Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?
Skrivet av Axel "Jag blir bara mer o mer förbryllad.
du är ju det nick som har en dräktig märr som fått fång eller vad det nu är.
i en annan tråd skriver du att den har vanliga skor eller ringskor o flytsula, olika kapplaceringar mm.
du har aldrig tänkt på att den kanske skulle vara skofri i tån?
Det låter på dig som man kan sätta på en öppentåsko bara sådär- var ska man slå i söm?
I trakten?
Det måste ju göras o anpassas av en bra hovis.
Varför får din egen inte skor enligt dina råd?
andra kliniker i alla ära, men strömsholm är den som utgår från själva verkningsmetoden- inte en massa beslag i läkande skedet. "
Självklart måste skon göras om. Detta är ett av de lättaste beslag man kan göra, kan man inte detta så börjar jag undra om man verkligen ska kalla sig för hovslagare. Förutom att slipa bort kappan gör man 2 nya, ev 3 beroende på hur stor storlek, sömhål längst ut i trakten. Använd en sko utan broddhål. I utbildningen till hovslagare ingår det att bla lära sig att göra egna sömhål och slipa av en kappa kan väl alla. Oftast behöver man vika ut traktarnarna för att dessa ska följa hovväggen och så man inte spikar i sulan. Detta är lika lätt som det låter, ingen avanserad smideskunskap krävs.
Min häst kan ha fång men troligtvis inte, vet tror mer på att det är böjsensfästet eller hovens sidoligament. Sko en fånghäst gör man, som jag tidigare nämnt, när men inte kan få till rätt vinkel utan behöver hjälp av en sko för att kunna förbättra överrullningen ytterligare. Klarar hästen inte att stå på 3ben eller visar syntom på smärta så skor man den allså inte. Skoning är inte aktuellt vid akut fång men när den kommit över det stadiet och man ska underlätta för hästen i framtiden kan det va en god ide att sko på detta sätt.
Jag har valt att inte sko min häst med tåöppen sko pga att hon inte har nån hovbensrotation, breddad lamellrand, fångrand eller andra symtom på fång. Hon går med kort steg men det kan finnas många orsaket till det, jag tror inte att hon skulle gå bättre de 100 m hon är halt på morgonen bara för att jag skulle sko med tåöppen sko. Kan testa detta eftersom det iallafall inte skulle skada henne.
Vad menar du med: "du är ju det
nick som har en dräktig märr som fått fång eller vad det nu är" ?
Jag tolkar det som att "du e ju den idioten"
Måste du va otrevlig bara för att jag inte tycker likadant som dig?