Alternativ till fosforbalans?

Alexandra_W

Trådstartare
Det börjar bli drygt svårt att få tag på fosforbalans - så finns det något alternativ? Jag har googlat men det verkar klent med andra fosfortillskott till häst?

Sv: Alternativ till fosforbalans?

Vitafor är för mycket kalcium i. Jag har 4.5 i Ca/P-kvot på silaget.
Ger Krafft Miner vit i botten, så jag täcker selenbehovet. Sen får jag lägga på fosforbalans och biomag för att få kvoterna att bli acceptabla. (Behovet är täckt från mineralerna, men sjukt skeva kvoter).

Börjar snart få lite panik då jag jagar fosforbalans i 3 v och hästarna alltså inte fått någon under denna tid =/

Känner tyvärr inte ens till någon foderfabrikant att fråga =/

Vetekli och bryggerijäst innehåller ganska mycket om du kan meckla in det i foderstaten.

Vetekli och bryggerijäst innehåller ganska mycket om du kan meckla in det i foderstaten.

Vetekli vill jag inte ge, dels pga stärkelse men ffa pga tungmetaller etc.
B-jäst måste man väl ge så himla mycket av? Har du något värde på fosfor i det?

Är det bökigt på något vis med fosfortillskott, tänker tillverkningsmässigt etc?

För det är ju inte helt ovanligt med fosforsvagt grovfoder, så det borde ju finnas en efterfrågan. Betydligt större än på alla dessa kalktillskott som finns?

Hmm, nu hittade jag en firma i en närliggande stad som säljer 25 kgs säckar med mononatriumfosfat. Kan man vara säker på att det är okej att ge till häst, Natasja? (Jag vet inte alls om de säljer till privatpersoner, men det går ju att kolla)

Stärkelsen i Vetekli behöver du inte bekymra dig om. Så det är bara att ge det om det är så att det bara är stärkelsen du tvekar över, vad är det med tungmetaller i vetekli? Vetekli hämmar dessutom en del av kalciumupptaget så kvoten blir ännu bättre. :)

Kollat på podkowa? där beställer jag och det blir billigare än fosforbalans. Monosodiumfosfat där kostar 8.75 euro för ett kg och doseras som fosforbalans.

SpaderÄss skriver ang vetekli:
Dessutom binder fytat som finns i vetekli en del kalcium. Du kan räkna med att 500 g vetekli binder ca. 2,4 g kalcium.

En stor del av stärkelsen i vetekli består av resistent stärkelse som inte digereras i hästens tunntarm och därför inte ger upphov till någon blodsockerhöjning eller insulinrespons.

S.Ä rekommenderar mig att ge 600g vetekli om dagen till min sjuka häst, han borde väl ha koll på om det är mycket tungmetaller i det?

Senast ändrad:

Ur miljösynpunkt bör man undvika fosforbalans då fosfor är en ändlig råvara som börjar ta slut. Jag instämmer i det Nominous skriver.

Stärkelsen i Vetekli behöver du inte bekymra dig om. Så det är bara att ge det om det är så att det bara är stärkelsen du tvekar över, vad är det med tungmetaller i vetekli? Vetekli hämmar dessutom en del av kalciumupptaget så kvoten blir ännu bättre. :)

Kollat på podkowa? där beställer jag och det blir billigare än fosforbalans. Monosodiumfosfat där kostar 8.75 euro för ett kg och doseras som fosforbalans.

SpaderÄss skriver ang vetekli:

S.Ä rekommenderar mig att ge 600g vetekli om dagen till min sjuka häst, han borde väl ha koll på om det är mycket tungmetaller i det?

Jag har en insulinresistent herre, som (trots det SÄ skriver) tyvärr reagerar negativt på vetekli åtminstone i mer än högst marginella givor. (Marginella = typ strö över vetekli när jag råkat blöta maten lite för blöt)

Ang tungmetaller så det problemet kanske är löst nu - men förr för många år sen nu gav jag "rutinmässigt" vetekli, och det var en hel del skriverier om halten av ffa kadmium och att det inte var så klokt att ge det. Men det är många år sen som sagt.

Vetekliets kalciumbindande funktion gör varken till eller från om ½ kg binder 2,4 gr Ca. Det är en piss i nilen (även om den givetvis inte är negativ)

Nu har jag bara en urgammal notering om värdena i vetekli i mitt foderstatsprogram men det säger 8,5 MJ, 108 gr SRP, 1,5 gr Ca, 10 gr P och 4.6 gr Mg - stämmer det?

Då faller det på MJ också, då jag behöver ge minst ½ kg = drygt 4 MJ. Det är för mycket MJ-påslag för den stora, den lilla kan jag nog få in det åt dock.

Nej det var ett svenskt företag som sålde mononatriumfosfat.
Vad skiljer mellan det och monosodiumfosfat?

Jag hatar det här =/

Monosodiumfosfat och mononatriumfosfat är samma sak!

Ah, super.

Men finns det olika kvaliteer (typ industri och livsmedelskvalitet), alltså om jag får köpa en sån där 25kgs säck av svenska företaget, kan man då vara säker på att det är okej att ge?

Vetekli är ingen homogen produkt utan kvaliteten kan variera rätt mycket beroende på växtbetingelser och vilken bearbetningsprocess som använts. Det medelvärde man brukar ange för stärkelseinnehållet i vetekli är ca. 23% och sockerhalten brukar anges till ca. 7%. Stärkelsehalten kan dock variera inom vida gränser, 13 – 39% har uppmätts!

En del av stärkelsen är visserligen s.k. resistent stärkelse men inte allt. Vetekli är därför inget lämpligt foder för en IR-häst. Man kan möjligtvis strö lite vetekli över en foderblandning för att få hästen att äta foderblandningen.

Man kan jämföra olika foders glykemiska värden:

http://www.ext.colostate.edu/pubs/livestk/01818.html

“In a recent study (Rodiek and Stull 2007), glycemic index values were determined for 10 feeds. A high index value predicts a high blood sugar response to this feed. They are listed from highest to lower:
 Sweet feed
 Corn
 Jockey oats
 Oats
 Barley
In contrast, the following were shown to have lower glycemic index values (A low index value predicts a low blood sugar response to this feed). They are ranked from mid-range to lowest:
 Wheat bran
 Beet pulp
 Alfalfa
 Rice bran
 Soybean hulls”

Behöver man tillsätta fosfor i foderstaten och har en IR-häst bör man ge mononatriumfosfat.

Mononatriumfosfat som inte är avsedd för foderändamål kan i princip innehålla hur mycket föroreningar som helst. Är du rädd för arsenik, tungmetaller m.m. så använd testade produkter avsedda som fodertillskott.

Går det inte att få tag på de mineraler man behöver i Sverige kan man beställa från utlandet. Du som har häst/hästar som är IR och/eller har PPID borde även se till så att mikromineralerna i foderstaten är balanserade.

Tack för svar, och det stämmer ju överens med min åsikt och hästens reaktion ang vetekli.

Såg fanns beställa från Polen, priset blev dock med frakt detsamma som att köpa fosforbalans i Sverige (inte för det gör mig något, men ngn skrev det var mkt billigare)

Snälla animalasia skickar en hink fosforbalans hon inte behöver, och så ska jag se om det går att beställa en till (så jag slipper bli utan igen, det går ganska mycket) någonstans ifrån. Sverige eller Polen.

Jag har inte mikromineralanalys i år tyvärr, så i år ingen koll på den balansen :S

Är inte den fosfor som finns i vetekli dessutom svåråtkomlig?
Jag minns något sådant - tror jag.

Det börjar bli drygt svårt att få tag på fosforbalans - så finns det något alternativ? Jag har googlat men det verkar klent med andra fosfortillskott till häst?

Men alltså - jag hittade fosforbalans att beställa på nätet - på flera olika hemsidor? Vad är problemet??

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
534
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt