Jag har adopterat en katt från stans katthem. Inga problem alls, de har en jättefin verksamhet med rimliga villkor. När jag adopterade min katt frågade personalen uttryckligen om jag ville ha fler katter i framtiden eftersom katten jag tog inte skulle trivas ihop med andra.
Innan adoptionen kollade de med Länsstyrelsen så att jag inte hade djurförbud och ställde allmänna frågor om mitt liv, boende och tidigare katterfarenhet. Inget uppseendeväckande alls.
När jag sen hade träffat katten ifråga ville de att jag skulle ha ett dygns betänketid, jag fick inte ta med honom på en gång utan skulle tänka igenom allt ordentligt.
Dagarna efter att jag hämtat hem honom hade vi lite kontakt via sms när de hörde av sig och kollade så att allt var bra men det var aldrig tal om några hembesök i tid och otid. En i personalen har förvisso varit hemma hos mig och hälsat på katten men det är för att vi har blivit kompisar och hon är alltid välkommen
Min mamma har adopterat två katter från samma katthem. I hennes fall handlade det om ett syskonpar som hade levt ihop i 7 år och där var det en självklarhet att båda skulle omplaceras tillsammans eftersom de trivdes så bra med varandra.
Jag tycker att det katthemmet gör ett fantastiskt jobb. De ser till varje individs bästa, behöver inte rädda varenda katt till vilket pris som helst utan ser till den totala livskvalitén och blir jätteglada för uppdateringar men kräver inte kontakt med nya hemmet.