Alltid baksele?

K

Kyrkråttan

Bör man inte alltid använda baksele om man inte bara ska köra rakt fram på slät mark?

Det händer att man ser de som kör "profesionellt", t ex brudpar o dyl som bara använder sele utan baksele och ibland inte ens bromsgjord.

Är det verkligen schysst mot hästen - påskjutet måste väl tvinga hästen att bromsa med svans (svansgjord) och frambenen (gjorden).
Vad tycker ni? Jag är bara lekman inom hästeriet men har grubblat på detta en tid.

Synpunkter och åsikter!

Ja man bör alltid ha baksele på hästen oavsett hur man kör. Men det kan vara så att vagnen har broms och då kan man hjälpa hästen så istället.

Jag har broms på min maratonvagn och kan köra utan baksele, MEN det är lika bra att ha det så att hästen vänjer sig vid att bromsa med "ändan". Om man inte har en vagn med broms en dag så kan hästen annars bli ganska överraskad om vagnen börjar trycka baklädret mot bakbenen/låren ...
Att köra helt utan kan man väl göra någon gång ibland. Ofta är ju tex en bröllopskörning kanske inte så lång och främst på slät väg, och det kan vara svårt att hitta en baksele som kanske passar ihop med finselen som man sällan använder etc. Men hästen ska ju ändå vara van vid att ha det.

Jag har både vagn med broms och baksele..skulle aldrig köra utan det! Hästen får ju en bättre kraft att bromsa i backarna med en baksele.

Jag har ALLtID baksele!
En gång har en seltunga gått sönder i en ganska lång nedförsbacke. Den underbara superhästen höll emot hela backen ned. Utan baksele hade det nog varit omöjligt även för den superhästen. Selen var ganska ny och jag använde dom medföljande seltungorna från tärnsjö....
Så efter den episoden är jag ännu mera noga med att alltid ha baksele.

Sv: Re: Alltid baksele?

Jag har kört häst i ett x antal år och det har inte varit några problem utan baksele. Jag har haft baksele när jag kört tungt i kuperad terräng men annars bara svansk kappa. Ni som tycker att det är synd om hästen att bromsa med svans roten har inte kött på benen. Hur gör ni när ni rider i brant backe? Vad bromsar eran vikt då? Svansk kappan håller bara selen på plats , för föhoppnings vis är selen rätt till just den hästen så det ska inte plåga den. Men visst baksele är bra när det är tyngre eller många backar. Annars går det kanon ändå.

Så du tar av den om du bara ska bromsa 100 kilo och inte 300 kilo? varför ta av något så viktigt och som gör att din häst slipper ta NÅGON vikt med svanskappa, manke, armbåge?

Jag slutar aldrig att förvånas över sk körfolk. Gammal tråd dessutom.

Sv: Alltid baksele?

Man kan köra på det sätt man vill!
Att hästen mer eller mindre plågas skulle inte jag villja leva med när jag nu efter mkt kunskap vet bättre!
Baksele är mer bekvämt för hästen än att bromsa med armbågar, mage manke, rygg och svansrot! Det är obehagligt spec om det är brant!

/Lisa

nytomta skrev:
Jag har kört häst i ett x antal år och det har inte varit några problem utan baksele. Jag har haft baksele när jag kört tungt i kuperad terräng men annars bara svansk kappa. Ni som tycker att det är synd om hästen att bromsa med svans roten har inte kött på benen. Hur gör ni när ni rider i brant backe? Vad bromsar eran vikt då? Svansk kappan håller bara selen på plats , för föhoppnings vis är selen rätt till just den hästen så det ska inte plåga den. Men visst baksele är bra när det är tyngre eller många backar. Annars går det kanon ändå.
Hej Nytomta. Det var ett bra inlägg du gjort här och jag håller med dej.Även jag har kört häst ett antal år över 60 år faktiskt så jag har lite erfarenhet. Jag har kört från enbet till tiospann. Numera kör jag bara enbet och par och använder aldrig baksele. Det är ju som du säger selen måste ju vara annpassad efter hästen. Många av dom här innläggen om bakselar visar ju bara om deras okunskap om körning.

Mäh :eek: :mad:
Så baksele är ett överflödigt påfund som bara okunniga kuskar använder på sina hästar?

Bara för att något fungerar mkt bra och hästarna inte säger ifrån, betyder ju inte det att det är det bekvämaste!

Om du (tex en människa) har en vagn och ska bromsa den i nedförbacke så fungerar det mkt bra att du har en rem runt nacken du bromsar med. Det fungerar men det kanske är lite obehagligt?
Om du istället kunde bromsa med ryggen/rumpan skulle inte det vara skönare o effektivare?

Så tror jag iaf

Mvh Lisa

Hej Lisa.
Jag har aldrig påstått att bakselen är ett överflödigt påfund men man behöver inte använda den alltid och det är viktigt att selen är rätt annpassad till hästen och i vilket sorts körning det är.
Rplf.

Vi har aldrig baksele då vi tex kör med fössingen, saxar eller kör med domänkälken.

Om jag förstår rätt är du över 80 år och använder aldrig baksele när du kör enbet eller par?

Jag kan hålla med om att det inte är nödvändigt med baksele varje gång man kör "på hjul". Men säg mig, vad är dina argument för att inte ha det? Ens vid körning som ger kraftig påverkan bakåt/framåt?

Med den långa erfarenhet du har vet du säkert också att vagnen "lever sitt eget liv" och att hästen via selen hela tiden utsätts för rörelser bakåt/framåt därifrån. Inte kan det väl vara fel att underlätta för hästen även om det gäller smärre ryck och tryck?
Backning ej att förglömma.

Du har rätt i att körkunskapen inte är så djup hos alla som skriver här. Några är mer eller mindre nybörjare och har mycket kvar att lära. Men är det inte bättre att dom lär sig att använda bra materiel vid sina körturer än motsatsen? Av många olika anledningar?

LIA

Ja en bra anpassning av selen är A o O men vad har det med baksele att göra?
En baksele används ju inte bara för att selen är dåligt anpassad ...

Det är ju användandet av baksele som du o vissa andra inte tycker är nödvändigt, ja inte när det är slät mark kanske!
Men faktum kvarstår att vid många backar och branta är det bekvämare för hästen med baksele fast det kan fungera utan!

/Lisa

Senast ändrad:

Frågan från Kyrkråttan var om man alltid måste ha baksleoch det var det som skogstomte och jag svarade på. Sen har du inte förstått rätt att jag är över 80 år för jag körde häst ensam första gången när jag var åtta år. Sen är det som du säger att nybörjare får lära sig att använda bra material. Men dom borde oxå lära sig att KÖRA häst och inte bara sitta och åka.

_L_ skrev:
Ja en bra anpassning av selen är A o O men vad har det med baksele att göra?
En baksele används ju inte bara för att selen är dåligt anpassad ...

Det är ju användandet av baksele som du o vissa andra inte tycker är nödvändigt, ja inte när det är slät mark kanske!
Men faktum kvarstår att vid många backar och branta är det bekvämare för hästen med baksele fast det kan fungera utan!

/Lisa
Hej Lisa.
Jag har aldrig förnekat att det kan vara lättare för hästen att bromsa med baksele men det finns alternativ som är lika bra när man kör med vanlig vagn. Det kommer du nog att lära dej med tiden.

Varför ta av en baksele överhuvudtaget, min sitter bra där den sitter.
Varför ta av den?? Vänd på resonemanget istället.

Baksele eller ej tycker jag gör stor skillnad för hur jag tolkar körkunskapen hos en kusk.

Ett antal år över 60 + 8 blir i vart fall över 70?
Sen ska jag korrigera dig en smula. Kyrkråttan frågade: Bör man inte alltid använda baksele om man inte bara ska köra rakt fram på slät mark? Vilket för mig innebär vid annan körning än den i texten.

Jag ser ingen anledning att inte alltid använda baksele (och draglinor där så går). Det kan liksom inte bli fel då, eller hur? Det går att köra utan. Faktum är att det gååår att göra en massa som inte är bra. Men det går! Så därför är min fråga fortfarande: Varför skulle man inte använda baksele vid vagnskörning? Alltid!

Faktum är att vagnshästar förr vanligen var "försedda" med både draglinor och baksele. Inte utan anledning.

Men dom borde oxå lära sig att KÖRA häst och inte bara sitta och åka.
Absolut! Med allt vad köra innebär! Ingen annan uppfattning om det.

LIA

Men dom borde oxå lära sig att KÖRA häst och inte bara sitta och åka. skrev Rolf.

Hur menar du, ska man jobba bak vagnen om man inte har baksele, eller vad skiljer sig nybörjarens backe och häst jämfört med din backe och häst? Rolig bild i huvudet :)
Kul att du är 70 och hänger här Rolf, men lite respekt för de yngre vore inte fel.

Liknande trådar

F
Körning Har planer på att ta framkälken till en timmerdoning/timmerkälke och köra lite med om det blir snö. Då vi inte har nån vidare slät mark...
Svar
0
· Visningar
2 567
Senast: Fozzie
·
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka