allt om Transport av sto och föl - sammanslagen

Hjartagna

Trådstartare
Transport av sto och föl

Jag kommer i nästa vecka ta hem mitt sto med tvåmånaders föl från Borlänge till Göteborgstrakten, en resa på ca 45 mil. Problemet är att jag inte hittat någonsom kan åka med mig. Tycker inte riktigt om tanken att åka ensam med dem även om stoet är väldigt enkel i hanteringen, så är fölet helt ohanterat. Till saken hör att jag i samma veva ska tömma lägenheten i Stockholm. Om jag väntar med att hämta hästarna tills jag har någon som kan åka med så blir det en utökad resväg på ca 70 mil vilket inte känns så lockande med min trånga budget...

Hur skulle ni ha gjort, åkt ändå eller väntat tills ni hittat någon som kan åka med trots mycket högre kostnader?

Sv: Transport av sto och föl

Tja, jag körde ner mitt sto med föl till Helsingborg med endast 4-månaders-sonen som ressällskap... Visserligen "bara" 30 mil enkel resa (plus hemresa samma kväll), men ändå. :angel:

Jag hade tagit transportbolag.

Hyra släp,bensin,olja och slitage för resan fram och tillbaka, plus mat på vägen...blir inte så mkt billigare än vad man tror när man väl börjar räkna på alla detaljer.

Jag har släp jag kan låna gratis och pappas dieselbil att köra med. Den drar så lite att bränslekostnaden skulle hamna på ca 1000 kr och några slitagekostnader behöver jag inte stå för om det inte händer något oförutsett. Om jag åker beräknad rutt så kommer jag inte behöva lägga ut särskilt mycket på mat då jag äter antingen hemma eller hos vännerna jag övernattar hos.

Lutar starkt åt att det blir en ensam resa nästa vecka, då alternativet är så mycket dyrare. Bensinbil och dubbla resor..

Jag hade kört själv. Jag gillar att köra bil och hade laddat med några bra skivor, en termos kaffe och lite gott att äta på. När man stannar och fikar så vilar hästarna och är stoet lugnt kan man ha en IKEA-påse eller dyl med hö/hösilage åt hästarna att smaska på. Glöm inte en vatten hink och vatten i en dunk.

Kört själv.

Jag gjorde det med en fyraåring vi sålt. Hästen hoppade över frambommen två ggr på vägen ner men detta kunde jag lösa ändå...
Fölet kommer ju dessutom stå löst så du slipper de problemen ;)

Jag hade kört själv, det har jag alltid gjort oavsett om det är föl eller inte, dock så har nog alla mina hästar varit det mest transportvänligaste som finns, de kliver på, de står där och de kliver av.. EN han försökt klättra lver bommen samt krypa under bommen med det är bara skälla lite på honom så hoppar han ner eller kryper tillbaka och stäler sig som man ska göra.. han är :love: ändå..

Transportera föl - utan mamma

Vi har köpt en fölis som ska hämtas om ett några veckor då den blivit sex månader. Vi kommer att ha boggitrailer. Förutom att plocka bort innervägg och bom och ha den lös, vad bör man tänka på? Någon som har några bra tips? Fölet kommer att bli skiljd från sin mamma för första gången när den lastas eftersom de går på bete fortfarande, kan det innebära problem? Någon som har några erfarenheter som vi kan ha nytta av?

Sv: Transportera föl - utan mamma

När jag hämtade mitt föl, idag två år, så körde vi henne "som vanligt" dvs med mellanväggen i och uppbunden, hon stod jätte snällt, från Skåne till Uppsala, plockade upp en häst till på vägen så de hade sällskap nästan hela vägen. Hon var vissligen avvand från sin mamma innan jag hämtade henne. Samma sak när jag kört mina egna uppfödningar första gången utan mamma så har jag kört dem med mellanväggen i och bundna, har aldrig varit några problem.

Lycka till med ditt föl!!

Se till att den inte kan öppna skötardörren inifrån. Strö inte med mängder med halm. Fölben trasslar lätt in sig. Jag föredrar spån istället och lägger in en hög med hösilage bak i släpet eftersom de oftast åker baklänges.
Vi brukar göra så att vi tar med mamma ända fram och föser in fölet och sedan stänger och kör direkt. Lasta alltså det absolut sista ni gör. Om de inte hör mamma så brukar det gå väldigt bra och de brukar faktiskt inte bry sig så mycket.
Vi hade dock ett undantag förra året och han levde som en hel vilde hela vägen hem från Öland till Östergötland. Han var inte rädd. Han var arg! Han kan bli det om det inte riktigt passar, tex att han får stå i fel box i stallet och kompisen går ut... Han stampar av ilska.

Mitt viktigaste tips är ändå att lasta så sent som möjligt och frakta bort/stänga in mamma direkt så att de hör varandra så lite som möjligt. Stona bryr sig mer än fölen och ropar ett tag, men när de ej får svar så lugnar de sig snart.

Men hur länge räknads de som föl enligt djurdkyddslagen? tror det är tom 6 månader och dessa har varit minst 7-8 månader när de lämnat mamma...

Jag tolkar det som första levnadsåret, men har faktiskt ingen aning. Jag kan tänka mig att det är nyår som räknas.

Jag hämtade min fölunge när hon var 5 mån, och 3 veckor, hade aldrig varit ifrån mamman, vi gjorde som jarrah beskrev, jag kollade noga igenom hela trailern och vid front fönstret satte jag tjockt skummgummi i kanterna på gallret.
Förutom att säkra skötardörren noga, så satte jag på extra spärrar på övre bakluckan på sidorna på mitt släp.
Min baklucka stängdes med bara en spärr mitt uppepå.

Hon reste Halland - Stockholm. ca 65 mil och det tog drygt 8 timmar, vi stannade för att tanka och "kisspaus", men det kändes bäst att bara köra på, min sambo och jag turads om att köra

Jag har nu bestämt mig för att hämta hem dem i nästa vecka. Hittar jag någon som är villig att åka med mig är det bara ett plus, men det får gå utan annars. Var mest orolig för att få höra alla möjliga skräckhistorier om hur illa det kan gå om man inte är två... :)

Exakt HUR har ni säkrat sidodörren och bakluckan? Och så fattar jag inte riktigt hur du satt dit skumgummit... :confused:

Ojdå, hur ska jag förklara detta på ett bra sätt, ska se om jag har kort, har sålt det släpet.
Men jag har en händig granne, som borrade och svetsade lite efter mina instruktioner.

Ang skumgummit så finns det ju rörisolering i längder. Det är bara att klippa av i bitar och sen trä fast.
Återkommer.

Du ser hur fästena ser ut på gallret, därpå trädde jag det runda skummgummit.
KopiaavPICT0014.jpg

Min baklucka, du ser att den endast stängdes ovan i mitten, jag var rädd att en liten hov skulle kunna pressas ut på sidorna, längst ut på sidorna på lemmen, satte vi en tjock metallplatta som går att vrida 360grader. När luckan är uppe så vred jag metallplattan lodrätt upp och då stoppade den luckan helt.
" en bonus att det dessutom skramlade mindre"
bak.jpg
liten.jpg

Men har du ett nyare släp så behövs det nog inte.
Samma metall spärr sattes på skötardörren.
Rörigt?

Halma i rejält. Se till att ungen inte kommer ut. Lås sidodörren.
Strippa släpet helt från mellanväggar och stäng övre luckan till första hacket.

Den kommer naturligtvis att leva rövare en stund och skrika på mamma men den ger sig efter ett tag. Åker man långt så brukar dom krypa ihop i halmen och lägga ner sig.

När ni väl är framme och ska lasta av så var beredda på att den antingen inte vill ut eller annars flyger ut.
Den kommer också att vara lite vilsen ett par dagar eller så.
Var snäll åt den då och ha överseende med den.

Lycka till!

AM

Håller med de flesta här, dvs ta ut mellanvägg o låt den åka helt lös. Om du har en frambom som inte går att ta ut kan du fylla utrymmet framför bommen med hö eller halmbalar men bind fast dem. Då kan fölet inte krypa under o får i stort sett en helt fyrkantig box. Lägg mat båda fram o bak så kan de välja men de flesta åker baklänges.

Gör allt klart, lasta stäng allt baktill. Ta av grimman! Kryp/klättra sen ut framtill o kör omedelbart. Det brukar vara lite livat en liten stund men sen ger de oftast upp väldigt snabbt.

Kryp/klättra in o sätt på grimman o ha ett rätt långt grimskaft för de kan som sagt hoppa långt när de ska av.

Brukar gå mycket bättre att köra föl än äldre unghästar som inte åkt ensamma...

Lycka till!
Ann

Liknande trådar

Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
N
Hästhantering Har ett dräktigt sto som behöver magnetröntgas i frambenen men försäkringsbolaget betalar inte detta förens fölet är fött. Fölningen är...
2
Svar
31
· Visningar
3 926
Senast: axel
·
Avel Vi står nu inför problemet att transportera hem två dräktiga ston från norra tyskland. Det är en resväg på ca 55 mil. Den ena är...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: Ramona
·
Avel Hur gör ni när ni kör sto och föl? Har ni mellanvägg i eller inte? Lägger ni fölet framtill och stänger med halmbalar? Om ni...
2
Svar
20
· Visningar
2 505
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka