Alter-Real

Ajabaja

Trådstartare
Jag är mycket nyfiken på denna ras. Ska säkert köpa en till/ny häst inom ca 5år & då är en Alter-Real en ras som står högt upp på listan bland tänkabara raser. (Självklart är individen det viktigaste, men bra är ju om man har något område att börja i.) Kan bli om en vecka men det kan oxå bli om 5år!

Är det någon som vet någon hemsida om denna ras? Eller har någon annan information om dem?
Någon med lite erfarenhet om den eller kanske till & med har en egen?! :eek:
Finns det någon som föder upp rasen i sverige?
Hur ska jag göra om jag vill köpa en häst av denna ras? Vart kan jag vända mig? Vilket land ska man åka till?

Ja vissa frågor är helknasiga. Men vet ni bara något alls så skriv det tack! :bow:
Blir så glad då! :D

Tack tack! :bump:

En Alter Real är en Lusitano. :)

Kortfattat så finns det olika blodslinjer inom Lusitanon varav Alter Real är en. En Alter Real är brun och avlades fram eftersom kungar och adliga människor inte ville rida på en häst som såg ut som alla andra. (Lusitanon är ju oftast skimmel!)

Jag har endast ridit en Lusitano, Alter real men vart så tagen av denna härliga häst att jag ska skaffa mig en egen så småningom. Underbart smidig, känslig och bar sig själv på ett naturligt sätt!

Vad jag vet så är Alter Real inte en Lusitano. Den härstammar ffrån ett antal ston från Andalusien (Spanien) som importerades till Portugal. Det är i Portugal rasen främst föds upp. Mankhöjden är ca. 150-160 cm. Vad jag vet så har den bra rörelser o höga knälyft, men sägs vara ganska lynnig ibland rent av elak. Men jag tror också att det nog är en mycket fin häst..skulle också vilja ha en

Alter-Real är en linje av Lusitano. Dom föds upp på det f.d. kungliga stuteriet Alter (Real betyder kunglig). Alla Lusitanos har inblandning av spanskt blod.
Alter Real är de hästar som används på Escola Portugesa (eller hur det stavas), som är Portugals motsvarighet till Spanska Ridskolan.

Jo visst är de det, men de skiljer ju sig en del från Lusitanon just för att man säravlat på dem.

Sjävl tycker jag att Alter-realen SER mycket trevligare ut, men det vet man ju oftast inte förrän man suttit upp.

Frågan är ju hur lätta de är att få tag i. Det finns ju inte så överdrivet många hästar inom rasen, som jag fattat det, och jag tror att de kan hålla rätt hårt på dem.

Men jag hade inte haft något emot en sån pålle. :love:

Man kanske ska leta utanför portugal om man ska köpa en Alter Real?
Jag hörde mig för om priset för en unghäst och det var inte så farligt alls. Runt 3000 Euro kan du få en helt ok häst för. Ska du ha en kanonstam med riktigt meriterade föräldrar kostar de givetvis mer! Detta var på Azorerna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 061
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Då jag nyligen letade valp kom jag i kontakt med en uppfödare inom grupp 9. Efter att jag klarat utfrågningen om hur hunden skulle få...
Svar
14
· Visningar
3 505
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 955
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar