almur fra laekjamoti

Sv: almur fra laekjamoti

Inte för att det hör till denna disk. Men det är jag som rider och ja jag titta ner från och till, har alltid gjord det, tränat på det men helt bort går det inte. Har fram tills nu inte märkt att det påverka hästarna något (under de 10 åren jag tränat hästar på elitnivå både inom dressyr och Island) men träna självklart på det.

Var för skulle benen störa hästen de är avslappnade och det är hästens rörelser i kroppen som gör att de rör sig.
Sen är jag på honom från och till då han är lite lat och vi träna på att behåller driver fram.

Ser han irriterat ut?

jag tror definitivt att hästarna påverkas av ditt neråt tittande på deras framben.. du blir ju helt sne, varje cm vi sitter snett på ryggen påverkar hästen, bla balansen. vad är det du tittar på?? lyften? det borde du väl kunna känna hur fint hästen går eftersom du tränat så många hästar så många år...:grin: det finns videor på nån häst prinsessa och några till där jag tycker att de ser påverkade ut av dina neråt tittningar.. ser ut som både häst och du kommer ur balans.. det där med skänklarna var något nytt för mig, jag anser mig vara mkt följsam i sadeln och tränar mycket kroppsmedvetenhet och mina skänklar har aldrig åkt så fram och tillbka oavsett hästras, eller gångart...:)

jag anser mig vara mkt följsam i sadeln och tränar mycket kroppsmedvetenhet och mina skänklar har aldrig åkt så fram och tillbka oavsett hästras, eller gångart...:)

Kan man få se det på film? ;)

Valvis är så duktig att jag tror hon vet vad hon gör (eller inte gör). Hon hade aldrig kunnat hålla på med den verksamhet hon gör om hästarna nu blivit så illa däran av hennes "nedåttittningar".

Hon är otroligt duktig- värt att tänka på.

(sen är ju ingen perfekt...)

hon verkar väldigt duktig det är inget jag invänder på. men hade kanske gått ännu lite bättre om hon inte tittade ner....?:)

Daniel har inte världens vackraste stil, ändå är ha en mycket framgångsrik person.

Bara för att man inte gör som man "SKA" betyder inte det att det är fel - tills motsatsen bevisats.

OT!

Och bara för att man hållt på si och så många år och tävlat så betyder det ju inte att man inte kan förbättra sig eller att man inte får "kritiseras" av andra. ;) I och för sig tror jag du skrev det i ditt tidigare inlägg, ingen är perfekt. Såklart är det så. Men jag tycker ändå att man måste få framföra sina åsikter om andra personers sätt att rida, vilka de än är och hur länge de än hållit på, utan att få mothugg för det. Om det inte är helt obefogat såklart. I det här fallet tycker jag inte det var det. Håller med om att ryttarens ben rör sig onödigt mycket, hästen kanske inte störs av det men för mig är det mer "estetiskt fult". Man kan sitta på hästar med stora rörelser utan att "vifta" med benen. Hade dock hellre sett att förhållningarna hade gjorts med sätet och inte så mycket med händerna, där tycker jag hästen ser mer irriterad ut än av skänklarna. Men nu är vi inne på petitesser, alla här vet ju att ryttaren är duktig osv, men visst finns saker att förbättra, som hos oss ALLA :)

img_7387_73805829.jpg

Mitt sto, fyller 7 år i år, e. Álmur :)

KL

Här är min förhoppningsvis blivande häst. 12-årig valack e. Álmur. Stor, ca 146. Väldigt lätt för tölten!

bild.jpg

baldur.jpg

Han ser väldigt trevlig ut! :)

Är det bara jag, eller känns det som om den konkava nosryggen finns hos många Álmuravkommor? På min flicka är den väldigt tydlig i vissa vinklar :p

Njae, min blivande har inte så värst konkav nosrygg, jag ser den som normal. :) Almur själv har väl inte konkav nosrygg heller?

Nej, det tror jag inte att han har, men jag tycker att jag har sett några stycken av hans avkommor som har ganska konkav nosrygg :idea:

Hej. Hade en valack som jag sålde i Augusti som var efter Álmur. Helt underbar häst med väldigt mycket vilja och fina gångarter. lättväxlad och meddelaktion. på tävling fick jag 7,5 i skritt, 5,5 i trav fast den hade han inte när jag köpte han. 5,5 i pass men behöde mer tempo 5,5 i gallop, och 5,5 i tölt. fick han som bäst i alla gångarter.

Har en valack född 98 efter Almur. Stor, svart med mycket man och svans. Han har ett stort konkavt huvud. Är 4 gångare. Vilja har kommit det senaste året och det med besked. Världens snällaste att rida så länge man inte kräver så mycket av honom. Men kan bli rätt så "dum" :devil: när man pressar honom. Har haft honom i 6 år. Världens bästa med mina barn. Har mycket bra trav och galopp. Medel tölt, men den börjar komma riktigt bra. Blir lätt överilad och lite passig i skritten om man inte jobbar honom. Världens bästa :love::love::love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka