Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du skriver så bra om hur du mår, vad du behöver. Finns det inte någon anhörig som du kan skicka all din text från den här tråden till?Jag vill inte prata med anhöriga för jag orkar inte känna deras energier. Vill inte höra deras röster, se deras allvarsamma blickar eller ha äppelkäcka råd de vill att jag ska följa för att det är något de anser skulle passa mig. Jag orkar inte höra röster eller uppmaningar. Jag vet hur det funkar; först jättepepp, som jag verkligen går sönder av, sen arga rösten, typ Nu skärper du till dig och gör så här och så här, jag blir matt bara av att tänka tanken att det skulle ställas någon form av krav på mig.
Otacksamt, ohyfsat och otrevligt men vad ska jag göra när jag inte ens klarar av ljud? Ingenting får låta, skäller hunden håller jag för öronen och viskar till henne att hon måste vara tyst och så gråter jag.
Jag vill inte ha någon i min närhet mer än just precis här med er som inte känner mig eller vet vem jag är och därmed inte kan ställa frågor om hur jag löser vissa saker i mitt liv. Jag löser ingenting just nu.
Har inte ens sjukskrivit mig för jag vet inte hur man gör och har inte kapacitet att göra det ens om jag visste för jag behöver antagligen förstå något eller kontakta nån. Jag har bara uteblivit.
Snälla gräla inte på mig när jag berättar allt detta, bara stanna här med mig?
Fast, är du säker på att han inte förstår?Min man är negativt lagd och har stora egna bekymmer just nu så honom är den sista jag vill ha i närheten nu.
Vet inte heller vilken hjälp jag behöver, jag blir ju bara jättearg när nån pratar eller smsar till mig, trots att jag vet att de gör det i all välmening.
Idag var jag tvungen att handla och det en tjej i kassan som var så vänlig mot mig. Jag hade så gärna velat stanna och prata med henne men det går ju inte så jag satte mig i bilen och grät hela vägen hem.
Däremot blir jag inte arg när ni svarar mig här, jag gråter bara men det känns lite bättre. Snälla försvinn inte!
Min man är negativt lagd och har stora egna bekymmer just nu så honom är den sista jag vill ha i närheten nu.
Vet inte heller vilken hjälp jag behöver, jag blir ju bara jättearg när nån pratar eller smsar till mig, trots att jag vet att de gör det i all välmening.
Jag är rädd. För mitt humör och för att det känns som att jag har alzheimers men fortfarande är medveten om det.
Funderar mycket på framtiden, hur jag ska lösa allt. Det är som att nåt är trasigt i hjärnan eller att det ligger ett filter över allt jag ska förstå. Jag som alltid haft koll, haft huvudansvaret, varit chefen, den som peppar och är stark. Hur kan det hända så fort? Även om jag haft tendenser tidigare så trodde jag att jag hade koll men det här kom från ingenstans. Varför lyssnade jag inte på de som varnade?
Jag inser att jag är i behov av någon som hör mig och någon som tröstar. Precis som ni gör nu för det hjälper. Om alla skulle sluta svara här nu skulle jag ändå spara era kommentarer i hjärtat och läsa dem om och om igen.
Det paradoxala är att jag inte vill veta av mina anhöriga. Varken vänner eller familj. Jag tål inte deras omsorg och om de kommer närmre kommer jag att bli jätteotrevlig och det vill jag inte för jag vill inte såra dem och det är fina människor. Det är jag som är dåren här, det är som att det flyttat in en ond demon i mig, jag vill inte vara så här.
Tips om att äta det jag känner för är bra, det är svårt att komma ihåg att äta men jag vet hur viktigt det är så jag försöker verkligen.
Jätteskönt att ni finns här. Allt under kontroll just nu. Tänker mycket på framtiden, oroar mig för när min man kommer hem, för jobbet, ekonomin osv.
Har fortfarande ingen kontakt med anhöriga eller vänner men idag pratade jag en stund med en bonde i närheten och det gick bra.
Vet inte hur jag ska släppa in dem i mitt liv igen, orkar inte förklara och berätta och prata. Önskar de visste utan att jag behövde berätta.
men vad ska jag göra när jag inte ens klarar av ljud? Ingenting får låta, skäller hunden håller jag för öronen och viskar till henne att hon måste vara tyst och så gråter jag.
Du skulle behöva hjälp att prata med anhöriga och jobbet. Kan någon av oss här hjälpa dig med det, om du vill/vågar outa dig? Annars är en variant att du låter din man läsa tråden så du slipper förklara igen, så får han hjälpa dig med det praktiska. Alternativt att någon av oss här hjälper dig att skriva ihop något utifrån det du berättat i tråden?Jag vill inte prata med anhöriga för jag orkar inte känna deras energier. Vill inte höra deras röster, se deras allvarsamma blickar eller ha äppelkäcka råd de vill att jag ska följa för att det är något de anser skulle passa mig. Jag orkar inte höra röster eller uppmaningar. Jag vet hur det funkar; först jättepepp, som jag verkligen går sönder av, sen arga rösten, typ Nu skärper du till dig och gör så här och så här, jag blir matt bara av att tänka tanken att det skulle ställas någon form av krav på mig.
Otacksamt, ohyfsat och otrevligt men vad ska jag göra när jag inte ens klarar av ljud? Ingenting får låta, skäller hunden håller jag för öronen och viskar till henne att hon måste vara tyst och så gråter jag.
Jag vill inte ha någon i min närhet mer än just precis här med er som inte känner mig eller vet vem jag är och därmed inte kan ställa frågor om hur jag löser vissa saker i mitt liv. Jag löser ingenting just nu.
Har inte ens sjukskrivit mig för jag vet inte hur man gör och har inte kapacitet att göra det ens om jag visste för jag behöver antagligen förstå något eller kontakta nån. Jag har bara uteblivit.
Snälla gräla inte på mig när jag berättar allt detta, bara stanna här med mig?
Jag har sovit alldeles för mycket i natt, det är lite dumt för då sover jag inte på flera nätter sen.
Men det var skönt.
Jag har klippt bland inläggen. Sammanfattningsvis kan jag säga att allt det du känner och ditt sätt att reagera och agera är fullt normalt.
Hjälp som jag fick och som var min räddning var sjukgymnastiken (hade bassängträning), psykologen och förstående läkare (som gav mig tid). Andra professioner som människor kan ha hjälp av är arbetsterapeut och kurator (o säkert fler jag just nu inte kommer på). Kanske kan någon av dem vara något för dig?
Att humöret går upp och ned, det ingår i diagnosen. Att vara rädd för sig själv..det känner jag igen. Det hela är en riktigt berg-o-dalbana. Det svänger otroligt mycket och fort till en början för att sedan plana ut. Ha tillit i det. Även om det låter som en klyscha idag så blir det bättre.
En dialog med din man kan jag anse ändå är på sin plats. För hur det än är så kommer han att bli involverad ändå. Det här är en sjukdom som man inte reder själv. Framför allt behöver ni ha en dialog om hur ni löser det hela rent praktiskt.
Att tappa fotfästet är en lång process som man inte alls märker av själv. Man märker den när man har fått lite distans till den och kan se vägen, hur det faktiskt har gått till att hamna där man har hamnat. Alla symtom, alla steg, allt. Men det kräver att man har fått lite distans som sagt och att man har börjar bearbetat det som har hänt. Det hela är en process så var inte hård mot dig själv.
Orkar du umgås med människor i skrift? För mig var olika forum en hjälp, människan är ju social och behöver vara social för att må bra. Sen att man inte har orken att träffas i verkliga livet som sjuk..är många som har svårt att förstå. Tanken var att det kanske finns någon i din närhet som du orkar skriva till utöver här i tråden.
Kan du äta plock? En hjälp för mig var att äta lite på bestämda tider, alltså att ha ett intervall på 3-4 timmar. Jag kunde inte äta en middag..det var alldeles för jobbigt men att äta plock - lite tomater, gurka, ägg, smörgås, etc gick alldeles utmärkt. Plocka olika delar från olika grupper - kolhydrater, proteiner, etc. O sedan avslutade jag mer eller mindre alltid med något sött..bara för att det är gott o för att jag ville ge mig själv det (gissar det blev en psykisk grej..att ta hand om mig själv).
Orkar du skriva? Kanske kan det vara värt att skriva ett brev o säga det du anser att du behöver säga? För som sagt, stöd kommer du att behöva..det är jag fullt övertygad om.
Öronproppar. Att bli ljud och ljuskänslig är normalt. Jag sover alltid mer öronproppar för jag orkar inte med ljud. Kanske kan vara något?