alternativ till användning av spö vid insläpp!!

Sv: alternativ till användning av spö vid insläpp!!

Personen som kände sig rädd fick fortsätta ha spö, och hade min fulla tillåtelse att dra till hästen var som helst och så många ggr det krävdes om hon attackerade. Det behövdes dock aldrig iom att vi löste det på annats ätt.

Måste säga att jag håller med om mycket av vad du skrev i ditt långa inlägg, men just den här biten reagerade jag ungefär så här på :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Förstår SJÄLVKLART att det är ett stort problem som inte kan accepteras, men jag tror verkligen inte att det hade blivit bätttre av att köra den metoden. Jag tycker ni löste det på ett bra sätt men att du säger att du tillåter dem att spöa upp hästen är för mig helt oförstårligt. Jag tycker man ska lösa problemet på sådana sätt som ni gjorde nu och inte piska upp hästen, då blir nog inte alltid resultatet alltid givet utan kan ju bli helt tvärt om, dessutom är jag mot att man slår hästar... eller alla andra levande djur.

Till TS.
Jag läste i en bok om en speciell grimma som en NH människa gjort som du kanske kan sno ihop själv.
Det var en vanlig nylongrimma som de kallade "träningsgrimma" de hade gjort så att nosremmen som vanligtvis sitter fast i ringen ihop med sidostycket istället träddes igenom ringen och sedan fick en egen ring.. som typ strypkoppel på hundar. Fördelen med grimman var att hästen inte visste om grimskaftet var fastsatt undertill i vanliga ringen eller i den som ströp åt nosremmen. Detta ledde till att hästarna skötte sig betydligt bättre. Det kanske skulle vara något för dig? Jag har själv en häst som är SKIT STARK och ska försöka sno ihop en sådan grimma men använder mig nu av kjedjegrimskaft tills dess att jag fått ihop pengar och kan ta ut en tränare som kan hjälpa mig att få bukt med honom. (Ranghög)
Jag tycker inte om kjedjegrimskaft heller utan tror på att man på något sätt kan få bukt på problemet genom att inte göra illa hästen. Däremot är det för min säkerhet som jag har kjedjan men jag tycker som sagt att det går låååångt över gränsen när man tar med sig spöt.

Lycka till

rösten ( bestämd o arg när de är hemsk o superglad o len när de gör rätt)
samt GODIS för att lära hästen gå vettigt.

det mer rösten håller jag helt och hållet med om, däremot inte att man ska ha ett spö med.
men godis?
jag tycker att det är helt fel sätt att gå tillväga.
när min häst kom till mig så var han så tiggig att det fanns inte. den tidigare ägaren sa att han inte alls var tiggig, att hon haft turen och berömt vid rätt tillfälle... detta sa hon när jag var och kollade på hästen tillsammans med en kompis, samtidigt som han stod och slickade och nafsade i min kompis tröjärm. inte tiggig?
jag tycker det är fel att betinga att hästarna gör rätt med att de ska få godis. då kan det sluta i att de förväntar sig godis för minsta lilla. nej jag tror att godis är den enkla - felaktiga vägen.

Måste säga att jag håller med om mycket av vad du skrev i ditt långa inlägg, men just den här biten reagerade jag ungefär så här på :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Förstår SJÄLVKLART att det är ett stort problem som inte kan accepteras, men jag tror verkligen inte att det hade blivit bätttre av att köra den metoden. Jag tycker ni löste det på ett bra sätt men att du säger att du tillåter dem att spöa upp hästen är för mig helt oförstårligt. Jag tycker man ska lösa problemet på sådana sätt som ni gjorde nu och inte piska upp hästen, då blir nog inte alltid resultatet alltid givet utan kan ju bli helt tvärt om, dessutom är jag mot att man slår hästar... eller alla andra levande djur.

Personen var höggravid, hästen attackerade. Ja, man får utan problem SLÅ mina hästar med ett spö i de lägena. Det finns en enda sak som ALDRIG är acceptabelt oavsett situation för mina hästar, och det är att attackera/försöka attackera människor. Sen spelar det ingen roll om man stått på boxvila i tre år, har ont, mår dåligt eller vad det än är. Mycket kan jag hysa rätt stor förståelse för under vissa specifika omständigheter, men aldrig någonsin när de går till angrepp mot/försöker gå till angrepp mot en människa.

Nu behövde ju personen aldrig använda spöet efter att jag stått och rutit i skogen ett par dagar, men hon ville ha med det in i hagen ett tag till tills hon kände sig säker. Helt okej för mig. Och hade hästeländet attackerat oprovoerat igen hade hon fått dra till hur hårt hon velat och där hon träffat. För MYCKET hellre att min häst får sig ett ordentligt rapp nånstans när den anfaller, än att min häst orsakar att en annan människa få ett missfall t ex, eller att en annan människa skadas.

Däremot hade jag aldrig tyckt det var en långsiktigt eller slutgiltig lösning på problemet, och vi löste det ju rätt snabbt på annat sätt, men om det så hade krävts andra lösningar/längre tid så hade jag fortsatt jobba med det, på andra sätt. Men hon hade fortfarande fått ha spö med in och i krisläge rappa där hon träffade.

Jag älskar mina djur mer än det mesta, jag är ingen vän av att försöka 'slå vett' i något djur. Men handlar det om att mina djur åker på en smäll eller en annan människa skadas så är valet LÄTT. Hur hemskt det än kan låta.

(Sen, jag vet att personen inte skulle använda spöet i fel läge eller någonting, det är en självklarhet).

Jag krävde inte och kommer aldrig någonsin kräva att en annan människa inte ska kunna hämta sin häst i hagen utan att vara rädd för sin hälsa pga min häst.

Och hade det handlat om t ex ett intagsproblem hade jag försökt lösa det så att den personen inte behövde hamna i risksituationen, t ex genom att släppa i korridor. Men nu var ju problemet när personen ville hämta SIN häst i hagen, lite svårare att 'ta bort'.

Senast ändrad:

Fast grejen är att hon faktiskt inte är speciellt jobbig egentligen utan jag tror att de har gjort henne helt pissed off med sina volter och spörapp.

Spörapp är en legitim anledning att bli pissed off, men en häst ska INTE bli pissed off för att man voltar den vid intag/uttag. Det är alltid människan som håller i snöret som bestämmer vilken fart, vilken väg osv man tar in/ut. och hästen ska lika glatt göra halt på väg till hagen som den ska kunna lägga en volt, eller vända helt om och gå tillbaka igen.

Jag anser att du negligerar problemet. Jag frågar igen - Kan DU göra halt på slakt grimskaft för bara rösten påväg till/från hagen och hästen står still tills du säger gå? Om inte så finns det massor DU kan göra för att underlätta för de andra som ska ta in!

Dock är jag helt enig med att spörapp inte nånstans hör hemma i det där läget.

Kanhända bättre att instruera/träna tjejer, mammor m fl i hästhantering i st f att hålla med piskor och kedjor?

LIA

Spörapp är en legitim anledning att bli pissed off, men en häst ska INTE bli pissed off för att man voltar den vid intag/uttag. Det är alltid människan som håller i snöret som bestämmer vilken fart, vilken väg osv man tar in/ut. och hästen ska lika glatt göra halt på väg till hagen som den ska kunna lägga en volt, eller vända helt om och gå tillbaka igen.

Jag anser att du negligerar problemet. Jag frågar igen - Kan DU göra halt på slakt grimskaft för bara rösten påväg till/från hagen och hästen står still tills du säger gå? Om inte så finns det massor DU kan göra för att underlätta för de andra som ska ta in!

Dock är jag helt enig med att spörapp inte nånstans hör hemma i det där läget.

Jag kan inte stanna henne med bara rösten eller med slakt grimskaft. Så visst kan jag träna mer på det, men det är ju som sagt inte så ofta jag tar in och annars så stannar hon när jag stannar. Vet faktiskt heller inte om jag tycker det är så viktigt så jag vill lägga ner en massa träning på det. För mig är det helt ok att hon stannar när hon ska med mig OCH med andra. Så det ska jag försöka hjälpa dem med. Jag tänker också att en häst med en egen hjärna vill väl gå in och äta och inte volta runt runt vid hagen när hennes hästkompisar redan är på väg hem från hagen. Jag menar att man ska kunna hantera en häst och den ska lyda för annars blir det ju farligt, men man behöver inte skapa sig själv problem genom att bråka med en häst på pin jävelskap.

Tack för alla tips jag fått!

Kanhända bättre att instruera/träna tjejer, mammor m fl i hästhantering i st f att hålla med piskor och kedjor?

LIA

Vad gäller kblstoets ponnyvaktande så löste det sig ju ändå, där har jag dock väldigt svårt att se hur man vettigt skulle kunnat träna det. Var jag med så var det inga problem, var tjejen själv var det problem (innan jag satt i skogen då). Och jag har full förståelse för att man inte tar några risker med en bebis i magen. I övrigt hade tjejen en trevlig hästhantering.

Vad gäller mamma så tränas mamma kontinuerligt. Just nu är största problemet att hon dels har ledvärk (dvs inte kan ta i om/när det krävs), hästen är ignorant för tryck från grimma och mamma tvivlar dessutom starkt på att hon 'klarar' att hålla emot/avleda/etc när/om hästen drar.

Och eftersom hästen måste tas in och ut under den perioden fram tills att problemet (hästen är ignorant för tryck från grimman) är löst, och mamma den vägen fått se/insett att 'jo, du kan hantera henne lika bra som de andra'. Och kan jag då minska skaderisken på samtliga inblandade, få mamma att känna sig tryggare både kortsiktigt ('jag har en sån grimma') och långsiktigt ('titta jag klarade av det, det är ingen fara och hästen kommer inte få ett tuppjuck och bli alldeles galen') med hjälp av att träna de tu med Be Nicegrimman, och låta mamma använda den vid in- och uttag så gör jag gärna det.

Mamma gör som jag säger åt henne, hon har heller inte krävt att jag ska göra si eller så, utan hon är övetygad om att med tid kommer hästen bli lika lätthanterlig som de andra två. Men jag vill inte att mamma, som är snäll och hjälper mig så jag kan ha både hästar och det jobb jag vill, ska gå och vara rädd eller känna obehag för att ta in och ut.

För mig sitter människornas välmående och hälsa först i de där lägena. Och jag accepterar fullt ut att en höggravid person eller en mindre rutinerad mamma känner sig rädda och osäkra, även om de inte BEHÖVER vara det egentligen.

Och du och jag har debatterat nog mycket för att du ska veta att jag inte använder våld och/eller tvång som varken inlärningsprincip eller utbildningsprincip. Däremot så är jag inte kaninkramare, och det finns lägen då jag mycket väl temporärt kan lösa symptom med skarpare medel, under tiden grundproblemet löses.

Grundproblemet blir för övrigt större för var gång hästen ser att 'den där tanten orkar inte hålla emot, hihi'.

, men det är ju som sagt inte så ofta jag tar in och annars så stannar hon när jag stannar. Vet faktiskt heller inte om jag tycker det är så viktigt så jag vill lägga ner en massa träning på det. --- Jag menar att man ska kunna hantera en häst och den ska lyda för annars blir det ju farligt, men man behöver inte skapa sig själv problem genom att bråka med en häst på pin jävelskap.

Tror du det gör det på pin jävelskap?

Om det inte är du som tar in majoriteten av gångerna, och de andra som tar in upplever problem, hur vet du att det är på pin jävelskap då?

Däremot kan det bli en ond cirkel, dvs hästen har någon gång skrämt personen/personerna ifråga, och de har hamnat i läget där de straffar först och frågar sen. Det leder dock bara till mer problem och är inte rätt sak. Men tror du att de från början bara en dag på ren jävelskap fick för sig att 'nej nu jävlar'? Eller menar du att de NU gör det på ren jävelskap?

håller helt och fullt med dig :bow: stå på dig, du handlar helt rätt! en människans liv och hälsa är alltid värt mer än en hästs..

mamma tvivlar dessutom starkt på att hon 'klarar' att hålla emot/avleda/etc när/om hästen drar.
Det är ofta där orsaken sitter. Säger dock inte att det är fallet just här.

Min erfarenhet är att den som inte "klarar av" hästar, inte har den mentala inställningen för att göra det. Det kan ju i sin tur bero på olika orsaker, som bristande kunskap, för liten vana, skrämmande erfarenheter mm. Att inte fysisken spelar någon större roll har jag många exempel på, bl a mig själv. ;)

Därför min mening om att instruera/träna.

LIA

*knapp lån*

Vad är det som är så farligt om man smäller till hästen när det gör något helt uppåt väggarna?
Har stått i ett kollektivstall och har vid uttag varit tvungen att smälla till hästar 2 gånger vid ut/intag. En gång min egen i början då han skutta rätt på mig när de kom förbi några travare med vagn.
En annan gång en annans ägares häst som hade så bråttom ut att den for rätt på mig på väg till hagen.
Båda fick en rejäl smäll knytnävssmäll på bogen. Varför? Jag vill inte ha ett halvt ton häst över mig, spelar ingen roll om de är rädda/ivriga/aggressiva, rätt på mig får ingen häst fara.

3 saker är oacceptabla för mig, dvs fara över mig, sparka mig och bita mig. Gör någon häst det (dvs inte bara hotar utan träffar) så är inte jag främmande för att smälla tillbaka.

Skulle någon som stod i samma stall som mig ha problem med det så skulle de vackert få komma och ta ut sin häst själv när jag har in/utsläpp.

Istället för att anklaga tjejerna så uppfostra hästen så att den uppför sig exemplariskt med dig (och därigenom troiligtvis blir bättre även med andra) och kanske visa dem vad du vill de ska göra när din häst är bråkig. Eller så får du väll ta och sköta ut/insläpp av hästen själv.

Det är ofta där orsaken sitter. Säger dock inte att det är fallet just här.

Min erfarenhet är att den som inte "klarar av" hästar, inte har den mentala inställningen för att göra det. Det kan ju i sin tur bero på olika orsaker, som bristande kunskap, för liten vana, skrämmande erfarenheter mm. Att inte fysisken spelar någon större roll har jag många exempel på, bl a mig själv. ;)

Därför min mening om att instruera/träna.

LIA

Mm, där är vi helt överens! Visst, mamma klarar inte att med råstyrka hålla emot om hästen vill dra. Det gör dock inte jag heller. Och det är ju inte där 'tricket' sitter. Utan i att vara smartare än hästen, bara en liten lägesförändring ger ju helt andra förutsättningar t ex.

Och jag både instruerar och tränar mamma, och påminner henne om vad hon tyckte om K i början.. Det 'minns' dock mamma väääldigt dåligt :angel:

Men även fast JAG vet att hon kan, så tror ju HON inte på det. Och det som krävs där är helt enkelt att hon gång på gång ser att det går. Dock har hon tyvärr tappat hästen några gånger (en gång för att hon halkade i leran och ramlade, och en gång för att hästen blev upprörd och ville åt andra hållet och mamma inte orkade hålla emot) och det gör ju att hon nu är 'rädd' att det ska bli en situation där hon igen tappar hästen. Ju fler gånger det går bra ju mindre oroad kommer hon ju vara.

Dessutom hyser hon lite väl stor respekt för hästen som hon tycker är stor, och har sett den fått ett flip deluxe i boxhage (dvs har nu en god bild av HUR hästen kan reagera. Att oddsen för att den ska bete sig så mot henne vid intag är minimal hjälper ju inte).

Men just eftersom det mesta sitter mentalt, och resterande, mindre del i att hon inte har tillräckligt med kunskap, och det är lyckade gånger över tid som krävs för att det ska bli en permanent ändring, så tar jag gärna och ger henne lite extra råg i ryggen nu, genom en Be Nicegrimma, medan vi jobbar vidare på resten. Sålänge hästen inte gör något är Be Nicegrimman inte annorlunda än att gå in i vanlig grimma, och skulle hon försöka dra så är det utan att orsaka onödigt stort obehag, eller smärta, ett sätt för mamma att bevisa för både sig själv och hästen (som ju inte är dummare än att den genomskådat att mamma är osäker) att mamma VISST kan.

För kan det kan hon. Hon ska bara inse det själv och lära sig hur, och få in tillräckligt många lyckade gånger för att tro på det själv.

Ta en sådan enkel sak som hur hästarna är i boxen. K har en otroligt ful ovana att uppvisa ett extremt hotbeteende i boxen. Hon gör aldrig något, men om det inte var min häst och jag kände henne skulle jag inte sticka in näsan i boxen. Mamma tycker bara 'skärp dig!' till K, för mamma vet av erfarenhet att det är bara fula grimaser och tomma hot. Fblstoet kan vända bakdelen till när man går in just nu (iom all medicinering), hon hotar INTE alls, hon säger bara 'gå din väg, lämna mig ifred'). Mamma vill inte gå in till fblstoet i onödan för hon är 'rädd' att hon ska sparka. Samma sak om någon av hästarna trasslar lite, K säger hon åt att sluta larva, om fbl gör samma sak blir hon osäker. Skillnaden sitter enbart i att hon känner K, och VET att hon (mamma alltså) KAN klara av alla situationer kring det. Men hon gör inte det med fbl. Och hon var väldigt respektfull och osäker med K från början (vilket hon som sagt inte riktigt vill kännas vid, tycker att 'nej men det var skillnad'. Och det var det inte..)

Så jag är inte ett dugg oroad för att problemet löser sig med tid, träning och rutin. Men ger det mamma mindre ont i magen och får henne att känna sig säkrare att ha en speciell grimma, då får hon gärna ha det, för det gagnar både mamma och hästen.

På samma sätt som mamma tycker att 'det är inga problem att ta in nu när hästen får lugnande'. Jag tycker mest 'vad bra', och ser ingen anledning att just nu tala om för mamma att det lugnande är borta ur kroppen sedan länge när hon tar in. För det är så stor skillnad mentalt på mamma om hon tror hästen är 'drogad' jmf med om hon vet att den inte är det. Vilket gör att de har trevliga, lugna intag - odrogat. :angel: Om jag talade om att effekten inte var kvar vid intag skulle risken vara att mamma blev 'nervös' och spänd och tänkte en massa 'tänk om', och då skulle hästen säkert snappa upp det och så blir det en ond cirkel. Så de kan ju få leva i illusionen ett tag.. På samma sätt som jag tror att en Be Nicegrimma bara rent MENTALT för mamma kommer göra skillnad, även om den så inte skulle fungera alls, bara mamma inte vet om det..

Och så tränar vi vidare under tiden, och jag lovar att i sommar kommer det inte vara minsta problem, och för den delen så inte kommer mamma ha varit rädd inte, nejdå, hon var bara lite respektfull *harkel*

Jag tycker inte att det är okej att slå en häst. Tyvärr är dock självförsvar annorlunda. Om en häst attackerar mig, så är det givet att jag gör det jag kan för att få den att backa.

Jag har en ångvält..och vissa av de andra i stallet släpper ut honom med kedja under hakan och sådant...vi jobbar på de men som de är i dags läget har ja inte längre problem med honom men de andra har ibland.... en rellativt ohanterad 5 åring som kom till mig i augusti... jahg har dock sagt til lde andra att de kan ta me ett spö vid hantering av honom om dom upplever problem.....varför inte? bättre de än att något händer?!

Om det är som du skriver, att tjejen jävlas med din häst för att hon tycker illa om hästen så ska människan inte ta in eller ut din häst.Både häst och människa har stark ovilja att lyda och dra jämnt. Så varför överhuvudtaget låta det fortgå? Lite nonchalans från ägarens sida skulle jag vilja säg. Likaså att inte ta sig tiden att prata öga mot öga med den händelserna gäller är att nonchalera både själva handlandet mot hästen och behandlingen hästen får utstå.
Dessutom så verkar det lite av dina inlägg att läsa, som om du inte bryr dig särskilt mycket på hur hamterbar din häst är gentemot andra,hur kan man då begära att andra ska sköta ut och insläpp?

Tror det hela bottnar i din egen inställning till problemet .
Varför inte skriva på tavlan att du vill träffa och diskutera med tjejen:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag undrar vad en Be nice grimma är, hur fungerar den och finns den ihandeln?

Jag har inte sett någon som tycker det är okej att rycka i stigbett/träns? Däremot kedja över nosen. Det är otroligt svårt att skada en häst genom det, och hästen har alltid valet att 'gå ordentligt' och det är en logisk, konsekvent och tydlig signal om man har kedjan över nosen.

Spö på en häst som drar anser jag är fel, dels blir en sån häst knappast lugnare för du rappar den, det är ologiskt och gör enligt mig nada nytta. Det hästen gör när den drar är ignorerar trycke över nosen från grimman.

Ett spö mot bogen plöjer en ignorant häst över, och godis för att lära den gå vettigt? Jisses.. Inget fel alls i beröm, beröm när de gör rätt anser jag är självklart. men det ska inte blandas in något godis för att få dem att sluta dra inte.

Några synpunkter eftersom jag stör;) mig på att att du så självsäkert anser att du har rätt. Du hade även mkt bra synpunkter o håller helt med dig att de SKA uppfostras från föl..

Men, jag har tex jobbat, fött upp och utbildat många olika typer av hästar under nästan 30 års tid och använt mig i princip av samma metod o det har funkat jättebra!
Har misslyckats med en häst o det tack vare att jag inte var tillräckligt hård med honom utan fjantade på (läs mesig NH) o det kommer jag aldrig göra om...

Vad det gäller träns osv -det är väl självklart att det tas i för hårt eller rycks,många hästar blir ju inte bättre av bara ett bett i munnen framför allt om man är rädd o du, man kan faktiskt skada nosbenet med en kedja..

angående spö mot bogen när en häst "springer över en" så måste det naturligvis ske framifrån samtidigt som man stoppar upp dem med röst, handviftning o ens kropp.

Ett tag när vi hade en häst inackorderad var det två halvhysteriska kvinnor som hade 2 mkt höga o fruktansvärt ouppfostrade hästar som inte gick att ha kvar i en hage om nån togs in o de var hemsk att leda, o det var ett himla liv varenda dag. Jag "uppfostrade" dem när jag hade mornarna o inom ett tag ledde jag BÅDA samtidigt till o från hagen i vanlig grimma o grimskaft..
så säg inte att det inte går...

sen var det gäller godis ska det ju självklart ges när man har visat hästen hur det ska vara o de GÖR RÄTT!!

mvh
prillan

Skillnad på att "spöa upp" och använda spö i självförsvar. Dock kanske lite otydligt skrivet av AlexandraW, jag vet inte, jag tyckte det var uppenbart att spöet skulle användas för att skydda personen. Dvs om hästen attackerar och inte ger sig, då använder man spöt tills den lägger av, då lägger man själv av, och man ger sig heller inte efter hästen sedan. Om det sedan är ett rapp eller fler, beror ju på vilket allvar hästen lägger i attacken. Då handlar det om fara för människan, och ett val för hästen. Så fort den backar och slutar utsätta människan för fara slipper den spöt. Och spöt på hästen i det fallet gör betydligt mindre skada än hovarna skulle göra på människan.

Sen är det naturligtvis symptombehandling, inte att göra något åt själva problemet. Men hamnar man i en situation med en attackerande häst använder man sig nog hellre av lite symptombehandling för stunden, än att låta sig mosas för att senare kunna ta tag i själva problemet, eller? Och nu var det ju så att de arbetade med problemet på andra sätt, medan spöet fanns där ifall symptomen skulle komma tillbaka.

Om det är som du skriver, att tjejen jävlas med din häst för att hon tycker illa om hästen så ska människan inte ta in eller ut din häst.Både häst och människa har stark ovilja att lyda och dra jämnt. Så varför överhuvudtaget låta det fortgå? Lite nonchalans från ägarens sida skulle jag vilja säg. Likaså att inte ta sig tiden att prata öga mot öga med den händelserna gäller är att nonchalera både själva handlandet mot hästen och behandlingen hästen får utstå.
Dessutom så verkar det lite av dina inlägg att läsa, som om du inte bryr dig särskilt mycket på hur hamterbar din häst är gentemot andra,hur kan man då begära att andra ska sköta ut och insläpp?

Tror det hela bottnar i din egen inställning till problemet .
Varför inte skriva på tavlan att du vill träffa och diskutera med tjejen:idea:

Jag tycker inte jag nonchalerat problemet eftersom direkt när jag fick reda på det skrev jag i stallet för allas vetskap att jag inte accepterar att någon använder spö. Jag vet ju inte hur många som gjort det utan att minst en gjort det. Jag har erbjuit dem som tycker att hästen är jobbig att säga till mig så vi kan hitta en lösning. De flesta tycker inte att hon är jobbig och ingen har kommit till mig för att säga till eller få hjälp. Jag har lagt fram repgrimma och vi har kedjegrimskaft. Helt ok att någon rycker i henne om hon går för snabbt, hästen vet mycket väl hur hon ska uppföra sig. Men hon vet inte vad som väntas av henne om man använder spö på henne för det har ingen gjort tidigare. Absolut inget blir bättre av användande av spö på min häst. Hade hon attackerat eller så är det en helt annan sak för självförsvar men så är ju absolut inte fallet.

Jag anser också att det är skillnad om en erfaren person uppfostrar min häst om det behövs, och att detta personen gör det FÖR ATT DET BEHÖVS och med en mening. Men det är inte ok att en oerfaren 12-årig ska visa sig tuff inför andra och kanske sig själv och därför gör så. Om någon inte vill ta in min häst har jag meddelat att de är välkomna att säga till så ska de få slippa. Punkt slut. Men jag hoppas helt enkelt på att alla nu vet vad som gäller och rättar sig efter det. Samt kommer till mig för hjälp om det behövs. Klart att jag inte vill att någon ska bli skadad men på den nivån är det inte tycker jag. Jag vill inte träffa och diskutera med tjejen för det finns inget att diskutera. Därför gör jag inte det. Det är det jag skrivit som gäller. Har hon problem med det får hon komma till mig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·
Hästhantering Har en storhäst (160) och en B-ponny (125), och tar ibland med den lille parveln som handhäst. Skulle gärna ha med honom mer, han...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 428
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar