alternativ till användning av spö vid insläpp!!

Sv: alternativ till användning av spö vid insläpp!!

angående spö mot bogen när en häst "springer över en" så måste det naturligvis ske framifrån samtidigt som man stoppar upp dem med röst, handviftning o ens kropp.

Ett tag när vi hade en häst inackorderad var det två halvhysteriska kvinnor som hade 2 mkt höga o fruktansvärt ouppfostrade hästar som inte gick att ha kvar i en hage om nån togs in o de var hemsk att leda, o det var ett himla liv varenda dag. Jag "uppfostrade" dem när jag hade mornarna o inom ett tag ledde jag BÅDA samtidigt till o från hagen i vanlig grimma o grimskaft..
så säg inte att det inte går...

mvh
prillan

Jag säger inte att det inte går att uppfostra hästar. Men jag vidhåller att en häst som inte är korrekt uppfostrad från föltiden, och av en burdus, lite mer okänslig typ stoppar du INTE med ett spö lagt mot bogen.

Fbldamen har varit på klinik idag, och fullkomligt struntat i både stigbett och kedja, samt helt sonika promenerat rakt över folk om de stod i vägen (ja matte är milt sagt muttrig just nu). Ett spö mot bogen hade inte på minsta vis stoppat henne, varken idag, eller när hon har brådis in från hagen.

Däremot kan hon vara enormt följsam och lyhörd också, det är situationsbetingad och beror på hur 'hon är'. Dvs har hon bråttom in och som mål att komma in till kompisarna fortast möjligt, eller är hon lugn och avslappnad - det är en enorm skillnad. Och hon kommer lära sig att sköta sig även på klinik, vid intag etc. Men det skulle inte hjälpa ett smack med spö lagt mot bogen. Och du är hjärtlig välkommen att bevisa motsatsen om du vill =)

Skillnad på att "spöa upp" och använda spö i självförsvar. Dock kanske lite otydligt skrivet av AlexandraW, jag vet inte, jag tyckte det var uppenbart att spöet skulle användas för att skydda personen. Dvs om hästen attackerar och inte ger sig, då använder man spöt tills den lägger av, då lägger man själv av, och man ger sig heller inte efter hästen sedan. Om det sedan är ett rapp eller fler, beror ju på vilket allvar hästen lägger i attacken. Då handlar det om fara för människan, och ett val för hästen. Så fort den backar och slutar utsätta människan för fara slipper den spöt. Och spöt på hästen i det fallet gör betydligt mindre skada än hovarna skulle göra på människan.

Sen är det naturligtvis symptombehandling, inte att göra något åt själva problemet. Men hamnar man i en situation med en attackerande häst använder man sig nog hellre av lite symptombehandling för stunden, än att låta sig mosas för att senare kunna ta tag i själva problemet, eller? Och nu var det ju så att de arbetade med problemet på andra sätt, medan spöet fanns där ifall symptomen skulle komma tillbaka.

Du har tolkat exakt rätt. Jag tyckte inte jag var otydlig men kanske kan uppfattas så? Men spöet var alltså för att kunna värja sig mot en attack om/när den kom. Dvs om hästen attackerade så fick hon använda spöet så hårt som krävdes och där hon kom åt, för att skydda sig själv. Dock inte på något vis 'förebyggande', t ex för att hästen inte lugnt och snällt skulle komma för nära eller något. Utan för att skydda sig från personskador vid en ev attack.

Jag undrar vad en Be nice grimma är, hur fungerar den och finns den ihandeln?

http://www.gladahasten.se/cgi-bin/v...1&sok=&mall=lista_mall.htm&sida=1&sortfalt=15

Den ger tryck över nacke, nos och nervcentra under käken när man tar i den. Om hästen ger efter för trycket ger den omedelbar eftergift.

Iom att den 'dras åt' om hästen drar, så är den väldigt mycket skarpare än en repgrimma.

Så du tycker att det är OK att en oerfaren tolvåring tar in din häst, som DU enligt egen utsaga har svårt att hantera vid intag? Och det är OK att skriva meddelanden på whiteborden till en tolvåring :eek:

Om hon har problem, kan hon lämna din häst i hagen och ringa dig? Det vore det enda rätta, eftersom hon inte får använda den metod som fungerar för henne. Och en tolvåring ska inte behöva vara rädd för en annan människas häst. Att behandla barn illa är faktiskt lika illa som att behandla djur illa och ditt sätt att bete dig mot ett barn är skrämmande!

Om du är vuxen - ta intaget själv istället för att gnälla här och på ett whiteboard. Om du själv är ett barn - skicka dina föräldrar att ta intaget. Du kan också diskutera med stallägaren om hur mycket ansvar ett barn ska få ta för hästarna, men man beter sig INTE som du gjort!

Har man en häst som är direkt farlig att hantera (springer iväg/över folk vid intag om de inte är vana/har rätt pondus) tycker jag inte man kan ens försöka kräva att någon annan ska hantera den. Då sätter man sig ju automatiskt i den situationen att folk försöker lösa problemet så de inte känner att de inte klarar ut det. Människor som känner sig hotade blir farliga, precis som hundar och andra djur.

Försök uppfostra din häst och/eller finn ett sätt som gör att alla i stallet kan lada din häst utan att känna sig rädda och "tvugna" att ta med sig spö och vifta med i hästens ansikte. Lär tjejen att hantera hästen på ditt sätt så att hon känner sig trygg med hästen. Eller försök lösa det så bara människor som klarar av din häst behöver hantera den. Om inget av det fungerar får du väl bita i det sura äpplet och ha hästen i en närmare hage så att tjejen bara kan släppa in den lös när det är insläpp.

Det är inte tjejens fel, det är din häst som är problemet. Och ditt ansvar att lösa det på ett så bra sätt som möjligt. :)

Jag tyckte som sagt också det var uppenbart, men är osäker på om Apollo 13 feltolkade, eller om h*n verkligen tycker spöet är fel även i den situationen, använt på det sättet. Isåfall är jag också nyfiken på hur Apollo 13 skulle hantera situationen (kanske har h*n något knep jag inte tänkt på)?

Då får det göra det i såfall. Jag träffar inte denna tjejen varje dag och eftersom hon tar in vill jag genast vara säker på att hon vet att jag inte uppskattar detta. I övrigt är jag av samma inställning som du att det är bättre att tala med varandra, annars blir det lätt missförstånd. Kändes inte bra att skriva på tavlan egentligen, men jag pekade inte ut hennes som person utan skrev mer allmänt. Jag ville dessutom att de andra också skulle få veta att jag inte accepterar det, om nu beteendet att använda spö skulle ha spridit sig till de andra tjejerna. Detta är yngre tjejer i 12-16 årsåldern och de måste inte erbjuda sig att ta in om de inte kan eller vill.

Nu har jag hängt upp en repgrimma och skrivit att man kan använda den eller kedjegrimskaft om man vill. Fast grejen är att hon faktiskt inte är speciellt jobbig egentligen utan jag tror att de har gjort henne helt pissed off med sina volter och spörapp.

ja det förklarar ju mycket du kanske ska begära att endast vuxna får hantera din häst..jag tror att det är så att tjejen blev rädd för din häst som tänkte :jippi någon jag kan skrämma!!! den tjejen behöver ju tydligen hålla på med snälla nybörjarhästar ett tag tills hon lär sig lite mer!!det är ju knappast hästen som gör fel utan tjejen som bankar och slår på din häst!!

Hej på Er!
I vårat stall 13 inhyrda hästar/ponny. Det SKA finnas kedjegrimmskaft vid varje box.
MEN det används inte på någon. Vi har däremot infört att det ALDRIG bör ligga kraftfoder i krubborna utan endast hö eller silage. När alla hästar som skall in är inne, DÅ serveras kraftfodret. Detta har gjort att det går smidigare att ta in utan hästar som rusar. Vi har dock en häst som har lite bråttom in. Men henne går det inte att hålla på och " fostra".
Hon får panik när man håller på och drar och rycker, men om man går lugnt och pratar med henne med lite halvlångt grimskaft går det alltid bra.
Våra häster går normalt ute på fm och tas in till lunch av personal utom på helger då vi har rullande schema.

Sen är det så att om man inte vågar/vill ta någon häst så finns det alltid telefon nummer man kan ringa ägare/skötare.

Att skriva på tavlan är det sämsta man kan göra. OM man inte kan träffas så ringer man.
Vi har också bestämt att det SKA vara en vuxen som tar in, eller åtminstone är i stallet om något händer.

Så du tycker att det är OK att en oerfaren tolvåring tar in din häst, som DU enligt egen utsaga har svårt att hantera vid intag? Och det är OK att skriva meddelanden på whiteborden till en tolvåring :eek:

Om hon har problem, kan hon lämna din häst i hagen och ringa dig? Det vore det enda rätta, eftersom hon inte får använda den metod som fungerar för henne. Och en tolvåring ska inte behöva vara rädd för en annan människas häst. Att behandla barn illa är faktiskt lika illa som att behandla djur illa och ditt sätt att bete dig mot ett barn är skrämmande!

Om du är vuxen - ta intaget själv istället för att gnälla här och på ett whiteboard. Om du själv är ett barn - skicka dina föräldrar att ta intaget. Du kan också diskutera med stallägaren om hur mycket ansvar ett barn ska få ta för hästarna, men man beter sig INTE som du gjort!

Du verkar ju inte alls ha läst mina inlägg. Suck. Håll dina totalt ogrundade åsikter för dig själv.

Har man en häst som är direkt farlig att hantera (springer iväg/över folk vid intag om de inte är vana/har rätt pondus) tycker jag inte man kan ens försöka kräva att någon annan ska hantera den. Då sätter man sig ju automatiskt i den situationen att folk försöker lösa problemet så de inte känner att de inte klarar ut det. Människor som känner sig hotade blir farliga, precis som hundar och andra djur.

Försök uppfostra din häst och/eller finn ett sätt som gör att alla i stallet kan lada din häst utan att känna sig rädda och "tvugna" att ta med sig spö och vifta med i hästens ansikte. Lär tjejen att hantera hästen på ditt sätt så att hon känner sig trygg med hästen. Eller försök lösa det så bara människor som klarar av din häst behöver hantera den. Om inget av det fungerar får du väl bita i det sura äpplet och ha hästen i en närmare hage så att tjejen bara kan släppa in den lös när det är insläpp.

Det är inte tjejens fel, det är din häst som är problemet. Och ditt ansvar att lösa det på ett så bra sätt som möjligt. :)

Situationen är långt ifrån sådan som du beskriver. Detta handlar ABSOLUT INTE om en farlig häst. Utan om en tjej som tycker att hästen går för snabbt och har börjat volta med henne och slå till henne. Istället för att bara fortsätta gå lugnt eller göra halt. Hästen blir sur och osäker och säkert en del rädd också när hon hanteras på ett sätt som hon inte är van vid eller där hon inte vet vad som förväntas av henne. Har pratat med tjejen och hon säger att hon har slutat bråka med henne och att det nu fungerar bättre. Så det var ju bra men jag är faktiskt fortfarande orolig för hur tjejens beteende förvärrar min hästs beteende (huvudskygg osv har hon blivit har jag märkt). Faktiskt.

Senast ändrad av en moderator:

En sak har jag blivit varse med denna tråden jag startade. Har väl sett det förut också men inte känt så mycket kring det. Det jag känner är att det för mig är väldigt tråkigt när jag startade en tråd för att få råd om HUR jag skulle hjälpa till för tjejerna framöver, är att jag nu får en massa kritik för de fel jag gjort osv. Det hjälper inte mig så mycket direkt. Den hjälp jag fått av tråden är hjälpmedel som "glada hästen" grimman (en sådan har jag sedan tidigare så den får tjejerna använda), ev stigbett (som inte känns akuellt eftersom det inte handlar om att hon sticker eller så), att öva mer på att stanna henne med slakt grimskaft och rösten ( det funkar men är svårare på vägen från hagen. ska testa igen imorgon och i eftermiddag för då ska jag ta in), att försöka hjälpa tjejen och prata med henne om det. Det var bra tips. De andra anklagelserna och åsikterna känns mest tråkiga. Jag tycker att man mer borde tänka på att hjälpa varandra här på buke och inte kritisera så mycket. Uppenbara djurplågerifall eller så får man kanske påpeka men då kanske ett pm är ett bättre alternativ.

Jag vill tacka dem som tipsat mig!

Jag reagerade mycket starkt på att du ansåg att du tagit itu med problemet genom att skriva på whiteboarden - till en tolvårig tjej! ett barn - och att du skrev att du inte skulle ta Alexandra W:s råd att träna tills hästen var helt problemfri för dig själv - något som du nu tycks ha tagit till dig :bow: Detta är IMHO bästa rådet du fått.

OM du använder repgrimma - tänk på att den är ett arbetsredskap och skarp. Du måste visa tjejen hur det är tänkt att grimman ska fungera och hur den ska sitta (jag har fått lära mig att repgrimmor aldrig någonsin ska sitta på en häst som inte är i arbete (bli ledd=hästen arbetar). Aldrig i box eller hage). Det är också bäst att du själv lär hästen att respektera repgrimman - repgrimman fungerar genom koncentrerat tryck, dvs smärta. Trycket ska komma när hästen gör fel och försvinna när hästen gör rätt.

Jag tror mer på att du arbetar enligt Inte_Ung eller Alexandra W:s rekommendationer än på hjälpmedel. Arbeta gärna tillsammans med flickan, om hon vill vara med och hjälpa dig. Det är jättebra om hon kan göra start och stopp med hängande grimskaft, även om det bara är när du är med. Berätta att du är ledsen över att hon har svårt med din häst och föreslå att ni löser problemet tillsammans.

Läs Inte_Ungs tråd om hur man får en häst pålitlig. I den finns många bra tips som inte handlar om hjälpmedel. Repgrimmor, kedjor och specialgrimmor handlar om samma sak som spön - att det ska göra ont att inte lyda.

Jag kommer att fortsätta att reagera om jag misstänker folk för att vara elaka mot barn (iofs kanske du också är tolv år och då är det jag som kanske slagit an fel ton ;) ).

Jag är en sann barnvän och vet också att barn inte alltid tänker på ett vuxet förståndigt sätt. Denna flicka kan mobba andra barn och vara lite taskig med vissa hästar. Detta vet jag och vi har pratat med henne om det. Du kan vara helt lugn med att jag inte misshandlar barn varken fysiskt eller psykiskt och är en mycket snäll människa;) Det jag tror du kan tänka på är att ställa frågor till personer du är misstänksam mot istället för att ogrundat börja anklaga folk. Aklagelser leder till försvar och frågor leder till svar... Det är inte bra för barn att fortsätta ett dåligt beteende och det vill jag bryta för denna flicka. Hon vet mycket väl egentligen hur hon ska bete sig och behöver nog tillsägelser helt enkelt ibland när hon går åt fel håll... Självklart går hästen inte med repgrimma i boxen eller hagen... Det skulle ju vara helt omöjligt och risk för att trampa på tampen där man fäster grimskaftet.

har inte läst hela tråden...

men kom att tänka på att jag läste förut, i en NH tråd,att en tjej hade fått instruktioner av en NH-instruktör att bl.a. utrusta sig med spö.Som jag minns det var det en häst som gjorde något som kunde bli farligt, stegrande,sparkande, det minns jag inte.
Kunde detta verkligen vara rätt?

Men då var det någon smart bukefalist som skrev att det var skillnad på att använda spö i självförsvar och i uppfostran.

Att folk inte vill att deras hästar ska uppfostras av andra med spö kan jag helt förstå,för det vill inte jag heller att nån ska göra med min häst. Men, som somliga skrivit, hästen går till attack,springer över o.s.v. så blir det ju en farlig situation...
Och vill man verkligen ha närkontakt med en sådan häst vid det tillfället?
Jag skulle då inte vilja höra att "Lisa" ligger på sjukhuset för att min häst har sparkat henne i huvudet...:eek:

Håller med alla om att man självklart måste lösa det grundläggande problemet, men tills man är 100% säker på att det verkligen är löst så tycker jag det är ganska vettigt att ha med sig spö i självförsvar.
Riskerar man livet för någon annans häst?

Det var bara vad jag ville säga! ;)
Har som sagt inte läst alla inlägg men de jag har läst verkar ju vettiga iaf! Ville bara dela med mig av den "historien"...

*Knapplån*

Tråden är bra, men tänk på att den är TVÅ ÅR GAMMAL.

Mvh

IngelaH
moderator, som borde intagit horisontalläge för X antal timmar sen...

Tycker att du ska ta och uppfostra din häst istället för att gnälla på de stackarna som får till uppgift att hantera din häst!

Jag hade aldrig ställt upp på att ta in någon annans ouppfostrade häst - stark, drar i väg, dominant:confused: Hon har inte lärt sig hur man ska uppföra sig vid hantering.

Jag hade "problem" med en häst som stod i mitt stall för några år sedan. En halvblod på 180cm och unghäst som hade gått på lösdrift och inte blivit hanterat ordentligt.

Hästens ägare var med i början när jag skulle ta hennes häst och hjälpte mig. Vi hade rullande schema på att ta in våra hästar och jag berättade som det var. Hennes häst sprang rakt ut och över allt och ångande på som ett ånglok. Jag använde träns på hennes häst och ett spö hade jag oxå. Dock använde jag det aldrig utan petade till honom på bogen när han sprang på.

Jobba med ledarskapet!! Hästen ska gå i ledarens tempo, hur bråttom den än har in. Sköter sig hästen exemplariskt med dig kommer den förhoppningsvis sköta sig åtminstone hyfsat med andra ;)

Skulle jag höra något om att min häst krånglar vid in/utsläpp (tanken är i för sig skrattretande eftersom en unge i barnvagn skulle kunna leda min häst, har jobbat mycket från marken med henne :) ) skulle jag omedelbart ta kontakt med personen, be att få se hur han/hon leder hästen, ge tips och visa hur jag gör.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·
Hästhantering Har en storhäst (160) och en B-ponny (125), och tar ibland med den lille parveln som handhäst. Skulle gärna ha med honom mer, han...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 428
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar