Alltid röntga?

alazzi

Trådstartare
Tycker ni att man alltid ska röntga hästar vid besiktningen?
Oavsett pris och ålder på hästen?

När jag köpte min första häst 1986 röntgade vi inte eftersom jag inte visste bättre då.

Sv: Alltid röntga?

Jag tycker att man ska det. Det är ju alltid säkrare att göra det när man köper en häst. Men även ultraljud är bra att göra ... Min kompis häst visade inget på röntgen eller böjprov men när de efter ett år senare ultraljudade honom så visade det sig att hästen hadde en skada på höger fram...
Men man får själv välja hur man vill göra... jag väljer att röntga.

Ja hur som helst så är röntgen ingen garanti mot framtida problem ändå....även om en del tycks inbilla sej det.Sedan finns det hästar som där kan ses något på röntgen som aldrig märks av heller.Köper man en dyr häst för typ 100 000 och över kan det väl vara vettigt att kosta på det.

En häst kan redan efter köpet sparka i något och få broskbildning (dvs lösa benbitar)...eller få senskada eller gaffelbandsskada genom väldigt enkla sätt...tex tramp i en kaninhåla.

Röntgen=ingen garanti för framtiden...bara för dagstillfället.

Om en häst säljs till reducerat pris tex pga av att man inte vet OM den håller fullt ut...så ska man ju inte inbilla sej att den säljaren skulle dra iväg och röntga hästen för försäljningens skull.Vore hästen friröngad skulle ju säljaren naturligtvis då sätta ett annat mycket mycket mindre fördelaktig pris.Är hästen friröngad=garanterat fullt frisk häst.En säljare är ju definitivt inte dum i det läget...som en del tycks tro.Ett bra pris kan vara värt en chansning!

De säljare jag vet om som säljer hästar som är röntgade lägger på minst 10 000 kr extra på priset om det räcker idag?

Jag har för lite kunskap om det hela så det är ju därför som jag frågar här.
Nog vet jag att det är mycket som kan gå snett även med en "friröntgad" häst...

Hästen är inte "billig" men det är absolut ingen dyr häst.

Om man säger som så...handlar det om pengar som innebär mkt pengar för dej.Så gör du kanske klokast i att röntga...dvs har du redan tagit en stor omkostnad för köpet av hästen kan du lika gärna kosta på röntgen också.Allt är ju relativt!

Har inte så stor koll på besiktningar o.s.v., men en följdfråga; hur mycket brukar det kosta att röntga hästen?

:)

En fullständig besiktning på klinik här i Skåne kostar ca 3000:-
Dår är det med allt, inkl röntgen o endoskopi.

Själv tycker jag att det är en billig försäkring...

beror det inte på vilken typ av röntgen det är?Jag har hört att en komplett röntgen runt om...inkl kotor,hasleder,knä etc går på runt 10 000 kr ?

Visst blir priset annorlunda ju fler plåtar som tas.
Priset är på en "normal" röntgen i samband med försäljning...

Så visar det sej i slutenden att det blir problem med en del på hästen som ej är röntgad och köparen hävdar då att de "trodde" att hästen var fullständigt röntgad.

Då kan ju säljaren framställas nästan som en bedragare om köparen vill få ev domstol att tro att köpet skett i god tro. De kan påstå att de "trott" att hela hästen var rötngad.

Låter lurigt....egentligen ingen säkerhet alls om så kallat annat dolt fel uppkommer trots påkostad "vanlig normal röntgen".Då är man tillbaka på ruta 1 igen!

Jag har aldrig röntgat någon häst som jag köpt eller sålt och har hittills inte åkt på något. Den ena köparen ville röntga min ridhästs om jag sålde när jag inte hade tid för den, hon menade att jag skulle betala för det (röntgen) trots att hästen enbart kostade 10.000, så den spekulanten fick inte köpa hästen. Jag har absolut inget att dölja, men har alltid handlat med billiga hästar de tillfällen jag köpt eller sålt häst, och att då själv stå för kostnaden på en redan billig häst, det tar jag inte... Däremot bryr jag mig inte om den blivande köparen skulle ha stått för kostnaden själv.

Ge dig!!!
Om det blir problem med den del av hästen som inte är röntgad, så kan väl detta bevisas med plåtarnas hjälp!!!

Påkostad besiktning för 3000:- Knappast va!

Om man kan se en skada innan köp, så är väl detta bara bra...
Tänk om man upptäcker den efter 6 mån, och då VERKLIGEN gillar hästen...

Jag menar bara att en köpare kan spela oförstående om VILKA delar av hästen som har röntgats vid köpet...vid en rättegång kan de hävda att de TROTT att hela hästen varit genomröntgad.Tro mej jag har både sett och hört det mesta när det gäller hästaffärer av alla de slag...

Jag vet tom om att det finns folk som säljer hästar med löfte om att de är röntgade vilket gör att köparna automatiskt tror att de är felfria...så säger de bara att de är röntgade och inget annat...som att där råkade finnas en lös benbit eller flera.Ordet röntgad är för det flesta samma sak som att säga att hästen är felfri.

Denna säljaren lever på hoppet om att köparna ska bli fästa vid sin häst så att de ändå vill ha den i allafall och hoppas på att de aldrig ska upptäcka felet.

Nu har det ju dock förekommit folk som protesterat när de upptäckt felen och hästar har fått återtas, men i regel så klarar sej denne person undan i de flesta fall ändå.

Jag menar inte att vara mopsig på något vis...

Jag tycker nog att det beror på priset på hästen. :o

Jag valde att INTE röntga min kallblodstravare, som kostade 15000.

Immer

Om jag köpte en häst som enligt köparen var röntgad - ja, då skulle jag se till att få en kopia av röntgenutlåtandet.

Och från säljarens synvinkel: skriva in i kontraktet att hästens röntgats samt att köparen fått kopia av röntgenutlåtandet.

Immer

Nyttigt tänkande, Crazy, det är nog nåt som många borde tänka på!

crazy skrev:
Denna säljaren lever på hoppet om att köparna ska bli fästa vid sin häst så att de ändå vill ha den i allafall och hoppas på att de aldrig ska upptäcka felet.

Just därför är ju en fullständig besiktning så viktig!!!
Och givetvis skall man ha röntgenutlåtandet i sin hand, och inte lita på säljarens ord. Även om man gärna vill tro att de sålt sin guldklimp till just dig, så vet man aldrig säkert.

Tycker inte alls att du är mopsig :)

Immer> Jag tycker inte det är priset på hästen som skall avgöra röntgen, utan vad man skall använda den till.
Priset är ju (nästan) alltid den billigaste kostnaden.

Skall man köpa en tävlingshäst, så måste man ju vara säker på att den håller för tävling samt har bra luftrör o lungor...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama