älskar sin saltsten.

aramis

Trådstartare
Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. Har ju bara haft min lilla 2-åring hemma i en vecka. Enda sedan hon gick in i boxen hemma så har hon varit "besatt" av saltstenen.

Tänkte väll som så att dom kanske inte hade någon saltsten på förra stället (den kanske hade tagit slut eller så?), och lite ivrigt slickande på den ett par dagar sen skulle hon lugna sig.
Men nu har det ju gått en vecka och hon fortsätter att slicka i sig ordentligt av den.

Ska man begränsa saltintaget? Hur mycket är för mycket? (det är ju "vinter" och inte gör hon någonting som hon blir svettig av heller.)
Jag har en normal liten sten, hur länge bör den räcka?

Förra hästen gjorde av med max ett par stenar per år, men det kanske var onormalt lite istället? (dom har saltsten ute med.)
:confused:

Sv: älskar sin saltsten.

Låter kankse som att du borde ha i salt i maten istället. Annars är det bra om h*n har fri tillgång till avtten, för äter dom mkt salt blir dom törstiga och tvärtom...
Vet inte hur mkt salt kan påverka en unghäst...
Men på min förra ridskola åt hästarna väldigt mkt salt, men dom fick inte spec. mkt grovfoder heller... Tänkte att det kanske kan vara något samband. Att den äter salt för att den nte ahr något annat att tugga på...

Kan det vara nyhetens behag?
När vi fick hem vår unghäst i november 2006 slukade hon en saltsten innan vi hann blinka (nåja, det tog nog någon vecka innan den var slut). Saltsten nummer två varade en månad. Numera håller hon samma takt som de andra, dvs två saltstenar/år och häst.

Immer

Låt henne slicka hon behöver det nog.
Min gamla häst åt upp en saltsten på två veckor:crazy:
Funderade då på om hon behövde koppar, blodprov visade att hon behövde det och när hon fick det så åt hon mer normalt på saltstenen (jag hade saltsten med koppar i)

En salsten brukar räcka tre månader ungefär här, ibland längre.

unghästar behöver mkt salt, vi saltar höet till unghästarna å även går en saltsten åt på ingentingen.

Tack för svaren.

Jo, nog tror jag det är lite nyhetens behag jag med, har ju haft henne i lite över en vecka nu och hon har väll fått i sig 1/4 av stenen. Så det kanske är jag som hönsar lite mycket :angel:
Jag avvaktar och så får jag väll återkomma om det är så att hon inte minskar ner sitt intag sen.

Hon har ju självklart fri tillgång till vatten (har inte alla det) och hon har även fri tillgång till grovfoder ute och inne.

det finns ju att köpa i allafall här sånadär godis stenar som man hänger upp i boxen. kostar inte mycket och de är lika hårda som saltstenen. enda nackdelen är ju att det i stället är socker :crazy:
Men min slutade äta saltsten efter att jag hängde upp den, det ska lixom förestalla att vara leksak i samma, så de slipper inte riktigt att bita på den eftersom det är två plasthöljen upp och nertills, och så ska den ju hänga i luften hällst. min har hållits där nu i över 3 mån och är fortfarande massor kvar av den. kan juh vara värt att pröva, jag tycker att det är lite synd att ta bort saltstenen när de behöver den. Om det skulle rikta intresset nån annanstans :banana:

glömde:

JO han äter nog fortfarande på sin saltsten, och får nog salt i maten med. Men han var uttråkad.

Min lille plutt är likadan! jag fick hem honom från norge i slutet av förra veckan och han har slickat så ihärdigt att en 1/3 är borta...

Jag tror inte att han har haft ngn innna och hingst som han är så leker han ju rätt mkt och blir rätt svettig (med den pälsen inte så konstigt :angel:)

Intressant att det mest verkar vara unghästar, kan det var så att dehar ett större behov över lag?

Måste ju bara ställa en följdfråga, när vi ändå är inne på salt...
Vad tycker ni, en ren saltsten med bara salt eller en kombinerad salt/mineral?

en nordis i vårat stall är lika dan henne går det inte att ha en salt sten i boken då gav dom henne grovsalt i maten i stället då funkade det jätte bra .

Min shettis bet av stora bitar på sin sten som han glatt tuggade i sig.
Han var ju lite speciell:angel:
Det var inget jag oroade mig för, jag blir nog mer nojig om jag glömt lägga in ny sten eller min häst inte rör den på länge.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 581
Senast: sorbifolia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 816
Senast: Fraegd
·
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 901
Senast: Monstermom
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 040
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka