alternativ till användning av spö vid insläpp!!

M

mysis

Igår fick jag veta av en av tjejerna i stallet att en annan tjej använder spö och bråkar med min häst när hon ska ta in hästen. Vi turas om att ta in. Jag skrev på vår tavla att jag inte tillåter någon att använda spö på min häst och att de får prata med mig om de inte känner att de klarar att ta in henne. Hästen kan vara lite snabb in ibland, men jag har aldrig märkt något problem. Självklart är det ok att rycka till i hennes grimma och stanna henne, men jag vill inte att någon fäktar mot hennes huvud eller använder spö! Dessutom har personen som gjorde detta blivit mer rädd för hästen nu, för hästen är ett dominant sto som inte är rädd för att bli sur! Samtidigt är detta ett problem- hur ska jag hjälpa tjejerna att förhålla sig till henne? Hon är kan vara jättestark och kan dra iväg om hon känner att hon har övertaget. Jag har en repgrimma som kanske skulle funka. Finns det andra tips? Svårt för mig att träna henne eftersom hon fungerar bra med mig...

Sv: alternativ till användning av spö vid insläpp!!

Ett alternativ.. (som dom märkligt nog även förespråkar i böcker om säkerhet med häst) är ju att ta ett kedjegrimskaft och dra kedjan genom grimman så det blir som ett hackamore typ... jag föredrar dock att träna mer lydnadsträning med hästen så man inte ska behöva ta till såna metoder.

Att nån annan "läxar upp" min häste med ett spö skulle jag aldrig tillåta!

har ni inte några gångar från hagen till stall så hon kan gå in själv?

Japp, "hingstkedjan" har hon också använt fick jag veta. Att trä kedjan mellan ena ringen på ena sidan under hakan till den andra är väl ok OM det sedan används på ett någorlunda mjukt vettigt sätt.

Jag tycker inte att det är så märkligt att det här sättet förespråkas. Min store häst reser sig mot dem han inte gillar när det gäller intagning på kvällen. Jag fick tipset att sätta kedja när det blev speciellt spänt när han var väldigt ung. Det räckte att rycka till en gång (inte särkilt hårt heller). Han har aldrig försökt resa sig mot mig igen. Iofs har jag slutat använda kedja på honom men tidigare stallägaren var tvungen för annars så fick han en gigantisk häst mot sig och det gillade han inte vilket jag förstår. Det räcker alltså att sätta kedjan numera. Man behöver inte göra något alls bara leda honom.

Jag ser det som en säkerhet både vad gäller att min häst skulle skada någon eller att strid skulle uppstå så att hästen kanske kommer loss och blir skadad.

Nej det är en ganska lång bit just till hennes hage. Men den hagen är mysigast så jag vill att hon ska ha den. Klart är situationen helt ohanterlig får hon ju byta, men inte alla har problem med henne.

Låt dem leda med kedja över nosen då?

Jag är heller inte någon vän av varesig spö, kedjor eller liknande. MEN, jag vet också att hästar kan bete sig på ett sätt med matte och helt annorlunda med en annan person.

När jag stoc i ett inackstall kom det gnäll om att stoet var en pina när de skulle ta ut ponnyn ur hagen, och attackerade folk. Jag tänkte 'näe, så skulle hon ALDRIG göra'. Jag var med ett par gånger och ingenting.

Men det fortsatte klagas, att det gick bra hela tiden utom när ponnyn skulle tas ur flocken, då attackerade min dam. Vissa personer gick nu inte in i hagen utan spö. Så jag beslöt mig för att en gång för alla reda ut vad fan som hände, då jag trodde att personen som skulle ta in gjorde något fel. (Dvs ansåg fortfarande att det var omöjligt att hästen oprovocerat skulle anfalla, möjligen försöka valla lite, hon såg ponnyn som SIN, men inte anfalla).

Så jag gömde mig i skogen, stoet visste inte jag var där. Personen som haft störst problem och fått kasta sig under stängslet ett par ggr (höggravid och allt..) gick in i hagen, med spöet. Inget hände, och hon gick för att ta ponnyn. Då flyger FAN i mitt normalt så snälla och okomplicerade (men ranghöga sto), som faktiskt helt jävla oprovocerat anfaller. Jag tänkte mig inte för utan bara vrålade åt hästkräket där ifrån skogen, och hästen blev så perplex att hon helt kom av sig. Så vi körde så ett tag, tills den allmänt förvirrade hästen var övertygad om att 'shit pommes frites, matte se allt och hör allt'. Det löste det hela, för det var ju inga problem för mig.

Personen som kände sig rädd fick fortsätta ha spö, och hade min fulla tillåtelse att dra till hästen var som helst och så många ggr det krävdes om hon attackerade. Det behövdes dock aldrig iom att vi löste det på annats ätt.

Iom att du tydligen har vissa problem (om än hanterbara) att ta in hästen så misstänker jag att den är etter värre med andra.

Och iaf JAG har blivit såpass gammal att ska jag riskera hälsan för ANDRAS hästar - då ska jag ha betalt och ha valt det själv. Det är i övrigt inte mitt ansvar att uppfostra andras hästar, och jag riskerar inte min hälsa med andras ouppfostrade hästar. Då tar jag hellre en kedja eller ett spö eller vad som krävs för att lösa SYMPTOMEN, så får ägaren acceptera eller lösa GRUNDPROBLEMET.

Däremot är ett spö att vifta med framför nosen inte vad jag skulle välja för en häst som respekterar grimma och grimskaft dåligt, utan där skulle jag välja en kedja över nosen eller ett stigbett.

Och det är klart personen i fråga blir rädd, det tycker jag du ska ha förståelse för (det kanske du har, så ta det inte som kritik).

Tillägg: jag tycker inte 'jag kan inte träna, det fungerar för mig' är en hållbar förklaring. För en väl uppfostrad häst ska vara såpass 'tränad' att den vet att man sköter sig med ALLA människor. Dvs inte bara matte eller andra 'tuffa', utan även andra ska kunna ta ut/in.

Jmf med nyköpta fblstoet. Inga problem för mig ta in/ut, hon kan bli stark och lyssna dåligt på grimman (och vi tränar på det), men jag har ju noll problem korrigera henne. Min betydligt osäkrare och hästovanare mamma har rejäla problem dock, då stoet gör lite som hon tycker, dvs det är stoet som leder mamma och inte vice versa. Sålänge de har samma ide är det lugnt, men har de olika synpunkter på vägval t ex så går stoet helt sonika dit, och endera följer mor med eller så går stoet utan mamma.

Jag anser INTE att det är 'inte träningsbart'. För likt de andra två så är målet att fan brevbäraren ska kunna leda hästarna och de ska sköta sig. Det kommer ju ta tid och träning (och säkert en hel del svett och tårar), men det går att träna. Dels kan JAG finslipa och finslipa och finslipa tills stoet följer min minsta vink åt alla håll på slakt grimskaft, och på slakt grimskaft kan göra halt och backa, vända, etc på väg till/från hagen. Det komemr unerlätta massor för mamma. Men ffa kan jag träna mamma och stoet tillsammans, och under en övergångsfas ge mamma 'skarpare verktyg', för att stoet OCH mamma ska 'lära sig' vem som det är som bestämmer. Nu menar jag inte att det ska ske genom hugg elelr slag, men t ex har jag skickat efter en be Nice grimma just med tanke på att mamma ska få träna med den.

Dvs, fungerar det för matte men inte de andra som hanterar hästen, då är det träning kvar, och där kan matte göra en hel del. Börja t ex med att se till att stoet på röstkommando och på slakt grimskaft gör halt och står still på väg till/från hagen.

Senast ändrad:

Håller helt och fullt med dig. Ett väldigt vettigt inlägg!

Jag tycker inte heller att man ska riskera sin hälsa för att någon annans häst är ouppfostrad. Jag stod i ett stall där en tjej hade två hästar som inte va som andra hästar milt sagt... när hon släppte ut dem i hagen lät hon dem galoppera iväg vid grinden(inte vända runt för att jag skall kunna stänga och sen släppa). När jag då en gång ska släppa ut dem utan att veta att de gör så slutar det med att jag tappar hästen som när jag försöker fånga in den igen, för att ta av grimskaftet är millimetrar från att träffa mig med bakhovarna i mitt huvud. Jag tog aldrig mer ut de hästarna... där gick gränsen, även om jag förstår att hästarna är vana vid dåliga rutiner.. men jag tänker som sagt inte heller skola om andras hästar.

Däremot så tycker jag fortfarande att lydnadsträning och rollsättning(visa vem som står högst i rang) går före kedjor...

Det jag nog reagerar mest på är att personen i fråga tycker det är rätt kul att uppfostra min häst med sina metoder vilka jag inte gillar. Vilket nu inte fallit så väl ut eftersom hon nästan blivit rädd för hästen. En helt annan sak att göra det om hästen skulle attackera eller så. Det är också helt ok att använda kedja om man går tillväga på ett lugnt sätt- att rycka till är självklart att man får- hon förstår att det betyder stanna. Men att få spörapp göra bara henne rädd och stirrig och det vill jag inte. Jag använder spö ibland vid ridning och tömkörning och vill ha detta som något framåtdrivande och inte som bestraffning.

Jepp inte heller snack om saken att jag ska försöka uppfostra henne mer, men det är lixom bara hem från hagen problemet är och som sagt turas vi om och jag jobbar annars vid de tiderna. I ridhuset går hon efter mig som en hund och stannar osv. Hon HAR bråttom in från hagen men hon lyder mig. Så min fråga var ju, som ni ser i första inlägget, hur kan jag hjälpa tjejerna att göra annorlunda? Stigbett vet jag inte riktigt vad det är.. Är det ett bett med en rem runt öronen bara? Har nog ett sånt liggandes...

Jepp inte heller snack om saken att jag ska försöka uppfostra henne mer, men det är lixom bara hem från hagen problemet är och som sagt turas vi om och jag jobbar annars vid de tiderna. I ridhuset går hon efter mig som en hund och stannar osv. Hon HAR bråttom in från hagen men hon lyder mig. Så min fråga var ju, som ni ser i första inlägget, hur kan jag hjälpa tjejerna att göra annorlunda? Stigbett vet jag inte riktigt vad det är.. Är det ett bett med en rem runt öronen bara? Har nog ett sånt liggandes...

Fast kan du stanna stoet på slakt grimskaft med rösten påväg in från hagen? Annars - träna på sånt parallellt.

STigbett är vad du tror, ett mycket smalt bett (som en halv ring) med bara nackrem. Väldigt skarpr, och väldigt effektivt. Och otroligt lätt att missbruka, krävs inte många ryck i det för att ge hästen väldigt negativa upplevelser.

Så, om tjejen är som du beskriver, göm stigbettet och ge henne en kedja. Ta den dock ÖVER NOSEN (jag drar genom sidoringen, över nosen, genom andra sidoringen och fäster i övre sidoringen på grimman), och inte under.

Och spörapp i det läge du beskriver (du skrev spövift först) är INTE okej, nånsin.

Jag skulle stämma träffa med tjejen en tid ni båda kan, helst vid insläpp men går inte det så annan tid, visa henne hur hon sätter dit och använder kedjan och låta henne 'prova' lite under överinseende.

Så jag gömde mig i skogen, stoet visste inte jag var där. Personen som haft störst problem och fått kasta sig under stängslet ett par ggr (höggravid och allt..) gick in i hagen, med spöet. Inget hände, och hon gick för att ta ponnyn. Då flyger FAN i mitt normalt så snälla och okomplicerade (men ranghöga sto), som faktiskt helt jävla oprovocerat anfaller. Jag tänkte mig inte för utan bara vrålade åt hästkräket där ifrån skogen, och hästen blev så perplex att hon helt kom av sig. Så vi körde så ett tag, tills den allmänt förvirrade hästen var övertygad om att 'shit pommes frites, matte se allt och hör allt'.

:rofl: :rofl: :rofl: ja ibland kan överaskningsmomenten lösa mkt.

prillan

Senast ändrad:

Jag tycker att du ska prata med tjejen öga mot öga istället för att skriva på tavlan(för det är väl ingen annan som har något större problem?). Sedan föreslår jag kedja ÖVER nosen. En kedja under nosen har inte samma "stoppande" effekt som en över. Ett annat alternativ vore träns, men jag skulle nog själv hellre ha kedja än vilja riskera att nån drar hästen i munnen:crazy:

ETt spö kan vara okej, om hästen springer över än, men det är ju just det att man som ägare måste lita på personen som håller det.

Det finns ingen annan som kan/törs ta in din häst?

Håller helt och fullt med Alexandra W, vill bara göra ett tillägg:

Skriv inte på tavlan något som är riktat till en person.

TALA MED VARANDRA!!!!!

Whiteboardkommunikation är så farligt och kan leda till rejäl osämja.

Knapplån

Jag funderar på en sak.. Varför tycker många här att det är värre att använda ett spö än rycka i kedja o träns eller använda stigbett, jag tycker det är MKT VÄRRE.Hur många hästar får inte munnen o tänderna förstörda för att folk är för hårdhänta o tror att man kan uppfostra genom att rycka eller hålla hårt i tränset.

Nej använd ett kort spö mot bogen,rösten ( bestämd o arg när de är hemsk o superglad o len när de gör rätt) samt GODIS för att lära hästen gå vettigt.De SKA lära sig att kunna ledas av andra när man delar stall i vanligt grimskaft. Det handlar ju inte om att misshandla hästen utan kunna markera när de blir alldeles för stark o burdus.
Självklart är det en säkerhet att använda på tex Täby osv

Med den metoden kan jag idag släppa mina unghingstar lösa till hagen, de vänder själv vid grinden o står o väntar, backar på order när jag ska stänga grinden o står kvar tills de får belöning.lika så när de ska in.Det krävdes inte mkt träning för det o jag lovar de är absolut inga nedtryckta kuvade hästar:rofl:

Jag funderar på en sak.. Varför tycker många här att det är värre att använda ett spö än rycka i kedja o träns eller använda stigbett, jag tycker det är MKT VÄRRE.Hur många hästar får inte munnen o tänderna förstörda för att folk är för hårdhänta o tror att man kan uppfostra genom att rycka eller hålla hårt i tränset.

Jag har inte sett någon som tycker det är okej att rycka i stigbett/träns? Däremot kedja över nosen. Det är otroligt svårt att skada en häst genom det, och hästen har alltid valet att 'gå ordentligt' och det är en logisk, konsekvent och tydlig signal om man har kedjan över nosen.

Spö på en häst som drar anser jag är fel, dels blir en sån häst knappast lugnare för du rappar den, det är ologiskt och gör enligt mig nada nytta. Det hästen gör när den drar är ignorerar trycke över nosen från grimman. Ska man lösa SYMPTOMEN med skärpa/skarpare verktyg ska man förstärka trycket över nosryggen i första hand. Det finns dock hästar som inte lyssnar på det, där har jag inga problem med stigbett, som ska verka enbart när hästen drar. Det ska aldrig ryckas i (då är det ett avancerat tortyrredskap).

Nej använd ett kort spö mot bogen,rösten ( bestämd o arg när de är hemsk o superglad o len när de gör rätt) samt GODIS för att lära hästen gå vettigt.De SKA lära sig att kunna ledas av andra när man delar stall i vanligt grimskaft. Det handlar ju inte om att misshandla hästen utan kunna markera när de blir alldeles för stark o burdus.
Självklart är det en säkerhet att använda på tex Täby osv

Ett spö mot bogen plöjer en ignorant häst över, och godis för att lära den gå vettigt? Jisses.. Inget fel alls i beröm, beröm när de gör rätt anser jag är självklart. men det ska inte blandas in något godis för att få dem att sluta dra inte.

En häst som hanteras rätt från föltiden kommer inte vara burdus och dra, en häst som lärt sig fel och gör det kan du muta och lägag ett spö mot bogen på bäst du vill..

Som jag ser det så medan man jobbar med PROBLEMET men måste hantera SYMPTOMEN så handlar det helt enkelt om att ge hästen ett val, men där 'fel val' är såpass kraftfullt att det ger omedelbar effekt, men utan att vara onödigt skarpt och utan att det ska vara ologiskt. Kedja över nosen räcker inte i alla fall, men de flesta, och det är ett logiskt, enkelt sätt att få hästen att både respektera det man vill, och låta bli det oönskade beteendet, samtidigt som det är svårt att missbruka och ger tydliga, enkla signaler för hästen (som därefter kan välja)

Med den metoden kan jag idag släppa mina unghingstar lösa till hagen, de vänder själv vid grinden o står o väntar, backar på order när jag ska stänga grinden o står kvar tills de får belöning.lika så när de ska in.Det krävdes inte mkt träning för det o jag lovar de är absolut inga nedtryckta kuvade hästar:rofl:

Och den metoden med en häst som redan lärt sig gå emot, är mindre effektiv, speciellt ineffektiv är den tyvärr att hantera symptomen medan man löser problemet.

Mitt ena sto är egen uppfödning, hon har nog aldrig sett ett kedjegrimskaft på bild ens. Behövs inte. Hon är tränad sen hon var föl. Mitt andra sto är inte egen uppfödning, har inte lärt sig att respektera grimma ordentligt, och kan dessutom gå emot kedja över nosen när hon är på det humöret. Ett spö mot bogen skulle hon helt strunta i, och vifta/slå med det är fel signal. Men en kedja som man tar i så hårt som det krävs, och ger omedelbar eftergift på samt beröm när hon lyssnar, det är en betydligt bättre signal.

Även om jag såklart gärna skulle se att det gick att säga åt henne att 'nu går du fint' och så gjorde hon det, helt utan några 'skarpare metoder'.

Hade hon varit uppföd här eller bott här sen hon var kring året skulle hon inte vara en bulldozer idag, och hon kommer inte vara en bulldozer om ett år.. Men hon är det nu. Men att jämföra henne med jämngamla stoet av egen uppfödning, är inte rättvist nånstans.

Låt dem leda med kedja över nosen då?

Jag är heller inte någon vän av varesig spö, kedjor eller liknande. MEN, jag vet också att hästar kan bete sig på ett sätt med matte och helt annorlunda med en annan person.

När jag stoc i ett inackstall kom det gnäll om att stoet var en pina när de skulle ta ut ponnyn ur hagen, och attackerade folk. Jag tänkte 'näe, så skulle hon ALDRIG göra'. Jag var med ett par gånger och ingenting.

Men det fortsatte klagas, att det gick bra hela tiden utom när ponnyn skulle tas ur flocken, då attackerade min dam. Vissa personer gick nu inte in i hagen utan spö. Så jag beslöt mig för att en gång för alla reda ut vad fan som hände, då jag trodde att personen som skulle ta in gjorde något fel. (Dvs ansåg fortfarande att det var omöjligt att hästen oprovocerat skulle anfalla, möjligen försöka valla lite, hon såg ponnyn som SIN, men inte anfalla).

Så jag gömde mig i skogen, stoet visste inte jag var där. Personen som haft störst problem och fått kasta sig under stängslet ett par ggr (höggravid och allt..) gick in i hagen, med spöet. Inget hände, och hon gick för att ta ponnyn. Då flyger FAN i mitt normalt så snälla och okomplicerade (men ranghöga sto), som faktiskt helt jävla oprovocerat anfaller. Jag tänkte mig inte för utan bara vrålade åt hästkräket där ifrån skogen, och hästen blev så perplex att hon helt kom av sig. Så vi körde så ett tag, tills den allmänt förvirrade hästen var övertygad om att 'shit pommes frites, matte se allt och hör allt'. Det löste det hela, för det var ju inga problem för mig.

Personen som kände sig rädd fick fortsätta ha spö, och hade min fulla tillåtelse att dra till hästen var som helst och så många ggr det krävdes om hon attackerade. Det behövdes dock aldrig iom att vi löste det på annats ätt.

Iom att du tydligen har vissa problem (om än hanterbara) att ta in hästen så misstänker jag att den är etter värre med andra.

Och iaf JAG har blivit såpass gammal att ska jag riskera hälsan för ANDRAS hästar - då ska jag ha betalt och ha valt det själv. Det är i övrigt inte mitt ansvar att uppfostra andras hästar, och jag riskerar inte min hälsa med andras ouppfostrade hästar. Då tar jag hellre en kedja eller ett spö eller vad som krävs för att lösa SYMPTOMEN, så får ägaren acceptera eller lösa GRUNDPROBLEMET.

Däremot är ett spö att vifta med framför nosen inte vad jag skulle välja för en häst som respekterar grimma och grimskaft dåligt, utan där skulle jag välja en kedja över nosen eller ett stigbett.

Och det är klart personen i fråga blir rädd, det tycker jag du ska ha förståelse för (det kanske du har, så ta det inte som kritik).

Tillägg: jag tycker inte 'jag kan inte träna, det fungerar för mig' är en hållbar förklaring. För en väl uppfostrad häst ska vara såpass 'tränad' att den vet att man sköter sig med ALLA människor. Dvs inte bara matte eller andra 'tuffa', utan även andra ska kunna ta ut/in.

Jmf med nyköpta fblstoet. Inga problem för mig ta in/ut, hon kan bli stark och lyssna dåligt på grimman (och vi tränar på det), men jag har ju noll problem korrigera henne. Min betydligt osäkrare och hästovanare mamma har rejäla problem dock, då stoet gör lite som hon tycker, dvs det är stoet som leder mamma och inte vice versa. Sålänge de har samma ide är det lugnt, men har de olika synpunkter på vägval t ex så går stoet helt sonika dit, och endera följer mor med eller så går stoet utan mamma.

Jag anser INTE att det är 'inte träningsbart'. För likt de andra två så är målet att fan brevbäraren ska kunna leda hästarna och de ska sköta sig. Det kommer ju ta tid och träning (och säkert en hel del svett och tårar), men det går att träna. Dels kan JAG finslipa och finslipa och finslipa tills stoet följer min minsta vink åt alla håll på slakt grimskaft, och på slakt grimskaft kan göra halt och backa, vända, etc på väg till/från hagen. Det komemr unerlätta massor för mamma. Men ffa kan jag träna mamma och stoet tillsammans, och under en övergångsfas ge mamma 'skarpare verktyg', för att stoet OCH mamma ska 'lära sig' vem som det är som bestämmer. Nu menar jag inte att det ska ske genom hugg elelr slag, men t ex har jag skickat efter en be Nice grimma just med tanke på att mamma ska få träna med den.

Dvs, fungerar det för matte men inte de andra som hanterar hästen, då är det träning kvar, och där kan matte göra en hel del. Börja t ex med att se till att stoet på röstkommando och på slakt grimskaft gör halt och står still på väg till/från hagen.

:bow: :bow: :bow: :bow: Mycket bra inlägg. Väl värt att läsa!

Håller helt och fullt med Alexandra W, vill bara göra ett tillägg:

Skriv inte på tavlan något som är riktat till en person.

TALA MED VARANDRA!!!!!

Whiteboardkommunikation är så farligt och kan leda till rejäl osämja.

Då får det göra det i såfall. Jag träffar inte denna tjejen varje dag och eftersom hon tar in vill jag genast vara säker på att hon vet att jag inte uppskattar detta. I övrigt är jag av samma inställning som du att det är bättre att tala med varandra, annars blir det lätt missförstånd. Kändes inte bra att skriva på tavlan egentligen, men jag pekade inte ut hennes som person utan skrev mer allmänt. Jag ville dessutom att de andra också skulle få veta att jag inte accepterar det, om nu beteendet att använda spö skulle ha spridit sig till de andra tjejerna. Detta är yngre tjejer i 12-16 årsåldern och de måste inte erbjuda sig att ta in om de inte kan eller vill.

Nu har jag hängt upp en repgrimma och skrivit att man kan använda den eller kedjegrimskaft om man vill. Fast grejen är att hon faktiskt inte är speciellt jobbig egentligen utan jag tror att de har gjort henne helt pissed off med sina volter och spörapp.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·
Hästhantering Har en storhäst (160) och en B-ponny (125), och tar ibland med den lille parveln som handhäst. Skulle gärna ha med honom mer, han...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 428
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar