Alltid lösgjord?

Werze

Trådstartare
Jag sitter och funderar efter en ridtur med min häst - lyckas ni alltid att få hästen lösgjord under ett ridpass?

Jag kan lugnt säga att vissa dagar är det som förgjort. Rider en välutbildad herre på 11 år, så jag tror att han vet vad jag vill honom under ett dressyrpass. Men en av de där :devil:dagarna känner jag bara motstånd, min kille kan hänga i munnen för att få lite hjälp av mig att bära sig, "älga" iväg utan någon känsla av att han öht lyssnar på förhållningar, och div andra "knep" (?) för att slippa jobba i rätt form (aktiva bakben och höjd rygg). Jag skriver mest för att jag undrar hur andra hästar beter sig - är era hästar alltid lika arbetsvilliga och hittar ni alltid knapparna för att få dem att arbeta?

Han har såklart bra dagar också och är då bara så underbar att rida, blir lätt i handen, svävar fram och blir oerhört lyhörd för hjälper från ryttaren. Det är bara så frustrerande att... ja, ni förstår...

Sv: Alltid lösgjord?

har aldrig problem pga att han inte är arbetsvillig, det är han alltid. kan bli väldigt het men det är för att han vill så mkt och tycker det är roligt

däremot kan han vara svår om det är nåt som skrämmer honom, då blir han spänd och orolig. såna dagar är det inte nån ide att kräva så mkt, då tar vi ett lugnt joggingpass bara..

Jag går nästan aldrig in från ridbanan innan jag känner mig nöjd, med andra ord så kan passen ibland bli ganska långa..
Men att jag till slut blir nöjd behöver inte betyda att allt är perfekt utan ibland kan jag känna att det fortfarande är mycket som jag skulle vilja "få igenom" men avstår för att jag ändå känner en förbättring från början av passet.
Just lösgjord - oftast. men inte alltid. Och det kan också variera mer eller mindre lösgjord..

Sen har jag också lärt mig vilka dagar det är bättre att longera eller låta hästen stå.. Om jag vet att min häst kommer ha super mycket träningsverk så är det inte lönt att försöka rida seriös dressyr. Dumt att starta något som man vet inte kommer gå bra.

Lite svammel från mig, vet inte om jag svarade på frågan särskilt bra men men..

Ungefäf samma här men jag har inte i dagar(jag menar ena dagen
e han fin och andra bara nej) utan mer i perioder
vissa perioder går det super bra andra dåligt och nnu har
vi varit inne i en period var det går dåligt/dåligare men idag
tränade jag och då fick vi kläm på det så
nu går det bättre hoppas jag..
Men jag vill helst inte bara sitta och fortsätta själv(det är oftast mig själv) utan vill ha en som hjälper mig..

Nej absolut inte. Har en märr som är för-:devil: vissa dagar, då är det bara att försöka att få fram henne och jogga runt på långa tyglar :D men oftast så märker jag så fort jag kommer om damen är på humör eller ej :angel:

är era hästar alltid lika arbetsvilliga och hittar ni alltid knapparna för att få dem att arbeta?

Ja, jag kan ärligen säga att mitt sto är otroligt positiv, hon är alltid lika arbetsvillig och fokuserad på vad jag vill.

Immer

När min herre är på gott humör (dvs. han är lugn och avslappnad) då är han verkligen superrolig att rida, jättefokuserad och gör verkligen sitt bästa och det brukar resultera i att han blir ordentligt lösgjord.

När han är för pigg, eller helt enkelt inte har lust så brukar det inte bli lika bra. Jag brukar bli ganska sur efter en stund och då märker jag att det är dags att sänka ribban litegranna.. Då är det mer; han ska förbättra sig och göra just dehär rätt och sen slutar jag. Sammanfattningsvis så kanske han inte blir superlösgjord vid dessa tillfällen!

Nej, det kan jag då verkligen inte säga. Jag är inte jätteduktig, kanske någon annan hade lyckats bättre, men.

Den ena är mer eller mindre väldigt arbetsvillig, dock känslig och lättpåverkad. Om hon är uppjagad en dag så får man koncentrera sig på att få henne att lugna ner sig, vilket sker bäst genom aktivering, i form av tempoväxlingar, mycket volter o dyl, samt variation av ställningen. Då kan hon lugna ner sig och jag kan påbörja att jobba fram en form, men vissa dagar är det bara rent hopplöst. Lyckligtvis blir de färre och färre.

Den andra.. funkar jag inte lika bra ihop med, och ärligt talat hänger det nog mer på mig själv än på hästen. Om jag verklgien rider ordentligt och seriöst så att säga, så tror jag helt klart att det är möjligt att få henne ordentligt lösgjord varje dag. Idag var en hopplös dag dock (för min del), så jag tror att vi satsar på att vila oss i form tills på torsdag.

Oftast inte som det är nu.
Jag är inte så pass skicklig ryttare och har just nu en outbildad häst med flertal kroppsproblem så det blir väldigt motigt...

Jag kan nog säga att jag alltid hittar knapparna på min ponny, nu den senaste tiden.
Vi använder oss av hennes favoritövningar de dagarna det är lite svårare. Hon älskar tex att flytta undan för skänkeln, bakdelsvändningar, galopp med vändningar på fyrkant m.m.
Efter det så har jag en glad ponny som gör det man ber henne om :)

Jag håller med att jag vill få hästen genomarbetad innan jag slutar, men det kan ta olika lång tid att få ner upptaggning (pga övereneregi oftast) Eller få upp intresset, vilket är mer sällan det behövs, oftast arbetsvillig, men kanske oense med mej om VAD vi ska göra i så fall..
Idag tex blir det tufft då hon vilat i två dagar och då väljer jag lite HUR jag vill rida fram och jobba, normalt sett. Man kan påverka genom att välja hur man lägger upp jobbet.
Vissa dagar är det svårare, visst är det så.

Idag kommer att bli en mardröm troligen pga ledig i två dagar och så en annan tränare än vanligt, får verkligen tänka hur vi ska kunna arbeta på ett bra sätt. Det blir nog framridning med tempoväxlingar, särskilt i galopp med några riktiga ökningar, för att få mer avspänning och sen jobba mer med grunder och utgå från övergångar tex. Tror jag. Vi får se..

Min häst är i princip alltid lika samarbetsvillig så jag har aldrig problem med det. Däremot kan hon ibland liksom "skärma av" från mig som ryttare för att hon är rädd och osäker. Så ibland vill hon till exempel inte svänga höger, skjuter ut vänsterbogen, klänger på väggen och rusar iväg i slängtrav. Detta är någonting som varierar hur hon är från dag till dag.

Oftast upplever jag att hur passet går beror väldigt mycket på hur jag känner mig. Är jag lugn och känner mig peppad och motiverad och har lite attityden att det gör ingenting om det inte går bra - då går det oftast helt ok. Kanske för att jag just nöjer mig med en förbättring från hur hon var i början av passet och inte jämför med hur hon har gått som bäst när jag tränat för tränare.

Sen rider jag kanske 3 ggr per vecka då jag delar hästen med min mamma och syster och då blir det oftast bara ett dressyrpass i veckan, om ens det. När jag rider ut eller hoppar så lufsar vi mest runt. :p

nej det är inte alltid det funkar för oss... han blir ibland tung i handen o lyssnar inte på förhållningar o bara älgar iväg, precis som du skriver...

iof är inte jag nån jätte duktig ryttare och någon annan hade säkert lyckats bättre...men vi kämpar på och vi lär oss...

Jag håller med att jag vill få hästen genomarbetad innan jag slutar, men det kan ta olika lång tid att få ner upptaggning (pga övereneregi oftast) Eller få upp intresset, vilket är mer sällan det behövs, oftast arbetsvillig, men kanske oense med mej om VAD vi ska göra i så fall..
Idag tex blir det tufft då hon vilat i två dagar och då väljer jag lite HUR jag vill rida fram och jobba, normalt sett. Man kan påverka genom att välja hur man lägger upp jobbet.
Vissa dagar är det svårare, visst är det så.

Idag kommer att bli en mardröm troligen pga ledig i två dagar och så en annan tränare än vanligt, får verkligen tänka hur vi ska kunna arbeta på ett bra sätt. Det blir nog framridning med tempoväxlingar, särskilt i galopp med några riktiga ökningar, för att få mer avspänning och sen jobba mer med grunder och utgå från övergångar tex. Tror jag. Vi får se..

Överdrev lite här, och det blev inte katastrof:rofl:

Men jag vill påpeka igen att det handlar om att lägga upp arbetet utifrån vad som fungerar bäst, beroende på hur hästen kan förväntas vara den dagen. En dag som idag med mycket energi och laddning så funkar det tex bäst med mkt grundarbete, många övergångar, att vara tydlig och extra noga. (Fast allt det där krävs ju alltid eg:angel:) Men:lägg upp arbetet utifrån hästen, är det jag menar.

Min häst är numer alltid sammarbetsvillig. När jag fick honom var det inte alls så. Det kan ta tid att få hästen att tycka att dressyren är rolig. Speciellt om den har väldigt dåliga erfarenheter sen innan.

Min häst gör så gott han kan. Han har kroppen emot sig och kan ibland stressa upp sig. Då krävs det mer ridning av mig. Men nu för tiden så svarar han upp rätt på mina signaler. Och gör jag rätt så blir det oftast rätt.

Jag anpassar arbetet efter vart vi är för dagen. Jag tar det som behövs. Lösgjord är iaf något som jag kräver att han ska bli under varje pass. Utöver det har jag olika krav som också ingår i vår träning.

Svarar alla! Många svar och varianter, intressant! Jag känner ibland att mina ridpass blir väldigt långa utan att vi kommer vidare. Jag är inte någon duktig ryttare, men vill på något sätt komma till arbete lite fortare! Idag lyckades vi, han släppte efter och blev en helt annan häst än t e x igår när allt bara var motstånd. Det jobbiga är att jag vet inte varför det vissa dagar går att få honom till arbete och andra dagar bara knäpper han av i nacken och går i en slags fuskform. Han ser väldigt trevlig ut oavsett, men känns som två olika hästar!

Jag avundas verkligen er som lyckas motivera era hästar till arbete - själv känner jag mig som en slavdrivare och sitter ibland och har dåligt samvete för att jag kräver så mycket.:o Vilket jag (när man tänker efter) faktiskt inte gör. Bara ärlig form och en lyssnande häst. Men visst beror det på hur man själv känner sig i allra högsta grad. Jag blir lätt irriterad:eek: för att jag tycker att vissa saker borde han kunna och då är det oftast kört. Man får verkligen jobba med sig själv när man har häst! Nu blev det lite spånande, inte så mkt konkret, ursäkta pladdret!

När hästen inte "kommer till arbete" så beror det ju på att man inte får alla delar på plats:cool: Egentligen.
Så de dagarna du känner sådär, gå tillbaka lite och känn var du har hästen?
Jobba med grunder som rakriktning och övergångar, och att verkligen känna att du får koll. Jobba på att rätta in bogarna, där han smiter, och få lydnaden via övergångar och många halvhalter som han ska svara på också. Du ska ju få den rak och att den balanserar upp sej. :idea:

Jag tycker att hästen blir väldigt alert och tycker det är kul när jag växlar tempo, gångart, o rörelser ganska tätt, då blir den med på noterna och släpper ev motstånd.
Vissa dagar är det svårare men eg oftast bara om jag är fantasilös eller irriterad, om jag själv tänker efter och anpassar jobbet efter den dagens behov så blir det bra:idea:

alltid HELT lösgjord?? Nja.. nu har han sitt högervarv där han sitter lite fast - är lite stel och inte som "smör" i ffa galoppen. I vänster är han riktigt fin redan från start.

Han blir bättre när jag rider men just nu får jag inte honom 100% "loss" i högersidan. Han var så förra vintern också, tror han går och spänner sig lite också i hagen bland all is och han "dressyrrids" inte så ofta då jag måste åka in till ridhuset för att kunna rida ordentligt.

Liten kommentar till tuaphuas inlägg, om jag förstod det rätt har hon en häst som har kroppen "mot" sig, men upplever ändå att hästen jobbar så gott den kan utifrån sina förutsättningar.

Nu har jag ABSOLUT ingen SM-häst (då hade jag inte haft råd med den), men jag upplever att jag har en häst som har kroppen med sig - lätt för samling, uppförsbacke, långa ben osv och det vete fanken om jag inte upplever ridning som ännu svårare nu än vad jag gjorde med gamle hästen som faktiskt hade kroppen mot sig.

På en häst som är på gränsen till "begåvad" (för dressyr, jag menar inte att han är någon Einstein) tycker jag nästan det blir ännu svårare att få alla övningar eller grunder att gå helt rätt genom hästen. Den har ju så lätt för sig att den kan göra "alla" kroppsmönster innan den gör det "rätta".

Svammel svammel.

Ridning är en väldigt märklig hobby. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka