Alltid täcka helklippt häst?

Leeelot

Trådstartare
Funderar på att helklippa (eller, ja kanske betecknas som jaktklippning - spara huvud, ben o under sadeln). Häst svettas kopiöst vid arbete.... Men om man klipper nu, så är det ju ff varma dagar, ca 15-17 gr - behöver man alltid täcka ändå? Lite kyligt på morgonen är det ju med. Ländtäcke vid ridning? Täcke på natten? Hur gör ni? O var går gränsen sas?

Jag klippte min ponny för ca två veckor sen - när det var varm sensommar, hennes vinterpäls har redan kommit ut nån cm nu - och hon går för det mesta utan täcke. hon har fått ha täcke när det regnar mycket och ihållande och blåser kallt.

Nu har det varit frost på nätterna men 16-17 grader vindstilla och sol på dagarna - så hon har gått utan hela dagen. Hon har iof fri tillgång på mat.

Om jag hade klippt henne nu hade jag kanske lagt på ett tunnare täcke på natten - lösdrift - och tagit av det på dagarna första veckan - innan pälsen börjar växa ut - om det är soligt och känns varmt - så man själv kan gå utan jacka.

Jag helklippte min för två veckor sedan. För mig är det självklart att täcka, de har noll skydd mot insekter, vind och väta. Och även om det är 15 grader, så det räcker med lite vind för det ska vara helt annan upplevd temperatur.

Så här är det ofodrat regntäcke på, kan ta av om det är sol och vindstilla och jag har koll, men annars på. När det är lite kyligare (neråt 5-6 grader) får han ett 100 grams foder i täcket

Funderar på att helklippa (eller, ja kanske betecknas som jaktklippning - spara huvud, ben o under sadeln). Häst svettas kopiöst vid arbete.... Men om man klipper nu, så är det ju ff varma dagar, ca 15-17 gr - behöver man alltid täcka ändå? Lite kyligt på morgonen är det ju med. Ländtäcke vid ridning? Täcke på natten? Hur gör ni? O var går gränsen sas?
har klippt min lika mkt som du funderar på din fast har sparat lite rygg oxå och min har ofodrat täcke dygnet runt (lösdrift) även vid typ 16-17 grader dagtid. Pälsen är ju mer än bara för värmens skull, skyddar ju även, så jag skulle säga att ja, täcke behövs alltid, mer eller mindre, tills iaf lite mer växt ut.

O ja, täcke vid ridning, åtminstånde framridning. Dock rider jag enbart mornar/kväll.

Täcke lägger man på för att hästen inte ska frysa, så om hästen inte fryser behövs inget täcke. Enkelt, va? ;)

Jag har gjort rejäla delklippningar på varmblod och helklippningar på kallblod utan att behöva täcka mer än vid nederbörd, hård blåst och de kallaste vinterdagarna. Då har det räckt med 100-200 grams täcken som mest. Fleecefodrat regntäcke = vintertäcke på nuvarande häst.

Har de bara mat och en hage som inbjuder till rörelse är nog de flesta hästar betydligt mer ofrusna av sig än vad deras mattar tror. :p Men det är såklart individuellt, som mycket annat.

Jag helklippte mina 2 hästar i förrgår.
Om månarna har det varit runt 8 grader, och då får de på sig ett ofodrat regntäcke. De har fri tillgång på grovfoder och vindskydd så de fryser inte. Jag skrittar alltid fram med ett ländtäcke, och rider även ut med ländäcke.
Vi har det ganska varmt i stallet så de får på sig ett ofodrat och tunt stalltäcke under natten.

Man måste ju tänka på att hästarna faktiskt inte har något skydd mot varken kyla eller blåst. :)

Riktigt bra artikel i senaste Hippson om detta evighetstema gällande hästar och täcken.
Hästar ska ha täcken när de fryser. Så det som funkar på häst A, funkar inte alls på B.
TS har ju valt att lämna ganska stor del av hästen oklippt, då hade jag täckat vid kall nederbörd, typ nollgradigt och regn. Däremot -5 och under, utan nederbörd klarar sig många, även klippta, hästar sig utmärkt. Meeen som sagt, allt är från individ till individ.
Sen är vi för snabba att täcka en svettig häst, då svetten måste få ånga av från kroppen för att kyla. Slänger vi på en täcke går avkylningen för långsamt.

En häst som har klippt rygg och bakdel måste alltid ha täcke ja. Noll skydd mot insekter, regn och vind. Går öht inte att jämföra klippt päls med sommarpäls!

Vill ni inte täcka så får ni låta bli att klippa ryggen...

En häst som har klippt rygg och bakdel måste alltid ha täcke ja. Noll skydd mot insekter, regn och vind. Går öht inte att jämföra klippt päls med sommarpäls!

Vill ni inte täcka så får ni låta bli att klippa ryggen...

Precis, det är stor skillnad på delklippt och helklippt. Även om man klipper omfattande så att lämna över rygg/rumpa är en enorm skillnad jmf med att helklippa. Helklippta SKA ha skydd. Sen hur varmt är individuellt.

Min nyinköpta är klippt för ett par veckor sedan. Känner inte hästen än dvs svårt att avgöra/veta hur hästen påverkas av kyla/värme. Han har ett ofodrat regntäcke alt ett regntäcke med 50g fyllning beroende på väder. De dagar jag varit i stallet hela dagen har han fått gå utan några timmar mitt på dagen när jag har koll då det varit väldigt varmt och vindstilla och han har känts varm under täcket. Men hellre på än av för min del de dagar jag inte är där och lätt kan slänga på täcket igen om jag tycker det behövs.

Har ländtäcke av tunnare variant på vid fram/avskrittning i dagsläget. Täcke på natten. Tjockt feece eller 100g stalltäcke.

Min är helklippt. Står i isolerat stall med ofodrat regntäcke på nätterna. Idag är första dagen hon går ute med 100gr.
I morse var det 4 grader när de kom ut. Nu är det väl ca 13. Så himla svårt!

Jag har upplevt henne både stå och skaka (nederbörd sommartid utan täcke) samt vid stark vind (-15 grader och blåst) och jag har också kommit ut när hon varit svettig under täcket. Så det där är ett himla meckande. :(

Jag värmer upp med ländtäcke i tunn fleece.

Sen är vi för snabba att täcka en svettig häst, då svetten måste få ånga av från kroppen för att kyla. Slänger vi på en täcke går avkylningen för långsamt.

Det där håller jag verkligen med om.
Min får alltid stå på "nedkylning" i några minuter efter ett pass. Stallet är isolerat, så det känns ok. Jag vill ju inte heller sätta på mig jackan direkt efter passet.
Men hur mycket spelar täckets andasfunktion roll här?

Det där håller jag verkligen med om.
Min får alltid stå på "nedkylning" i några minuter efter ett pass. Stallet är isolerat, så det känns ok. Jag vill ju inte heller sätta på mig jackan direkt efter passet.
Men hur mycket spelar täckets andasfunktion roll här?

"Andasfunktion" innebär i de allra flesta fall bara "inte helt tätt", och går inte att jämföra med att inte lägga på täcke/ta på jackan alls. Sen finns det bättre och sämre material, men inget som är jämförbart med helt fritt och luftat = naket.

Har de bara mat och en hage som inbjuder till rörelse är nog de flesta hästar betydligt mer ofrusna av sig än vad deras mattar tror. :p Men det är såklart individuellt, som mycket annat.

Ja kan bara hålla med, det är mer än bara täcket som är en viktig faktor. Hur ser hagen ut, är den en 3x3m yta eller är det en kuperad skogshage med träddungar? I mina hästars hage finns en gran som hästarna ofta står och hänger under när det regnar så ibland gör ett enda "rätt utformat" träd skillnad. Finns det vindskydd i hagen - i form av trädungar, buskar eller bara en förhöjning? har de fri tillgång på mat eller inte? osv.

"Andasfunktion" innebär i de allra flesta fall bara "inte helt tätt", och går inte att jämföra med att inte lägga på täcke/ta på jackan alls. Sen finns det bättre och sämre material, men inget som är jämförbart med helt fritt och luftat = naket.

Det är så jag känner med. Jag använder bara täcken med erkänt bra "andasfunktion" men det känns ändå fel att lägga på dem direkt efter att jag tagit av sadeln. Nu har hon fått torka och "svalna" helt (vilket iof går på 5-10 minuter eftersom hon är rakad) innan jag lagt på det tunna stalltäcket. Får känslan av att lägga ett "lock" på värmen annars.. svårt att förklara men det är så jag upplever det :D

Blir svårare när det är kallt på riktigt dock.. då kommer det kännas kallt att ha henne stående helt naken där imellan. Så det lär bli att hon står med coolertäcke den korta stunden.

Lösningen är att endast lägga en filt över kors/rygg och låta hals/bog/mage vara fria. Då torkar de utan att musklarna blir kalla. En klippt häst torkar ju också extremt snabbt, om den ens är svettig. Det brukar de inte vara om de har skrittats av ordentligt.

Jag har aldrig upplevt att en helklippt någorlunda nyklippt häst ej kan skrittas torr såvida den inte är fruktansvärt uppstressad över något. :)

Det är så jag känner med. Jag använder bara täcken med erkänt bra "andasfunktion" men det känns ändå fel att lägga på dem direkt efter att jag tagit av sadeln. Nu har hon fått torka och "svalna" helt (vilket iof går på 5-10 minuter eftersom hon är rakad) innan jag lagt på det tunna stalltäcket. Får känslan av att lägga ett "lock" på värmen annars.. svårt att förklara men det är så jag upplever det :D

Blir svårare när det är kallt på riktigt dock.. då kommer det kännas kallt att ha henne stående helt naken där imellan. Så det lär bli att hon står med coolertäcke den korta stunden.
Som @Centaur skriver så är lösningen att skritta/leda hästen torr. Däremot enligt Kristina Dahlborn (experten) så finns det inget vetenskapligt belägg för att musklerna skulle bli nerkylda och kunna ta skada. Eller att tex njurarna ska kunna ta stryk, detta är enligt henne helt taget ur luften och det finns inga vetenskapliga belägg för dessa "sanningar".
Det tycker jag är en intressant tanke, jag har alltid ridit fram och skrittat av med ländtäcke, jag kanske rent utav gjort min häst en björntjänst.

Har följt tråden med intresse och kommenterar såhär :
Väljer man att helklippa sin häst så innebär det exakt detta , enkelt summerat : man tar bort alla naturliga funktioner som hästen har att själv reglera värme/kyla , vilket pälsen på hästen annars gör alldeles utmärkt eftersom hästen är designad så helt naturligt .
Utifrån det måste man givetvis kompensera på artificiell väg om man av olika anledningar väljer att ta bort hästens egna möjlighet att själv hantera kyla/svett/värme !

Om man inte är med på vad det innebär ansvarsmässigt utifrån det att helklippa sin häst , och ffa undrar om täcke verkligen är ett behov på helklippt häst i hagen om det isåfall inte handlar om avtäckat i varma grader där möjlighet finns att direkt se och åtgärda om vädret ändrar sig , så bör man reflektera och utbilda sig .

Många har svarat klokt i tråden och det är som de skriver : hästens värme reglage primärt är rygg , länd och kors . Man helklipper inte sin häst samtidigt som man vill ha de otäckade utan då spar man just rygg, länd och kors . Detta är ingen nyhet utan etablerat i minst 20 års tid och skrivits spaltmeter om det .
Jag tycker det är tråkigt att frågan öht kommer upp år 2015 .

Senast ändrad:
Har följt tråden med intresse och kommenterar såhär :
Väljer man att helklippa sin häst så innebär det exakt detta , enkelt summerat : man tar bort alla naturliga funktioner som hästen har att själv reglera värme/kyla , vilket pälsen på hästen annars gör alldeles utmärkt eftersom hästen är designad så helt naturligt .
Utifrån det måste man givetvis kompensera på artificiell väg om man av olika anledningar väljer att ta bort hästens egna möjlighet att själv hantera kyla/svett/värme !

Om man inte är med på vad det innebär ansvarsmässigt utifrån det att helklippa sin häst , och ffa undrar om täcke verkligen är ett behov på helklippt häst i hagen om det isåfall inte handlar om avtäckat i varma grader där möjlighet finns att direkt se och åtgärda om vädret ändrar sig , så bör man reflektera och utbilda sig .

Många har svarat klokt i tråden och det är som de skriver : hästens värme reglage primärt är rygg , länd och kors . Man helklipper inte sin häst samtidigt som man vill ha de otäckade utan då spar man just rygg, länd och kors . Detta är ingen nyhet utan etablerat i minst 20 års tid och skrivits spaltmeter om det .
Jag tycker det är tråkigt att frågan öht kommer upp år 2015 .

Hästen reglerar väl kyla/värme med kroppen och inte bara med pälsen? Men jag håller med om att när man rakar så ändrar man det som hästen är van vid - och man gör för tillfället en ganska "drastisk" förändring. Om du helrakar din häst och släpper ut den så kommer den snabbare bli nedkyld om det är kallt, men om det är varmt ute så blir den snabbare nedkylningen en positiv effekt. Vi som väljer att helraka är ju ofta vi som har hästar som blir för varma i den päls som de har för tillfället. När jag rakade min ponny för några veckor sen så svettades hon så fort hon utförde någon sorts motion eftersom hon fortfarande hade sommarpälsen och hade börjat sätta vinterpäls, samtidigt så hade hon börjat klia sig i pälsen för den var för varm för henne - framförallt de soliga dagarna. jag rakade henne och släppte ut henne i hagen utan täcken och hon såg ut att må bra - insprayad som alltid med diverse flugsprayer och jag kan säga att pälsen gav henne inte mer skydd mot insekter innan än efter rakningen. Hon var mycket piggare vid motion och inte alls svettig efteråt och slutade klia sig. Efter det har hon gått utan täcke förutom några extremt regnig och kalla dagar då hon haft på sig ett ofodrat regntäcke.

Ponnyns vinterpäls har nu bara efter några veckor vuxit ut såpass mycket att hon börjar svettas igen vid motion. Hon går fortfarande otäckad även om det börjar närma sig nollan på nätterna och det känns som det är dags att raka igen.

Vad som är kallt/varmt väder är oxå svårt att hårdra. det beror ju mycket utifrån vilken typ av häst du har, jag som har en ponny anser att kallt för henne är när det börjar närma sig minusgrader, eller blåser/regnar eller när det är dimmigt - hög luftfuktighet. Men till mitt mer frusna halvblod så skulle jag säga att kallt väder kan vara redan vid 10 grader.

Att konsekvent säga att man är oansvarig som inte täckar sin häst bara för att man helklipper den tycker jag känns väldigt enkelspårigt.

Hästen reglerar väl kyla/värme med kroppen och inte bara med pälsen? Men jag håller med om att när man rakar så ändrar man det som hästen är van vid - och man gör för tillfället en ganska "drastisk" förändring. Om du helrakar din häst och släpper ut den så kommer den snabbare bli nedkyld om det är kallt, men om det är varmt ute så blir den snabbare nedkylningen en positiv effekt. Vi som väljer att helraka är ju ofta vi som har hästar som blir för varma i den päls som de har för tillfället. När jag rakade min ponny för några veckor sen så svettades hon så fort hon utförde någon sorts motion eftersom hon fortfarande hade sommarpälsen och hade börjat sätta vinterpäls, samtidigt så hade hon börjat klia sig i pälsen för den var för varm för henne - framförallt de soliga dagarna. jag rakade henne och släppte ut henne i hagen utan täcken och hon såg ut att må bra - insprayad som alltid med diverse flugsprayer och jag kan säga att pälsen gav henne inte mer skydd mot insekter innan än efter rakningen. Hon var mycket piggare vid motion och inte alls svettig efteråt och slutade klia sig. Efter det har hon gått utan täcke förutom några extremt regnig och kalla dagar då hon haft på sig ett ofodrat regntäcke.

Ponnyns vinterpäls har nu bara efter några veckor vuxit ut såpass mycket att hon börjar svettas igen vid motion. Hon går fortfarande otäckad även om det börjar närma sig nollan på nätterna och det känns som det är dags att raka igen.

Vad som är kallt/varmt väder är oxå svårt att hårdra. det beror ju mycket utifrån vilken typ av häst du har, jag som har en ponny anser att kallt för henne är när det börjar närma sig minusgrader, eller blåser/regnar eller när det är dimmigt - hög luftfuktighet. Men till mitt mer frusna halvblod så skulle jag säga att kallt väder kan vara redan vid 10 grader.

Att konsekvent säga att man är oansvarig som inte täckar sin häst bara för att man helklipper den tycker jag känns väldigt enkelspårigt.
Fast när man klipper (helklipper) ska man ersätta pälsen med täcke, så är det. Man tar bort både fett och hästens skydd mot väder och vind. Om man klipper hals/bog behövs inget täcke men i övrigt så.

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 324
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 109
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
896
Senast: Gimlan
·
Hästvård Funderar på om jag ska våga klippa min ena kuse. Hon kommer vara helt igång hela hösten/vintern och kommer bli svettig flera gånger i...
2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: weasel_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30