Låt dem leda med kedja över nosen då?
Jag är heller inte någon vän av varesig spö, kedjor eller liknande. MEN, jag vet också att hästar kan bete sig på ett sätt med matte och helt annorlunda med en annan person.
När jag stoc i ett inackstall kom det gnäll om att stoet var en pina när de skulle ta ut ponnyn ur hagen, och attackerade folk. Jag tänkte 'näe, så skulle hon ALDRIG göra'. Jag var med ett par gånger och ingenting.
Men det fortsatte klagas, att det gick bra hela tiden utom när ponnyn skulle tas ur flocken, då attackerade min dam. Vissa personer gick nu inte in i hagen utan spö. Så jag beslöt mig för att en gång för alla reda ut vad fan som hände, då jag trodde att personen som skulle ta in gjorde något fel. (Dvs ansåg fortfarande att det var omöjligt att hästen oprovocerat skulle anfalla, möjligen försöka valla lite, hon såg ponnyn som SIN, men inte anfalla).
Så jag gömde mig i skogen, stoet visste inte jag var där. Personen som haft störst problem och fått kasta sig under stängslet ett par ggr (höggravid och allt..) gick in i hagen, med spöet. Inget hände, och hon gick för att ta ponnyn. Då flyger FAN i mitt normalt så snälla och okomplicerade (men ranghöga sto), som faktiskt helt jävla oprovocerat anfaller. Jag tänkte mig inte för utan bara vrålade åt hästkräket där ifrån skogen, och hästen blev så perplex att hon helt kom av sig. Så vi körde så ett tag, tills den allmänt förvirrade hästen var övertygad om att 'shit pommes frites, matte se allt och hör allt'. Det löste det hela, för det var ju inga problem för mig.
Personen som kände sig rädd fick fortsätta ha spö, och hade min fulla tillåtelse att dra till hästen var som helst och så många ggr det krävdes om hon attackerade. Det behövdes dock aldrig iom att vi löste det på annats ätt.
Iom att du tydligen har vissa problem (om än hanterbara) att ta in hästen så misstänker jag att den är etter värre med andra.
Och iaf JAG har blivit såpass gammal att ska jag riskera hälsan för ANDRAS hästar - då ska jag ha betalt och ha valt det själv. Det är i övrigt inte mitt ansvar att uppfostra andras hästar, och jag riskerar inte min hälsa med andras ouppfostrade hästar. Då tar jag hellre en kedja eller ett spö eller vad som krävs för att lösa SYMPTOMEN, så får ägaren acceptera eller lösa GRUNDPROBLEMET.
Däremot är ett spö att vifta med framför nosen inte vad jag skulle välja för en häst som respekterar grimma och grimskaft dåligt, utan där skulle jag välja en kedja över nosen eller ett stigbett.
Och det är klart personen i fråga blir rädd, det tycker jag du ska ha förståelse för (det kanske du har, så ta det inte som kritik).
Tillägg: jag tycker inte 'jag kan inte träna, det fungerar för mig' är en hållbar förklaring. För en väl uppfostrad häst ska vara såpass 'tränad' att den vet att man sköter sig med ALLA människor. Dvs inte bara matte eller andra 'tuffa', utan även andra ska kunna ta ut/in.
Jmf med nyköpta fblstoet. Inga problem för mig ta in/ut, hon kan bli stark och lyssna dåligt på grimman (och vi tränar på det), men jag har ju noll problem korrigera henne. Min betydligt osäkrare och hästovanare mamma har rejäla problem dock, då stoet gör lite som hon tycker, dvs det är stoet som leder mamma och inte vice versa. Sålänge de har samma ide är det lugnt, men har de olika synpunkter på vägval t ex så går stoet helt sonika dit, och endera följer mor med eller så går stoet utan mamma.
Jag anser INTE att det är 'inte träningsbart'. För likt de andra två så är målet att fan brevbäraren ska kunna leda hästarna och de ska sköta sig. Det kommer ju ta tid och träning (och säkert en hel del svett och tårar), men det går att träna. Dels kan JAG finslipa och finslipa och finslipa tills stoet följer min minsta vink åt alla håll på slakt grimskaft, och på slakt grimskaft kan göra halt och backa, vända, etc på väg till/från hagen. Det komemr unerlätta massor för mamma. Men ffa kan jag träna mamma och stoet tillsammans, och under en övergångsfas ge mamma 'skarpare verktyg', för att stoet OCH mamma ska 'lära sig' vem som det är som bestämmer. Nu menar jag inte att det ska ske genom hugg elelr slag, men t ex har jag skickat efter en be Nice grimma just med tanke på att mamma ska få träna med den.
Dvs, fungerar det för matte men inte de andra som hanterar hästen, då är det träning kvar, och där kan matte göra en hel del. Börja t ex med att se till att stoet på röstkommando och på slakt grimskaft gör halt och står still på väg till/från hagen.