Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte om du frågar mig, men jag svarar på det jag kanVilka fina getter! Killingar är ju så söta å roliga så man smälter ju totalt! De måste ju vara rena agility-mästarna!
Hur gamla ska killingarna vara, när de kan flytta hemifrån?
Vilken ras blir mest tillgiven, eller tam?
Vilken ras skulle du rekommendera?
Vad roligt att du funderar på att skaffa getter! Speciellt lappgetter då de är ännu mer hotade än göingegetter, som jag har. Getter är supertrevliga djur! Gillar speciellt den här kombinationen av mildhet och intelligens. De kan vara rätt tuffa mot varandra men är så himla försiktiga mot människor, i alla fall mina.Hur stora hagar har du till dina getter @aprilmaj ? Vi planerar att skaffa lappgetter senare, för mjölk och genbank - men det dröjer nog för jag är väldigt orolig över vad våra grannar ska tycka om dom hittar en get i sin trädgård.... Fattar dom att dom ska rymma "hem" och inte till grannarna?
Hur rymningsbenägna dom är verkar varera mkt. Var på en 4h-gård där de haft vanlig gärdsgård utan problem. Dom hade inga stora hagar, men iof kanske inte så mycket utanför som lockade heller. Jag funderar på om det kanske kan funka bra med fårnät samt en låg el-tråd innanför nätet och en tråd över nätet för att få lite höjd.
Jag är på båda sidorna sen länge. Har klurat på getter länge och pratar med genbanksansvariga och andra. Men ju mer man fäRgar runt desto mer förstår man att folk har ganska olika erfarenheter så jag frågar fler. jag skulle egentligen åka runt och hälsa på folk men änsålänge har gården krävt tiden till annat. Vi har ca 2 ha skog som jag tänkte använda, jag hoppas att det ska räcka, men det är mest stängslingen jag tycker är svår. Känns som att trådar är lättare att rymma igenom men så är det kanske inte. Vad har du för aggregat? Hur stark ström? Jag har redan ca 7 ha hägnat åt hästarna så jag tror att gethagen måste ha ett eget aggregat.Vad roligt att du funderar på att skaffa getter! Speciellt lappgetter då de är ännu mer hotade än göingegetter, som jag har. Getter är supertrevliga djur! Gillar speciellt den här kombinationen av mildhet och intelligens. De kan vara rätt tuffa mot varandra men är så himla försiktiga mot människor, i alla fall mina.
Jag vet faktiskt inte hur stora mina hagar är. Inte jättestora än, mest pga att det är så svårt att få ner stolp i min kuperade och steniga mark. Det tar tid att stängsla! Jag utökar hagarna hela tiden och stödfodrar med hö och träd som jag sågar ner. Det finns säkert info på alternativ.nu (inte .se som jag skrev i ett tidigare inlägg). Tanken är att de när jag stängslat klart kommer att ha drygt tre hektar skogshagar att variera mellan. Det tror jag räcker för att de ska klara sig utan hö på sommarhalvåret. (Mina vill dock hem till gethuset på natten och där lär jag även fortsättningsvis få ge hö så att de har något att käka på natten.)
De föredrar att inte bara äta gräs, blandskog med mycket sly är toppen. Vissa tider på året föredrar de vissa träd, som de i ett senare skede ratar.
Mina kan rymma om de vill och har gjort det ett par gånger. Men de har stannat här. Dock har jag tagit det säkra före det osäkra angående stängslingen just för att inte riskera att de söker sig till grannar. Men jag tror att de skulle hålla sig hemmakring. Om man inte har grannar precis intill förstås. Vid brunst är de dock mer rymningsbenägna, sägs det.
Jag har mina lösa när jag går ut och går med dem, så de är vana vid att följa mig. I början hade jag ledargeten i koppel och så följde småttingarna efter. Jag tog dem till skogen så att de fick kalasa på sly mm. Då lärde de sig att det är bra att följa med Det har jag nytta av även i andra lägen, t ex om de skulle rymma.
Fårnät med låg och hög eltråd funkar säkert utmärkt. För mig var det enklare att köra enbart eltrådar. (Fårnäten är tunga!) Dessutom är det enklare med trådar när det är kuperat. Trådar ger också rovdjursskydd - och även mot ev lösspringande hundar som kanske är ett större hot. Tror att man kan få något ekonomiskt stöd för att göra rovdjursstängsel, men det har jag inte brytt mig om att söka.
Det finns en hemsida om allmogegetter, men det står tyvärr inte så mycket information där. Jag rekommenderar hellre www.alternativ.nu och deras getforum.
Jo, trådarna är nog lättare att rymma igenom. Jag har satt mina sex/sju (minns inte) trådar ganska tätt, kanske 10-15 cm emellan, tätare nertill och glesare upptill. Men de glappar efter ett tag och det är då som de har hoppat igenom vid två tillfällen. Så spänna om behöver man nog göra efter vintern.Jag är på båda sidorna sen länge. Har klurat på getter länge och pratar med genbanksansvariga och andra. Men ju mer man fäRgar runt desto mer förstår man att folk har ganska olika erfarenheter så jag frågar fler. jag skulle egentligen åka runt och hälsa på folk men änsålänge har gården krävt tiden till annat. Vi har ca 2 ha skog som jag tänkte använda, jag hoppas att det ska räcka, men det är mest stängslingen jag tycker är svår. Känns som att trådar är lättare att rymma igenom men så är det kanske inte. Vad har du för aggregat? Hur stark ström? Jag har redan ca 7 ha hägnat åt hästarna så jag tror att gethagen måste ha ett eget aggregat.
Vad har du för aggregat?