Jamtland
Trådstartare
Nej, tyvärr har vi ingen aning om var den är, finns inga hål och ingenstans där hon markerar tydligt. Bara att vänta...En hovböld kan vara lurig som bara den Försökte hovslagaren skära upp bölden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, tyvärr har vi ingen aning om var den är, finns inga hål och ingenstans där hon markerar tydligt. Bara att vänta...En hovböld kan vara lurig som bara den Försökte hovslagaren skära upp bölden?
Då ska du nog fortsätta med omslag ett par dagar till och så kanske hovslagaren får komma ut och försöka igenNej, tyvärr har vi ingen aning om var den är, finns inga hål och ingenstans där hon markerar tydligt. Bara att vänta...
Vad är det som gör att ni misstänker hovböld då? Förstärkt puls? Värme i hoven?Nej, tyvärr har vi ingen aning om var den är, finns inga hål och ingenstans där hon markerar tydligt. Bara att vänta...
Båda. Hon är fortfarande lika halt. Veterinären tycker jag ska avvakta ett tag till då hon ju trots allt stöder på hoven och hänger med de andra.Vad är det som gör att ni misstänker hovböld då? Förstärkt puls? Värme i hoven?
Om det vore en i övrigt frisk häst skulle jag ha röntgat, nu är jag i valet och kvalet om det är "värt" det. Hon kommer aldrig gå att rida då hon är permanent halt pga pålagringar i kotlederna, dock så pass lite att det inte stör hennes "bara gå i hagen och njuta av livet"- liv, men jag tänker inte lägga ner nå mycket pengar på sjukvård, då är det tyvärr bättre att ta bort henne. Sorgligt men sant.Har ni röntgat? Annars skulle jag göra det.
Beror på hur man ser det... Enligt veterinären som undersökte henne sist så har hon inte så ont att hon lider av att gå i hagen och jag väljer att tro att hon vet vad hon pratar om.Är bara lite halt att njuta av livet?
Allvarligt?Jag har något som heter "Surstråle", naturläkemedel som min hovis är återförsäljare för.
Japp, men jag borde ha skrivit "naturligt medel", inte "naturläkemedel".Allvarligt?
Mitt 16 åriga varmblodssto har fått strålröta, rätt allvarligt på ena framhoven. Det har pågått någon månad, jag har haft hovis ute under tiden och fått tips, råd och en "medicin" innehållande tjära av henne.
Men det tycks bara bli värre, nu idag så haltar hästen märkbart och jag känner mig lite uppgiven. Jag har behandlat i drygt en och en halv månad, när vänder det om behandlingen fungerar?
Jag ska såklart konsultera veterinär i morgon, men det känns inte så akut att jag vill ta ut hen under jourtid men lite buketips och svar vill jag gärna ha.
Kan det vara så illa att jag måste ta bort henne?
Hästen i fråga har en hel del andra problem och jag kommer rent krasst inte att vilja kosta på henne nå många kronor i veterinärvård/extra hovslagarkostnader utan då tar jag tyvärr hellre bort henne.
Om du inte vill kosta på hästen veterinärvård och den har pålagringar BF och nu är halt finns väl bara ett beslut att ta?
Det måste utredas varför hästen är halt. Kan lika gärna vara fång som strålrötan. Hästen måste få hjälp med smärtan och hovarna. Av veterinär. Mest troligt på klinik.
Att fortsätta fippla hemma för att spara pengar i det läge du beskriver i tråden är inte för hästens bästa.
Jag vet. Egentligen vet jag det, det är bara så satans svårt att ta beslutet. Jag brukar inte vara så här velig Och hade hon varit mer halt hade det varit lättare att ta beslutet.
Alltså, jag vill ju inte att hon får mer ont, bara att det inte ska vara så vagt.
Då har jag förklarat för dåligt. I vanliga fall (alltså innan hovbölden eller vad det nu är) är hon inte märkbart halt i skritt, när hon travar har hon en rörelsestörning/hälta, dock inte så stor att jag omedelbart kan se var hon är halt utan lite diffust så där. Den hältan är utredd av veterinär och den kan hon enligt veterinären ha och gå i hagen med utan att må "dåligt".Fast är det så vagt? Hästen har ont, är halt och det har blivit värre senaste tiden?
Men du kan ju åka och kolla henne mer grundligt?Då har jag förklarat för dåligt. I vanliga fall (alltså innan hovbölden eller vad det nu är) är hon inte märkbart halt i skritt, när hon travar har hon en rörelsestörning/hälta, dock inte så stor att jag omedelbart kan se var hon är halt utan lite diffust så där. Den hältan är utredd av veterinär och den kan hon enligt veterinären ha och gå i hagen med utan att må "dåligt".
Hältan hon har nu är så pass synlig att hon nickar även i skritt men hon stödjer på benet när hon står och vilar och hon hänger med kompisarna runt i hagen.
Jag känner att den hältan inte är så allvarlig att jag inte kan avvakta "ett tag" för att se om den blir värre /om det nu är en böld. Problemet är ju hur långt " ett tag" kan vara utan att det börjar bli taskigt mot hästen. För jag vill inte vara den där hästägaren som har kvar hästen med en hälta som hon mår dåligt av i åratal bara för att hon är min älskling. Men jag vill heller inte ta bort henne på en gång "bara för att".
Då har jag förklarat för dåligt. I vanliga fall (alltså innan hovbölden eller vad det nu är) är hon inte märkbart halt i skritt, när hon travar har hon en rörelsestörning/hälta, dock inte så stor att jag omedelbart kan se var hon är halt utan lite diffust så där. Den hältan är utredd av veterinär och den kan hon enligt veterinären ha och gå i hagen med utan att må "dåligt".
Hältan hon har nu är så pass synlig att hon nickar även i skritt men hon stödjer på benet när hon står och vilar och hon hänger med kompisarna runt i hagen.
Jag känner att den hältan inte är så allvarlig att jag inte kan avvakta "ett tag" för att se om den blir värre /om det nu är en böld. Problemet är ju hur långt " ett tag" kan vara utan att det börjar bli taskigt mot hästen. För jag vill inte vara den där hästägaren som har kvar hästen med en hälta som hon mår dåligt av i åratal bara för att hon är min älskling. Men jag vill heller inte ta bort henne på en gång "bara för att".