R
Raderad medlem 124573
Jag har inte hävdar att det jag säger är en sanning. Detta är väl ett diskussionsforum? Ska vi ha statistikt underlag på allt vi skriver så blir det rätt tråkigtJa, att huskattsungar säljs för mer nuförtiden är jag med på, men det går inte att göra en koppling till katthemmens verksamhet utan statistik. Ja, huskattsungar säljs dyrare. Ja, du valde att köpa kattunge istället för att ta en omplacering. Ja, många katthem är problematiska i hur de hanterar möjliga adoptörer. Men correlation is not causation, som det så fint heter. Du kan inte lägga skuld på katthemmen, för det finns varken statistik eller bevisade samband. Det kan vara (och är troligtvis) många fler faktorer inblandade, t.ex. att de flesta ändå ser på (åtminstone vissa) katter som mer statusdjur; det ska vara lite ras i dem, långhåriga eller nåt kul utseende, och de behandlas ändå ofta bättre än de sommarkatter och "bor ute men kommer in ibland, och oj, katten försvann vi skaffar kanske en ny"-katter som var vanligare när jag växte upp.