Alternativ till järnskor vid ridning

Sv: Alternativ till järnskor vid ridning

Jag vet fler som har haft problem med den lösningen du provade. Vi gick dock och köpte ett par old mac till vår fångponny som i perioder blir väldigt öm i fötterna och det var ett riktigt kap. De sitter helt perfekt och lagom fast och allt.

Vi köpte Easy Boots för att vi hört tvärtom... :)

Men tack för svaret. Den dyra sanningen är nog att man måste prova sig fram.

Boaboots är nog som sagt lite rundare, kanske kan passa bättre.
Annars kan man stoppa i inlägg i episen för att fylla ut. Förut köpte jag såna sulor som man kan ha under en vanlig järnsko och skar till så de passade i bootsen. Nu sist har jag köpt grytunderlägg i silikon/gummi :p:angel: och klippt till vilket funkar utmärkt, ger lite extra stötdämpning.

Vet inte om jag skulle hoppa med epics bara..? Måste ni verkligen hoppträna just den närmaste månaden då?

Vi har testat med skapligt tjocka gummisulor i nu, samt ändrat läget på vajern lite. Idag satt Easy Bootsen på hela ridpasset! Så det finns hopp om att vi kan få igång honom till hoppsäsongen.

Hoppträningen startar upp i slutet av månaden. Han får järnskor tidigast då, ungefär. Tills dess kommer vi inte att hoppa, utan att sikta på att få upp konditionen på tjockisen. :p

Nu är ett par Poly Horse Shoes beställda. Ska bli spännande att testa dem! Återkommer med rapport, för den händelse att någon är nyfiken. :)

"Dammar av" min tråd för att rapportera:

Poly Horse Shoe funkade perfekt! :) Lite (ganska mycket) joxigt att ta på dem, men det är kanske en vanesak.

Vi provade i alla gångarter och hoppade (ett litet 1 m-hinder). Skorna satt som klistrade, och slets inte mot underlaget (grus).

Hur har det gått med poly-skorna?
Använder du dem och i så fall för och nackdelar, tack :-)

nb-skor fungerar utmärkt på mitt fullblodssto som har jättedåliga hovar:cry: men sen nb-skorna har dom hållt längre och sett finnare ut:D

du för höra med din hovis om dom. då det var min som föreslog dom för mig;)

ett smart tips om boten inte sitter helt perfekt(för stor) är att ta en vanlig tubsocka och dra på, skitbra.

Liknande trådar

F
Hästvård jag har problem med min häst, när jag köpte honom var han väldigt lång i sina tår vilket verkades till under sommaren, då gick han...
Svar
16
· Visningar
2 612
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka