Allt var inte bättre förr.

axel

Trådstartare
Jag börjar bli trött på att höra Djurens rättförespråkares jämförelse med vildhästarna. Jag tror att så gott som alla sköter sina hästar idag efter bästa förmåga. De flesta är ense om att hästarna ska ha ett för de bra liv. Det har blivit bättre. Militärerna hade inte daglig utevistelse till sina och vad jag vet finns det inga hagar på t.e.x K1 än idag. När jag började rida för 30 år sedan på en ridskola i utkante n av Sthlm. så fanns det ingen hage till ridskolehästarna. De fick ju iallafall motionera ett par timmar om dagen. Värre var det med privathästarna som i samband med veckans vilodag kunde få stå på box i 48 h eller mer.
I storstadsregionerna har många ridskolor funnits i många decennier och sakta men säkert har det blivit tättbebyggt ända in på knuten på dem. Alla vet att marken runt storstäderna är värda sin vikt i guld eller mer. Om man nu vill att alla hästar ska få ströva fritt dygnet runt så skulle det innebära att de flesta ridskolorna skulle få upphöra. Det skulle inte gagna hästarna med mindre utbildning av hästvett. Många fler skulle börja rida hos grannen som är självlärd. Och lektionsridning skulle bli en bristvara och ofantligt mycket dyrare.
Alla som studerat hästar som går i en hage(förutom betessäsong) vet att de inte rör sig så mycket. Prova att sätta på en stegräknare. Det är bl.a därför många har investerat mycket pengar i skrittmaskiner, för hur många går ut o går med sina?
Är lösdrift optimalt? Är det naturligt att ha tillgång på hur mycket mat som helst året runt? Dessutom på samma ställe. Hur ser det ut i och runt ligghallarna? Här i mälardalstrakten med gammal sjöbotten så kan det vara 30 cm lervälling som sen vid kyla blir ett hemskt knöggel. Hur många lägger fiberduk o grus där eller plattar till knögglet med traktor. Står maten under tak?

De allra flesta av oss kan inte försörja oss på vårat hästintresse har därför jobb, ofta med långa dagar. Därav försöker vi lösa det på olika sätt att få det att gå ihop med den tid vi har över.

Jag såg en film från Malta, där flera av våra pensionerade travare bor. Där har man ytterst lite mark och en del hästar bodde i husen. Det funkade för dem.
Jag tycker inte att vi behöver gå till ytterligheter. Varken att vilja ha dem som i ett konstlat vilt liv eller hästar som står i box 23 h och ska tycka att arbetspasset i ridhuset är det enda roliga här i livet.
Det finns nog lika många olika synpunkter ang. hästhållning som det finns "hästmänniskor".

Sv: Allt var inte bättre förr.

Jag tycker du har en poäng det här med fri tillgång till mat. Så länge hästen har en bra hage med någorlunda gott om gräs tycker jag inte fri tillgång behövs (om inte hästen behöver det för att hålla hull) . De hålls ju sysselsatta med att pilla i sig gräs under dagen. Däremot skulle jag nog vilja ha en halmbal ute i hagen så att hästarna kunde känna sig nöjda och tillfredsställa sitt tuggbehov. Så tycker jag.
Magdalena

Jag brukar att lägga ut höet i massor med småtussar spritt i hela hagen , för att de inte bara ska stå still och äta. Det är även bra för de lågrangade som jämt blir bortkörda. Då finns det alltid mat till dem också.

Jag är glad åt artikeln i Ridsport om " New Age"-vågen på s.68. Men i det här fallet så lyssnar nog inte de "troende" på de som vet. För att de förkastar beprövade och vetenskapligt bevisade metoder för att de tror sig veta bättre eller har en egen Guru. Det är väl själva :devil: att det ska behövas lagstiftas om allt, in i minsta detalj.

Håller med till fullo!
Jag har ett stående svar till sådana som benhårt tror att alla våra tamhästar har en dröm att få leva vildhästliv. Det är att dagens moderna sporthäst, den har lika mkt önskan att bli vildhäst som sina förfäder, som vi har att börja bo i grottor som våra förfäder!

Dessutom så är modern sporthästavel INTE inriktad alls på att få fram individer som skulle kunna överleva som vildhästar! Den aveln vi bedrivit i flera hundra år har andra avelsmål, dvs prestation, rid/körbarhet, hållbarhet för ridning/körning osv.

Med det inte sagt att en hästhållning där hästen endast rids i ridhus, aldrig går i hage, och bor i spilta är en hästhållning man ska ha.

Ta tex det du nämnde om hur mkt en häst i en hage rör sig. Hur stora ytor den än har, så gör den inte många knop per dag! Inte ens på bete! Och det finns det forskning på! Så har man en gammal häst, så rekommenderas det INTE att släppa den på bete hela sommaren utan motion, då kan man GLÖMMA att kunna rida den hästen ngt mer än promenadridning igen!
Likaså så finns det ju forskning som säger att man när hästen har vila helst varje dag ska ge den en skrittur ÄVEN om den går i hagen.
Så ska vi kunna bruka våra hästar mer än promenadridning, då kan vi glömma att vi ska ha dem i hagar långa perioder utan arbete!

Jag tycker oftast sådana där aktivister är helt ute och cyklar! De är inte alls insatta i hur en modern sporthäst fungerar, och de har inte en susning om vad sporthästen har för behov!
Ta min ena häst tex. De perioder han vilar, då blir han STÖRTGLAD när vi skrittar ut och jag sitter på ryggen på honom! Öronen framåt, jättepigg och glad. Och när jag efter vilan börjar rida, då tar han i så in i skogen att han säkerligen har lite träningsvärk! Fast jag bara vill jogga lungt, lugnt, så går han med ett påskjut och arbetsvilja så han håller på att skjuta mig ur sadeln!

kopparberg skrev:
Håller med till fullo!
Jag har ett stående svar till sådana som benhårt tror att alla våra tamhästar har en dröm att få leva vildhästliv. Det är att dagens moderna sporthäst, den har lika mkt önskan att bli vildhäst som sina förfäder, som vi har att börja bo i grottor som våra förfäder!

Dessutom så är modern sporthästavel INTE inriktad alls på att få fram individer som skulle kunna överleva som vildhästar! Den aveln vi bedrivit i flera hundra år har andra avelsmål, dvs prestation, rid/körbarhet, hållbarhet för ridning/körning osv.

Med det inte sagt att en hästhållning där hästen endast rids i ridhus, aldrig går i hage, och bor i spilta är en hästhållning man ska ha.

Ta tex det du nämnde om hur mkt en häst i en hage rör sig. Hur stora ytor den än har, så gör den inte många knop per dag! Inte ens på bete! Och det finns det forskning på! Så har man en gammal häst, så rekommenderas det INTE att släppa den på bete hela sommaren utan motion, då kan man GLÖMMA att kunna rida den hästen ngt mer än promenadridning igen!
Likaså så finns det ju forskning som säger att man när hästen har vila helst varje dag ska ge den en skrittur ÄVEN om den går i hagen.
Så ska vi kunna bruka våra hästar mer än promenadridning, då kan vi glömma att vi ska ha dem i hagar långa perioder utan arbete!

Jag tycker oftast sådana där aktivister är helt ute och cyklar! De är inte alls insatta i hur en modern sporthäst fungerar, och de har inte en susning om vad sporthästen har för behov!
Ta min ena häst tex. De perioder han vilar, då blir han STÖRTGLAD när vi skrittar ut och jag sitter på ryggen på honom! Öronen framåt, jättepigg och glad. Och när jag efter vilan börjar rida, då tar han i så in i skogen att han säkerligen har lite träningsvärk! Fast jag bara vill jogga lungt, lugnt, så går han med ett påskjut och arbetsvilja så han håller på att skjuta mig ur sadeln!

Tack! Höll på att bli gråhårig av en annan tråd under Hästhantering om lösdrift. Skönt att det finns fler som tänker sunt. :bow: :bow:
Ska hålla ,ej ifrån lösdrifttrådar, blir bara irriterad. Men hästarna
hos alla dessa idealister (som inte själva sover i grottor fast de säkert skulle må bättre och vara så mycket friskare och gladare)
bekymrar mej.

Jag läste Ridsport lite mer noggrannt idag och insåg att det har blivit uppmärksammat på "högre ort" att det måste göras något åt detta med denna Gröna vågen(okunniga). Det är oroväckande för våra hästar framtida liv. Samtidigt hör man politiker som inte verkar ha någon egen gedigen hästkunskap också är med lite på denna våg. Det är i detta läge som beslutsfattarna måste luta sig mot yrkesmässigt proffessionella hästmänniskor :läs.VETERINÄRER, Utbildade hovslagare m.fl.

Jag tror att så gott som alla sköter sina hästar idag efter bästa förmåga.

Men är min förmåga pga t.ex. nedsatt rörlighet att släppa ut varannan dag, rida ngn gg ibland, ge vatten en gg om dagen (om vattenkopp inte fanns), ett par kg hö (för det tär på krafterna att hämta hem mer hö), ovs, ovs. Listan kan göras lång. Är det en acceptabel nivå.

Alla som studerat hästar som går i en hage(förutom betessäsong) vet att de inte rör sig så mycket.

:confused: :confused: Mina rör sig ordentligt året om. De traskar mellan vattenkar, höhäckar, betesarealerna och stallet/lösdriften. Emmellanåt rejsar de så jag tror jag kommer få en fraktur när som helst på ngn av dem.

Är lösdrift optimalt?

Ja, med rätt förutsättningar.

Är det naturligt att ha tillgång på hur mycket mat som helst året runt?

Kluven. Ska man kunna begära max av en häst ska man även se till att den har möjlighet att prestera det. En häst i det vilda äter gärna ett stort antal timmar per dygn för att må bra. Varför ska inte våra tamhästar kunna få göra detsamma. Men kanske inte med världens dunderhö.

Dessutom på samma ställe. Hur ser det ut i och runt ligghallarna? Hur ser det ut i och runt ligghallarna? Här i mälardalstrakten med gammal sjöbotten så kan det vara 30 cm lervälling som sen vid kyla blir ett hemskt knöggel.

Som sagt, med rätt förutsättningar.

Hur många lägger fiberduk o grus där

Tja, har man inte rätt förutsättningar skapar man sig det eller letar upp dem.

Står maten under tak?

Det får du utveckla lite.
Kan man inte erbjuda hästen det ultimata, dvs färskt gräs så för man använda ngt annat ist. Om man nu ska fodra med hö/hösilage så får man se till att det klarar sig på ett bra sätt genom att skydda det från nederbörd och att det kommer upp från backen så det duger till föda till våra vänner, hästarna.

Jag såg en film från Malta, där flera av våra pensionerade travare bor. Där har man ytterst lite mark och en del hästar bodde i husen. Det funkade för dem.

Jag fattar det som att de lever 24 timmar med sina kusar, att hästarna är deras juveler som tas om hand på absolut bästa (vad det nu kan innebära) sätt. Hur många här bor i stallet eller har hästen inne (undantaget Ride On)?

Det finns nog lika många olika synpunkter ang. hästhållning som det finns "hästmänniskor"

O ja, där är jag den förste att skriva under. Men vissa saker är väl måsten för hästen iaf, hur olika vi än tycka om saker och ting..

Jag förstår vad det är du far efter, men bara för att vi gjorde så förr behöver det inte betyda att det är bra idag. Utvecklingen går framåt. Man ska göra det bästa med det man har och efter sin förmåga, ja. Men det måste ju ske på en fullgod nivå för hästen.

mizz skrev:
Men är min förmåga pga t.ex. nedsatt rörlighet att släppa ut varannan dag, rida ngn gg ibland, ge vatten en gg om dagen (om vattenkopp inte fanns), ett par kg hö (för det tär på krafterna att hämta hem mer hö), ovs, ovs. Listan kan göras lång. Är det en acceptabel nivå.

:confused: :confused: Mina rör sig ordentligt året om. De traskar mellan vattenkar, höhäckar, betesarealerna och stallet/lösdriften. Emmellanåt rejsar de så jag tror jag kommer få en fraktur när som helst på ngn av dem.

Ja, med rätt förutsättningar.

Kluven. Ska man kunna begära max av en häst ska man även se till att den har möjlighet att prestera det. En häst i det vilda äter gärna ett stort antal timmar per dygn för att må bra. Varför ska inte våra tamhästar kunna få göra detsamma. Men kanske inte med världens dunderhö.

Tja, har man inte rätt förutsättningar skapar man sig det eller letar upp dem.

Det får du utveckla lite.
Kan man inte erbjuda hästen det ultimata, dvs färskt gräs så för man använda ngt annat ist. Om man nu ska fodra med hö/hösilage så får man se till att det klarar sig på ett bra sätt genom att skydda det från nederbörd och att det kommer upp från backen så det duger till föda till våra vänner, hästarna.

Jag fattar det som att de lever 24 timmar med sina kusar, att hästarna är deras juveler som tas om hand på absolut bästa (vad det nu kan innebära) sätt. Hur många här bor i stallet eller har hästen inne (undantaget Ride On)?

O ja, där är jag den förste att skriva under. Men vissa saker är väl måsten för hästen iaf, hur olika vi än tycka om saker och ting..

Jag förstår vad det är du far efter, men bara för att vi gjorde så förr behöver det inte betyda att det är bra idag. Utvecklingen går framåt. Man ska göra det bästa med det man har och efter sin förmåga, ja. Men det måste ju ske på en fullgod nivå för hästen.
Nu har du nog missförstått tråden om Du tror att jag försvarar. det som var förr.
Jag förstår att du måste dissekera allt, men lös då också ridskolornas problem.

Vildhästen behöver inte bara gå till Restaurangen och äta. De måste kanske vandra flera mil för att hitta mat o vatten, varav strövandet. Återigen. Det är TAMHÄSTAR vi har..-...

Senast ändrad:

axel skrev:
Jag läste Ridsport lite mer noggrannt idag och insåg att det har blivit uppmärksammat på "högre ort" att det måste göras något åt detta med denna Gröna vågen(okunniga). Det är oroväckande för våra hästar framtida liv. Samtidigt hör man politiker som inte verkar ha någon egen gedigen hästkunskap också är med lite på denna våg. Det är i detta läge som beslutsfattarna måste luta sig mot yrkesmässigt proffessionella hästmänniskor :läs.VETERINÄRER, Utbildade hovslagare m.fl.

Skönt om det granskas i alla fall. Om man läser lite olika trådar här kan man bli lite rädd att hästar idag ska gå i hage året runt med bara vindskydd, vara utan skor (hovarna kan man fila lite själv på) och utan kraftfoder. Men gärna ridas svettiga under sin tjocka päls,
eller kanske bara ridas "när man känner för det". Man ska inte tvinga hästen, ser den inte glad ut varje gång du gör något med den ska den till NH-tränare.

Många inlägg här med folk vars hästar vägrar gå från stallplanen och är allmännt ohyfsade. Men spö rider manninte med och hästen kan ju ha ont och man kan lika gärna hoppa av och leda och gärna promenera i skogen med den istället för att rida.

Ja, nu är jag elak, :devil: och ja jag överdriver, liiiiiite:smirk: Men det kan bli så om man surfat runt på forumen, hjärnblödningen närmar sig och jag kanske ska sluta läsa.

Tråkigt när diskussionen om hästhållning står mellan olika ytterligheter. Allt ifrån om hästar behöver utevistelse överhuvudtaget, till total lösdrift.
Det finns ju verkligen hästhållning av båda sorterna, och jag frågar mig, varför är lagom aldrig hemma?
Utbildning i kombination med uppdatering i form av läsande av tidskrifter, seminarier mm borde gynna suntförnuft-förmågan.
Skulle tippa att sanningen om den ultimata hästhållningen ligger nånstans mittemellan spiltan och lösdriften.
Bra i allafall att diskussionen hålls levande. För det är ju levande varelser vi försöker sköta om så gott vi kan.
Men sorry, jag tycker inte att hästar eller andra betesdjur hör hemma i storstan, oavsett hur synd det är om ridskoleelever som får åka ut på landet för att lära sig rida.
(beredd på halshuggning :crazy: )

Nicke skrev:
Tråkigt när diskussionen om hästhållning står mellan olika ytterligheter. Allt ifrån om hästar behöver utevistelse överhuvudtaget, till total lösdrift.

Skulle tippa att sanningen om den ultimata hästhållningen ligger nånstans mittemellan spiltan och lösdriften.

Jag är inte för ytterligeheter, varken den ena eller den andra :confused: Hoppas du inte uppfattade det så. jag håller med dej.
Ang var sanningen ligger är det ju dessutom olika från häst till häst vad den mår bäst av även om jag självklart inte tycker att någon häst ska stå i spilta utan utevistelse.
Redan när jag var väldigt ung och red på ridskola så mådde jag dåligt av miljön de levde i och slutade av den anledningen.
Det var inte kul att rida när man såg dem på rad i sina smala spiltor och inte en hage inom synhåll (inne i Stockholm)

oopsie skrev:
Jag är inte för ytterligeheter, varken den ena eller den andra :confused: Hoppas du inte uppfattade det så. jag håller med dej.
Ang var sanningen ligger är det ju dessutom olika från häst till häst vad den mår bäst av även om jag självklart inte tycker att någon häst ska stå i spilta utan utevistelse.
Redan när jag var väldigt ung och red på ridskola så mådde jag dåligt av miljön de levde i och slutade av den anledningen.
Det var inte kul att rida när man såg dem på rad i sina smala spiltor och inte en hage inom synhåll (inne i Stockholm)

Håller med. Den ridskola jag var på som liten, hästarna ilskna för att de aldrig fick vara ifred. Alltid någon som skulle borsta o greja. Deras ben pallade inte för varv efter varv, dag ut o in, i mjukt spån utan de fick ont, spiltor att stå i och dålig luft, så fick de inte ont i benen så togs de bort pga luftrörsproblem. Underdimensionerat ventilationssystem som kommit dit pga ekonomin och inte kunde bytas ut heller pga ekonomin. Inte roligt och inte tror jag barnen får något bra intryck av det heller. Att en häst ska stå inne dygnet runt eller näst intill tycker jag låter helgalet. Träffa hästkompisar måste väl också vara ett grundkrav för ett utpräglat flockdjur. Lösdrift tycker jag är det allra bästa med någonstans att söka skydd såklart, givetvis ordnat efter vilken ras man har! Ta på ett varmt mysigt täcke om hästen fryser. Vem säger förövrigt att lösdriftshästar bara ska stå? Ut o rid och på med ett varmt täcke till den är torr. Är den barfota får man anpassa sig efter väglag eller ta på broddade boots svårare är det inte eller hur?
Kan aldrig hästarna få gå i hage i friska luften eller träffa andra hästar så tvivlar jag på att det är ett bra ställe för hästen.

Om man ska gå in på de olika ytterligheterna du nämnde, tex. gå i hage året runt med bara vindskydd, vara utan skor och utan kraftfoder, och ridas svettiga under tjock päls.
Alla som har häst har säkert sin egen åsikt och variant på hur de gör i dessa frågor.
Till äventyrs kan jag tala om vad jag själv anser om dessa olika företeelser. (talar bara för mig själv, såsom jag gör)
De hästar jag har på lösdrift, täckas med olika typer av täcken, när jag tycker att vädret kräver det. Alltifrån regntäcke till tjockt vintertäcke.
Just nu är det alldeles för kallt i kombination med hård vind, så nu står de på box på nätterna.
Dessutom förstår jag överhuvudtaget inte vitsen med vindskydd med 3 väggar och en öppen sida.
Min erfarenhet är att hästen framför allt går in som skydd mot insekter, och då krävs att alla sidor är täckta, varav en med sk. köldridå, annars tar sig insekterna in ändå.
Samt vid snöblask, regn runt nollan mm.
Och det krävs MYCKET för att en lösdrift ska funka, och hästarna ska trivas där.
Flocken behöver trivas tillsammans och vara harmonisk, annars får de utstötta och lågrangade inte tillträde dit. Därför krävs en öppen jättelångsida, för att alla ska våga sig in, eller flera öppna boxar på rad, så det alltid finns ett ledigt utrymme för var och en att våga gå in i.
Ibland ser man en stor lösdrift med en enda dörr som den högrangiga hästen vaktar, och ägaren frågar sig varför alla hästar inte vill gå in?
För att inte tala om all skötsel de här utrymmena behöver...det är en hel historia för sig, där många i "lösdrifttrådarna" har samma åsikt som jag, nämnligen att de kräver noggrann skötsel. Lika mycket som i en inomhusbox.
Barfotahästar är jag tveksam till, hästen är ju inte gjord för att bära oss ryttare, samtidigt som man vet att obducerade hästar har inbuktningar inne i benet av skon. Så vad vet jag? Skor får det bli sålänge.
Mina tjockpälsade hästar klipps i halvtid, innan pälsen riktigt växt färdigt på hösten, så de torkar lite fortare och inte blir så trötta vid ridning, fast ändå ska få lite att skydda sig med i vinterkylan.
Även tjockpälsade hästars torkning efter ridning är en hel historia för sig, där en del tycker det är bara att släppa ut dom som dom är, men det tycker jag är vansinne. vi ställer in dom på torkning i fleecetäcken i olika omgångar, tills de torkat. Tar ca 1 timme normalt.
Och till kraftfoderfrågan...Jag tycker man borde ha nån slags hästkörkort för att få äga häst. Då ska man ha läst och fått godkänt på Foderstatskunskap. I foderfrågor tycker jag det verkar som om kunskapen glappar som allra mest. Man blir mörkrädd ibland över all okunskap som florerar ibland när man läser en del trådar :eek:
Hoppas ingen tar illa upp av vad jag skrivit.
Jag hoppas att regeringens satsning på ridsporten prioriterar utbildning av hästfolk och blivande hästägare i första hand.
Men kunskap som nyckel blir hästhållningen bättre tror jag.

Jovisst tog jag ytterligheter och jag sa också att det var en liiiten överdrift. Ja körkort för hästar kanske vore en lösning.

Jag är fortfarande skrämd av den avgrund av okunskap som finns bland folk som äger hästar.

oopsie skrev:
Jag är fortfarande skrämd av den avgrund av okunskap som finns bland folk som äger hästar.

Samma här, men förändrad hästhållning mot en bättre inom och utomhusmiljö för hästen, kommer att föra med sig en lång rad barnsjukdomar. Och det är väl det kanske som vi ser som ytterligheter och okunskap. Ett experimenterande är väl också på sätt och vis vad det är.
Och i kombination med att hästsverige just nu exploderar i antalet hästar och hästägare, kan det bli en massa avarter.
Som du, får jag spader av en del frågeställningar här på trådarna.
Ska bli spännande att se hur reglerna ser ut, och hästhållningen, om sisådär 10 år framåt.
Turbulent är det i allafall.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama