ni som är hovkunniga se hit!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fantasi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 618
F

Fantasi

jag har problem med min häst, när jag köpte honom var han väldigt lång i sina tår vilket verkades till under sommaren, då gick han oskodd utan problem dock helt avställd i ca tre-fyra månader.
när han skulle sättas igång försökte jag att fortsättningsvis ha honom oskodd pga, att han har små strålar, små fötter och ytters tunna hovväggar bak, ganska plattfot dessutom, det gick hyfsat i början men en bit in på hösten fick jag sko honom fram och senare oxå(då tjälen kom) fick jag bita i det sura äpplet och sko honom bak.
resultatet blev hälta och hovböld orsakad av sömstick på ena bakhoven,det åtgärdades hos veterinär och nu sitter en sko+sula där(utlagd till max och spikad så lite som möjligt(sitter bara en söm på ena sidan)efter ca en dryg vecka började värmen försvinna i det benet.

nu för ett par dagar sedan var jag tvungen att sko om de övriga tre hovar, några timmar efteråt var hästen varm i sitt nyskodda bakhov+ben(trots att hovis var jätteförsiktig, både fräste ur insida för att undvika sultryck och la ut den så gott det gick), jag lät det vara och höll det under observation, två dagar senare drog jag av skon då han uppvisade tydlig puls. en dag senare var han halt.

nu är han på nytt skodd, sömmad med två söm på vardera sida närmast tån ridskon är utbytt mot en travsko och ursvetsad inuti för att undvika sultryck, dagen efter är hältan borta helt fastvärme och puls(mer eller mindre) kvarstår ännu. (idag)

under tiden han var utan sko hann han bli väldigt röd i sin sula och hältan han fick berode troligtvis på sulömheten.Har tidigare visat att han är väldigt blödningsbenägen i sulen både framitån och på sidorna.

jag har alltså en häst som är så sulöm att han ine fungerar barfota, och hans hovväggar är så tunna att det är bara sömmen framme vid tån som man säkert kan sätta utanför/på vita linjen, de övriga sömmarna kommer näst intill innanför, och det verkar han inte alls tåla utan blir då genast varm.

Vad gör jag nu?? hur länge kan man "godkänna" att värme och puls finns kvar än om hältan nu försvunnit?

kan boabots vara en lösning, eller belastas hans (platta) sula för mycket i dem?

att plasta utsidorna på hans hovar och på det sättet få mer plats för att sömma är jag inte öppen för eftersom det inte hjälper mig med det igentliga problemet(hans tunna hovväggar) ej heller vill jag ha en lång tå på honom.

jag vet banne mig inte hur jag ska bära mig åt för att få ordning på hans hovar, man ska ju inte behöva ha ont i magen inför varje gång han ska skos.. och snart måste skon på hovböldshoven oxå bytas ut och det jag är rädd för är att han reagerar på den hoven återigen då han skos på nytt.

några tips??? dom emottages väldigt tacksamt!

Sv: ni som är hovkunniga se hit!

Funderat på flappskor?

Sömmas bara i tådelen, en heltäckande "flapp" under hoven som är tjockare i trakten.
Stimulerar strålen, ger utrymme för rörelse i bakre delen av hoven.

Boaboots har inte fungerat på sulöm häst för mig.

/P Döben

hööks har väl "gympaskor" till hästar :Dkolla där!

Kontrollfrågor:

1. Utbildad hovslagare? Riktigt kunnig hovslagare? (notera att dessa två inte är exakt desamma men de har en stark koppling)
2. Klinik med bra hovslagare i närheten?

har funderat på flapp ja, kanke skulle ta och kolla upp det mer!

jag är lite rädd för att bootsen inte löser sulproblemet, och boots kan man väl inte ha på hela tiden eller kan man det? tänkte på hagen..

jo, fast jag har inte hört nå bra om de dojjorna..

hovslagaren är under utbildning och är strax klar, har varit i kontakt med sin lärare angående om min häst och gör sitt absolut bästa har dock sagt nu att mer kan hon inte göra..

har en annan hovis som har som förslag att plasta utsidorna på hovarna för att få bättre spikutrygge, kan iof diskutera med denne angående flappskor *hm* han är kunnig och utbildad.

Det hovis som "anses" "bäst" här tar tyvärr inte emot fler kunder, fast han jobbar på kliniken så det skulle vara ifall man gick genom kliniken fast det känns som en väldigt dyr väg att gå om det går att lösa på annat sätt.

Åh en till !!!!
Kan säga att det låter precis som min häst.
Hon hade fång i våras och hovis och jag trodde hela tiden att puls och värme kom från det.
Han har nu lagt på en specialtillverkad sko som han slipat i utkant och fasat i innerkant, påspikad med tunnaste söm som han hade.
Jag har också börjat ge henne surefoot från Dodson för att försöka förbättra kvaliten.
Jag blir så trött.. känner lite att man måste vara vetrinär, agronom och nu även hovslagare för man kan inte helt lita på att de som ska ha kunskap verkligen har det.;)

Lycka till

Vad du beskriver låter det som din häst inte har ngn / inte mkt till stråle!
Min nya unghäst som jag har nu haft i 2 år hade jätte problem m hovarna pga av felverkning (trång). Hon hade knappt ngra strålar fram och lite mer bak! Detta medför ofta stora problem då stålfunktionen är jätte viktig för hovens mekanism. Ofta så får dom hästarna strålröta mm.

Vad jag ville komma till är att det kan finnas en möjlighet till förbättring på hovkvaliten om din hovslagare försöker hjälpa hoven att få fram strålen.

Jag är inget proffs på ämnet men har märkt STORA förbättringar på mitt fullblods hovkvalitet sedan strålarna blivit större.

Jag köpte Old Macs på Hööks till min under leriga perioder pga av att hon förr lätt fick röta! Dom är riktigt bra och är till för ridning men jag hade dom i hagen! Ligger på 1500 kr / paret .:eek:

jag är fullt medveten om att strålarna är små och att hovfunktionen påverkas av detta, det var anledningen till att jag från början ville ha honom barfota men det gick inte pga att han är så sulöm han är inte alla speciellt skålad i sulan vilket är ett stort problem, och det är ganska svårt att få strålen att "jobba" då han måste gå skodd..

kvaliteten på hovarna är inte dålig, utan problemet är små strålar, sulömhet/blödningsbenägen, platta fötter samt tunna väggar..

min häst är skodd på samma sätt nu.

Du ville inte plasta utsidorna på hovarna, men det är det absolut bästa tips jag kan ge dig. Se det som en övergångsperiod. Lägg på Equilox eller SuperFast ca 0,5-1 cm på nedre delen av hela hovväggen. Sko sedan med en tunn sula och Patentsko. Då får du avlastning för den ömma sulan, lagom tryck på strålen samt stöd för hela hoven. Ge det en tid och håll relativt korta skointervaller (5-6 veckor) inom ett halvår har din häst förmodligen fått normala hovar.

Denna metod har jag använt på flera hästar, samtliga med mycket gott slutresultat. Plasten är inte skadlig för hovhornet och ger bra skydd och stadga.

Att sömma med få söm ökar bara risken för tappskor och problemet förvärras för dig.

Lycka till!

ok! men vidgas hoven på samma sätt om man har plastat den, dvs har hovväggarna samma chans att bli tjockare? har som fått för mig att om man plastar så kommer man inte åt det igentliga problemet(de tunna väggarna), fast jag kanke fått det om bakfoten *funderar*

en grej till, på dom vanliga skorna han har nu har hovis fasat av i innerkanterna på skon för att det inte skall bli sultryck, hur gör man då med en patentsko? är lite rädd för att skon kommer att ta i sulan i mitten längst upp emot tån, om du förstår hur jag menar. det är där han är som mest plan i sin sula. men man kanske han fasa av patentskon lite på mittenpelaren eller? alltså på den sida som ligger an mot hoven/sulan... han får alltså blödningar i sulan om en sko ligger åt och det går inte att gröpa ur sulan så mycket då den redan är så tunn som den är..

Det ska nog inte var något större problem i och med du lägger en sula mellan hov och sko. Men det går nog bra att fasa av Patentskon också om man vill. Den är ju i aluminium så det är lätt att arbeta med materialet. Samtidigt så är ju Patentskon betydligt smalare än en ridsko så det är frågan om det behövs?

Plasten hämmar inte hovmekanismen nämnvärt. På de hästar jag fått använda mig av plast så har hovarna hellre blivit ännu rundare och vidare efter "behandlingen".
Dels får ju hoven så att säga läka ut och nytt horn kan växa fram i fred utan att man spikar sönder hovhornet om det är sprött. Sömmarna fäster man ju till större delen i plasten. Jag tror dock att det är viktigt med en sko som ger både stöd och stråltryck för bästa effekt.

Att plasta hovarna är heller inget konststycke. Jag kom fram på tävling en gång med en häst som bråkat i transporten och tagit av sig ena bakskon samt ALLT horn som gick att fästa skon i. Det var så trasigt så jag kunde ha trätt skon över hoven! Hon var inte halt eller öm trots det så det var bara att plasta på allt som gick och slå fast skon igen. Hästen startade och det gick bra. Själva plastningen tog ca 10 min inklusive härdningstid. Den gången använde jag Equilox. Vettec Super Fast fungerar lika bra men tar något längre tid innan det härdar.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 460
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd... 2 3
Svar
56
· Visningar
7 484
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 984
Senast: Centaur
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 289
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka