almur fra laekjamoti

Sv: almur fra laekjamoti

Ha ha, jepp stora öron. Min har några gånger fått frågan om han är en "såndär nordsvensk". Vet inte om man ska ta det som en komplimang eller inte. Han blir ju rätt pampig när han fjantar sig :idea: Försöker iaf inbilla mig det.

*kl*

Huvudbild Eik från Kalvsvik
M: Embla från Kalvsvik F: Almur frá Laekjarmoti

Inte tillstymmelse till konkav noslinje ;)

Nej, det är självklart att det inte gäller alla, men några av hans avkommor verkar ju ha fått det :D

Här syns den konkava nosryggen ganska bra på min tös :)

img_6227_68831660.jpg

Idag hämtar jag min Álmur-avkomma!! Ska spana in nosryggen lite mer ordentligt och lägga ut bilder. Dock kan jag hålla med om stora öron! Min har också stora öron. :D

Va spännande att han får komma hem idag!!!! Håller tummarna för att allt går bra!! :banana:

KL

Här är bilder på min Álmur son.:love: Det är den svarte närmast i bild. Har fått höra att han ser ut som en mini-frieser med sina långa ben och man. :D Har bara haft honom några dagar men mitt intryck än så länge är att han är vaken, glad, väldigt ambitiös och arbetsvillig. Stoora öron. :D
IMG_0894.JPG

IMG_0895.JPG

Jätte fin. Ser ut att vara kopia på min snygging ;) Hur hög är han? Har han röda "slingor" i manen? Min har såna precis som Almur.

Tack! :) Japp, lite röda slingor har han allt. Han är ca 146. :)

kan du inte lägga in bild på din? :)

Och några får det inte.
Så att säga att Almuravkommor får konkav nosrygg är inte korrekt.

Nej, och om du läser vad jag tidigare har skrivit så har jag inte heller sagt det :D Jag har endast sagt att jag tycker att det verkar som att vissa, en del eller flera, (fler än EN), av hans avkommor har fått konkav nosrygg. Jag har aldrig sagt att alla får dett :p

Nej, och om du läser vad jag tidigare har skrivit så har jag inte heller sagt det :D Jag har endast sagt att jag tycker att det verkar som att vissa, en del eller flera, (fler än EN), av hans avkommor har fått konkav nosrygg. Jag har aldrig sagt att alla får dett :p
Kommentaren var inte riktad enbart till dig. Även om jag citerade ditt inlägg.
Det är så lätt hänt att hästar får oförtjänt stämpel om något. Gott eller dåligt beroende på andan i tråden.

Men snälla du, det går inte att diskutera en enda egenskap som kan tänkas nedärvas om man som du tolkar in alla och argumenterar mot det trots att det tydligt står att det inte gäller alla. Självklart nedärver inte en hingst alla egenskaper till alla avkommor, men det är det väl ingen som tror ändå?

Ska man undvika ryktesspridning får man hålla tyst helt eller rent utav trolla bort existensen (men då går det säkert tykte om det ;) ). Vi människor är rätt "skvallriga" av oss som grupp.

Jag förstår, kände mig lite skyldig att förklara mig bara :) Syftet med denna Álmurtråd är ju faktiskt att vi ska lägga ut bilder på och skriva om hans avkommor så att vi kan jämföra ev. likheter och olikheter och på så sätt diskutera ifall det finns flera hästar som har liknande exteriöra drag eller egenskaper :) Men självklart så kan man aldrig generalisera, ALLA hästar är olika, oberoende på om de har samma mamma, pappa eller övriga släktingar.

Måste bara säga att jag tycker att det verkligen är superroligt att få chansen att prata med andra hästägare vars ögonstenar också är efter Álmur :banana:

Men snälla du, det går inte att diskutera en enda egenskap som kan tänkas nedärvas om man som du tolkar in alla och argumenterar mot det trots att det tydligt står att det inte gäller alla. Självklart nedärver inte en hingst alla egenskaper till alla avkommor, men det är det väl ingen som tror ändå?

Ska man undvika ryktesspridning får man hålla tyst helt eller rent utav trolla bort existensen (men då går det säkert tykte om det ;) ). Vi människor är rätt "skvallriga" av oss som grupp.

"Snälla du" om man har ett motargument så ska man alltså hålla tyst? Märklig inställning du har. Och döm inte andra efter dig själv.

Tja om motargumentet du läste in något som inte stod utan tolkade det tvärt emot inte duger så lär inget duga :angel:

Nej jag tycker inte du är skyldig, för mig har det tydligt framgått att du knappast menar att alla avkommor skulle bli få samma egenskaper. Det finns likheter som går igen hos många avkommor och som man kan jämföra och det är kul att jämföra. Det är ju till hjälp när man väljer hingst att veta vad man kan vänta sig på ett ungefär, eller när man letar häst för den delen. Vissa hingstar verkar slå igenom mycket kraftigare än andra men jag antar att det är de som utmärker sig på något vis.

En sådan här diskussion blir ju rätt befängd om man varje mening måste påpeka att det inte gäller alla avkommor. Det är ju något alla rimligen borde inse ändå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka