Allt om lindor!

F

Fjanton

Hej... jag kan linda hyfsat bra men jag känner att jag vill utveckla mina kunskaper inom detta. Så skriv gärna fakta å gärna bilder om allt som har med lindor/lindning att göra. Tack på förhand!:bow:

Sv: Allt om lindor!

Börja på utsidan och linda bakåt.
Inga kanter på framsidan eller på senan.
Börja på mitten och linda ner över kotan och sen upp och avsluta på mitten.

Beror ju på vad man har för häst och hur den beter sig med sina ben.
Beror även på vad man har för linda och vad man ska göra,
stallbandage eller arbetsbandage.

Vad är det för lindor ni tänker på? När jag lindar med mina elastika med inbyggdbad så börjar jag på insida, börjar där uppe å lindar ner med fleacet å sedan lindar jag uppåt med det elastiska. Så har jag lärt mig. Kan man gö så?

Regel nr 1: Linda alltid med pad! Även om du lindar med 50/50 lindor eller bara fleece lindor! Kanterna som blir när du lindar ligger och trycker på senorna som kommer att pajja efterhand, med pad så finns inga veck som trycker eller skaver

Regel nr 1: Linda alltid med pad! Även om du lindar med 50/50 lindor eller bara fleece lindor! Kanterna som blir när du lindar ligger och trycker på senorna som kommer att pajja efterhand, med pad så finns inga veck som trycker eller skaver

Okeej, kan man ha dom elastiska/flece lindorna över padden?

Ja det går väl, tycker dock att det är smidigare att bara ha pad + elastiska eller pad + fleece, men visst går det :)

När jag lindar inför ett dressyr pass eller likande börjar jag alltid linda på mitten och sedan ner över kotan och sen upp.

När jag är på väg upp lindar jag lite snett uppåt för att det ska se snyggare ut och dessutom lindar jag upp till hälften av knäet och fäster där uppe.

Det får benen att se mycket längre ut =)

Vad jag har lärt mig ska man börja linda på mitten av benet, sen lindar men ner, upp och sen tillbaka till mitten. har man en häst som trampar sig så mkt på benen att lindorna kan lossna, så bör man nog inte linda alls, utan använda benskydd.

Sen använder man elastisk linda+ padd vid träning och fleece/stalllinda + padd vid transport- och stallbandage.

eftersom fleece och stalllindann inte är elastisk så kan inte heller musklerna "töjas ut", eller vad man nu ska säga.. så det gör mer skada än nytta. använd ENDAST elastisk linda vid träning

eftersom fleece och stalllindann inte är elastisk så kan inte heller musklerna "töjas ut", eller vad man nu ska säga.. så det gör mer skada än nytta. använd ENDAST elastisk linda vid träning

Okeej, så du menar att et inte går att ha fleece/elastisk och padd vid ridning?

går och går.. det är väl upp till var och en egentligen. men man kan ju prova att linda sitt egna ben med fleece och sen elastiskt och se om man känner någon skillnad.
fleece är till för att hålla värme och stabilisera.
elastisk linda gör så att benet får chans att "röra sig". jag har tydligen svårt att formulera mig ikväll. ;)

jag läste inte ordentligt.. ;)
jag skulle inte rida med det eftersom fleece är otöjbart. sen som sagt, det är upp till var och en

jag läste inte ordentligt.. ;)
jag skulle inte rida med det eftersom fleece är otöjbart. sen som sagt, det är upp till var och en

Huuumm,,, undra då varför ingen av de 5 lärare vi har på skolan (alla utbildade hippologer + c-tränare) satt stopp för att vi alltid lindar med fleece :smirk: (naturbruksgymnasium inr häst)

jag gick själv på naturbruksgymnasie med inrkt häst, så det är där jag har lärt mig.

fleece är inget jag använder mer än till transport/stallbandage. sen är det upp till var och en hur/varför och med vad man linda.

Hej!
Jag har nyligen varit till vet med min häst och då sa dom att när man lindar som "stöd" bandage/sallbandage ska man börja linda lite ovanför knät och linda ner nästan till hoven å det sak vara så löst att två fingrar får plats. För annars kommer trycket bara på senan och det är inte bra. Och att man ALLTID ska ha pad lr liknande under. Har nämligen själv lindat fel som "stöd bandage". Han har fått brännskada på andra ena benet för att en annan vet gav fel diagnos och då har han fått lite skador på det andra benet som jag har lidat för hårt och bara på senan typ:( Men det är ju så när man inte vet....
MVH Sanna

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 179
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
965
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 721
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka