Alexandra_W
Trådstartare
Det börjar bli drygt svårt att få tag på fosforbalans - så finns det något alternativ? Jag har googlat men det verkar klent med andra fosfortillskott till häst?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vetekli och bryggerijäst innehåller ganska mycket om du kan meckla in det i foderstaten.
Vetekli vill jag inte ge, dels pga stärkelse men ffa pga tungmetaller etc.
B-jäst måste man väl ge så himla mycket av? Har du något värde på fosfor i det?
14 gr per kg foder. 14MJ, 360smp, 2 Ca.
Jag har en burk över, var bor du? Jag kanske kan skicka den till dig.
Dessutom binder fytat som finns i vetekli en del kalcium. Du kan räkna med att 500 g vetekli binder ca. 2,4 g kalcium.
En stor del av stärkelsen i vetekli består av resistent stärkelse som inte digereras i hästens tunntarm och därför inte ger upphov till någon blodsockerhöjning eller insulinrespons.
Stärkelsen i Vetekli behöver du inte bekymra dig om. Så det är bara att ge det om det är så att det bara är stärkelsen du tvekar över, vad är det med tungmetaller i vetekli? Vetekli hämmar dessutom en del av kalciumupptaget så kvoten blir ännu bättre.
Kollat på podkowa? där beställer jag och det blir billigare än fosforbalans. Monosodiumfosfat där kostar 8.75 euro för ett kg och doseras som fosforbalans.
SpaderÄss skriver ang vetekli:
S.Ä rekommenderar mig att ge 600g vetekli om dagen till min sjuka häst, han borde väl ha koll på om det är mycket tungmetaller i det?
Monosodiumfosfat och mononatriumfosfat är samma sak!
Det börjar bli drygt svårt att få tag på fosforbalans - så finns det något alternativ? Jag har googlat men det verkar klent med andra fosfortillskott till häst?