Alltid täcka helklippt häst?

Fast när man klipper (helklipper) ska man ersätta pälsen med täcke, så är det. Man tar bort både fett och hästens skydd mot väder och vind. Om man klipper hals/bog behövs inget täcke men i övrigt så.

Så hur många % av pälsen behöver man behålla för att man måste täcka? om du klipper bort 50% av pälsen är det ok att släppa ut den utan täcke? Men det är inte ok om du klipper bort 90%? 100%? Jag tycker att det är löjligt att säga att man alltid ska ha täcke vid helklippning - det är väl en bedömningsfråga från dag till dag, från häst till häst och beroende på vad du har för uppstallning, hagar, utfodring mm.

Funderar på att helklippa (eller, ja kanske betecknas som jaktklippning - spara huvud, ben o under sadeln). Häst svettas kopiöst vid arbete.... Men om man klipper nu, så är det ju ff varma dagar, ca 15-17 gr - behöver man alltid täcka ändå? Lite kyligt på morgonen är det ju med. Ländtäcke vid ridning? Täcke på natten? Hur gör ni? O var går gränsen sas?
Jag har kallblod och han får gå utan när det är soligt och varmt. De har lösdriftshall som ger skydd för de värsta vindarna. Fast är det regelrätt storm får han täcke.
Jag använder ländtäcke främst om det regnar eller snöar samt om det är väldigt kallt. Använder inte ländtäcke såhär års om det är torrt.
Han är varm i sig själv, blir svettig av att gå i hage på sommaren.

Så hur många % av pälsen behöver man behålla för att man måste täcka? om du klipper bort 50% av pälsen är det ok att släppa ut den utan täcke? Men det är inte ok om du klipper bort 90%? 100%? Jag tycker att det är löjligt att säga att man alltid ska ha täcke vid helklippning - det är väl en bedömningsfråga från dag till dag, från häst till häst och beroende på vad du har för uppstallning, hagar, utfodring mm.

Fast återigen är grejen ju just att klippa bort pälsen över rygg länd och kors dvs områdena där hästens primära värmeutsläpp sker . Det är inga konstigheter alls att om man tagit bort hästens egna naturliga förutsättningar att hushålla med sin värme där, behöver man ersätta pälsen med ngt under förhållanden hästen inte själv kan skydda sig, tex kyla, nederbörd, blåst etc.

Jag förstår nog inte vad du tycker är märkligt . Hur du själv gör med din ponny är ju helt upp till dig .

Fast återigen är grejen ju just att klippa bort pälsen över rygg länd och kors dvs områdena där hästens primära värmeutsläpp sker . Det är inga konstigheter alls att om man tagit bort hästens egna naturliga förutsättningar att hushålla med sin värme där, behöver man ersätta pälsen med ngt .

Jag förstår nog inte vad du tycker är märkligt . Hur du själv gör med din ponny är ju helt upp till dig .

Bara läsa vad Mackan skrivit Ts.

Bara läsa vad Mackan skrivit Ts.

Fast Mackans ord är ju inte lag även om det ofta kommer kloka tankar från det hållet. ;)

I det här fallet håller jag faktiskt med @Smulan75 om att man får avgöra från häst till häst beroende på de förutsättningar som finns just där och då.

Det är ungefär som när jag alltid blir idiotförklarad av en del för att jag har regntäcke på min häst när det är +20 grader ute om det finns risk för regn. En del människor kan helt enkelt inte förstå att det finns hästar med ryggskador som obönhörligen får ont om det kommer en störtskur.

Jag har helklippt allt från shettis med mammutpäls som svettades av att stå still i hagen till fryslortsfullblod. Givetvis är det skillnad. Men ALLA har haft en markant ökad känslighet för vind, nederbörd och kyla. Inte alla har stått och hackat tänder, men om man ärligt känt på muskler och så vidare så har ALLA reagerat negativt på vind och nederbörd. Om man vill utsätta hästen för att vara frusen och det som det ger så visst. Jag gör det dock inte. Däremot har det varit hemskt olika hur tjockt täcke de fått som ersättning.

@Speedway fast jag förstår nog inte liknelsen ;)
Du tycker du blir idiotförklarad av många för att din häst generellt måste gå täckad ? Men det är idioti att förklara att utifrån att folk tar bort hela hästens förmåga att själv stå emot väder förhållanden om de väljer att helklippa hästen dvs ta bort precis allt naturen skapat för djuret att stå emot sånt naturligt , så måste man Generellt ersätta det med artificiella kompensationer (täcke) ?
Tycker jag skrev rätt tydligt i mitt inlägg att det givetvis är en helt annan sak att ha sin helklippta häst ute utan täcke vid lämpligt väder om
Man har möjlighet att närsom precis täcka på den om vädret ändrar sig .

Jag blir så fascinerad över att frågan om helklippt häst den kalla tiden på året öht är en fråga ? I så många år sen klippning blev norm hos typ alla vintertid helt plötsligt, har problemen med täckeshysteri , övertäckande osv varit toppämnen , media, veterinärer, djurskydd etc .
Men nu tydligen har barometern svängt totalt åt ett lika absurt extremt håll - helklippning av häst har blivit så normaliserat att det nu är ett ämne och anses att en helklippt häst utan problem kan gå otäckad vintertid om ägaren bedömer att det förefaller "ok" ?

Senast ändrad:
Jag har helklippt allt från shettis med mammutpäls som svettades av att stå still i hagen till fryslortsfullblod. Givetvis är det skillnad. Men ALLA har haft en markant ökad känslighet för vind, nederbörd och kyla. Inte alla har stått och hackat tänder, men om man ärligt känt på muskler och så vidare så har ALLA reagerat negativt på vind och nederbörd. Om man vill utsätta hästen för att vara frusen och det som det ger så visst. Jag gör det dock inte. Däremot har det varit hemskt olika hur tjockt täcke de fått som ersättning.
Ja självklart är det så och det är självklart att har du tagit bort hästens alla naturliga möjligheter att själv hålla värmen utifrån pälsen , så har du en häst du sen måste kompensera denna åtgärd för i olika lägen . Just HEL klippa hästarna kräver minutiös noggrannhet i fråga om detta utifrån väder och vind . Att det blivit så normaliserat bland hobbyryttare att just HEL klippa sina hästar oavsett vad de egentligen används till , är ju ett fenomen i sig och en del av problematiken .
Väldigt lite motiverar att allmänt helklippa sin hobbyhäst om den står i kallstall, går ute mycket, och tränas på hobbynivå i ridhus .
Har man ponnyer med väldigt tät lång päls så kan de ju få problem med regnskollor och att de torkar väldigt dåligt om de sen står inne på stall mycket i samband med extrem svettning osv . Då är det ju motiverat att kanske helklippa . Fast väldigt många uppnår man precis samma effekt även om man sparar en oklippt liten snibb på över just rygg, länd, kors ;)

I övrigt utifrån TS fråga skulle jag säga att har man inte klippt hästen förrut, dvs man vet inte hur frusen eller varm den är av sig utan päls så halvklipper man först och ser hur det blir . Finns alltid möjligheten sen att klippa mer om det behövs . Däremot så helklipper man en häst direkt som går ute massor eller är mkt frusen allmänt så kan man få problemet att hästen fryser satan och då befinna sig i läget att alltid hela tiden vintern igenom behöva fixa och trixa och punktbevaka hästen vädermässigt . Trots täcket man valt för dagen utifrån bästa förmåga .

Senast ändrad:
@mackan Nu var det ju frågan om att "alltid täcka helklippt häst", inte bara under vintertid för det är ju en självklarhet att man gör. Det finns ju dock dom som helklipper sina hästar året om och det är där jag menar att man täckar efter individ och omständigheter. Har man helklippt sin häst i september, vilket någon i mitt stall gjort, och så blir det brittsommar med 17-18 grader + vindstilla och inte mycket insekter så måste man inte ha täcke på hästen.

@mackan det finns nog nästan lika många hästägare som orsaker till helklippning gissar jag. Men de gånger jag helklippt har det fallit under en av två kategorier.

1) mammutshettisar som haft så mkt päls att de lidit av den samt att det varit så tätt att det i princip börjat växa mossa på ryggen på dem. Har blivit kliiga osv. Där efter att trixat några år med olika klippning osv så helklippte jag och la på täcke. Häst mycket nöjdare. Jag har mött två sådana under alla år. Och inte alla shettisar tex är så heller (den nuvarande har en lucka på bringan men i övrigt oklippt. Funkar fint).

2) hästar med mycket vinterpäls som även med en filtklippning svettas massor på det oklippta och torkar långsamt. De helklipper jag gärna i sept/oktober, för att resterande klippningar filtklippa. Då kan man under värsta vintern ha en filtklippning med päls kvar men utan att pälsen är på tok för tjock där den är kvar.

I år är den som rids klippt enligt alt 2 av nämnd anledning. Innebär en tidigare täckesstart men i övrigt inga större besvär. Att stå med en helklippt i -20 tycker jag mest är jobbigt. Att (jag har kallstall) knappt kunna borsta eller sadla utan att de börjar hacka tänder osv, att alltid behöva ha Ländtäcken och därför behöva ha en uppsjö osv. Nu är det ganska tjänligt ha en helklippt dock, så jag "tar" gärna den perioden för att få det perfekt i vinter.

Andra kan ha femton andra anledningar. Jag tycker eg inte det spelar roll, så länge man just är med eten om innebörden. Sen om det helklipps i "onödan", så länge hästarna inte drabbas negativt så ser jag inga problem med det heller. Jag tror de flesta pälsmonster mår bättre helklippta och täckade än halvklippta och täckade tex.

@mackan Nu var det ju frågan om att "alltid täcka helklippt häst", inte bara under vintertid för det är ju en självklarhet att man gör. Det finns ju dock dom som helklipper sina hästar året om och det är där jag menar att man täckar efter individ och omständigheter. Har man helklippt sin häst i september, vilket någon i mitt stall gjort, och så blir det brittsommar med 17-18 grader + vindstilla och inte mycket insekter så måste man inte ha täcke på hästen.
Fast då har jag isåfall uttryckt mig otydligt för självklart måste inte en helklippt häst utifrån individ gå täckad av princip i 17+ grader . Jag trodde nog att jag hade tydliggjort mig när jag skrev att givetvis om man har koll på väder och vind så att om det hastigt ändrar sig kunna åtgärda , inkluderade ditt scenario.

Tyvärr är inte längre scenariot att det är självklart att täcka helklippt häst även tråkigare väder och årstider helt självklart för vissa alls . Även om det för dig och mig går bortom all sund förmåga att inte göra det .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 324
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 109
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
896
Senast: Gimlan
·
Hästvård Funderar på om jag ska våga klippa min ena kuse. Hon kommer vara helt igång hela hösten/vintern och kommer bli svettig flera gånger i...
2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: weasel_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30