Allt om lindor!

Sv: Allt om lindor!

*KL*

När man lindar stallbandage, tex om man har haft på liniment eller har en Back on Trackpad - så SKA man ha fleecelindor just pga av de inte sitta så hårt, samt att de ska "andas". Då brukar man använda bomulls eller filtpaddar. INTE gummipaddar och elastiska som man oftast har vid ridning för att ge mer stöd. Sen kan man säkert visst rida med fleecebandage som någon skriver, men jag tror säkert en elastisk linda sitter bättre. Dock är det nog kanske så ändå att en fleecelinda är skonsammare även vid ridning, då den inte ger ett sådant tryck på senan?
På tex travhästar som ska ha lindor i löp skulle dock en fleecelinda vara alldeles för lös tror jag, så där bör man nog ha elastiska.

Hur lindar ni med padd? Både ridpadd å nattbandage? Har nämnligen hört så många olicka varianter.

alla gör vi nog olika. fast det verkar som vi e överens om alltid padd under vare sig det är rid eller stallbandage.

är inte fleece lätt elastiskt? (kanske beror på vilket sätt de är skärda i tillverkningen, fleece brukar ju töja på ett håll ivf)
även en elastisk linda kan bli ge samma verkan som en oelastisk om man drar den för hårt.
har jag en elastisk ridlinda så drar jag lite hårdare har jag en som inte e fullt lika elastisk sätter jag den lösare. lindar alltid så att utsidan går bakåt. var jag börjar beror på lindans längd, försöker alltid avsluta under knät.

alla gör vi nog olika. fast det verkar som vi e överens om alltid padd under vare sig det är rid eller stallbandage.

är inte fleece lätt elastiskt? (kanske beror på vilket sätt de är skärda i tillverkningen, fleece brukar ju töja på ett håll ivf)
även en elastisk linda kan bli ge samma verkan som en oelastisk om man drar den för hårt.
har jag en elastisk ridlinda så drar jag lite hårdare har jag en som inte e fullt lika elastisk sätter jag den lösare. lindar alltid så att utsidan går bakåt. var jag börjar beror på lindans längd, försöker alltid avsluta under knät.

Okeej , men hur lägger du padden?

det är så fult och har ingen verkan att linda upp på knäet...tycker det är skit fult när folk gör så....:angel:

det är så fult och har ingen verkan att linda upp på knäet...tycker det är skit fult när folk gör så....:angel:

Öhh...what?? :crazy:
Gör du detta inlägg för att provocera eller för att du inte vet bättre?

För det första: snyggt?? Vem fasen lindar knäna för att det ska vara snyggt? Spelar det någon roll om det är fult? Huvudsaken är väl att det hjälper hästen??

För JO, varför skulle det inte hjälpa att linda knäna? Varför skulle det inte hjälpa lika väl att linda med Back on Track paddar på knän som på kotor? Problemet är väl mer att det kan vara knepigt att få bandaget att stanna på plats.

Bra tråd, nu har jag lärt mig lite mer om lindor som egentligen inte använder det alls.Men det är aldrig försent att börja :D

Det lilla fleece som finns i såna lindor räcker inte på länga vägar för att ta upp det elastiska. :crazy:

Paddar klipper jag till så de passar för hästen både höjd- och längmässigt. Brukar lägga inre skarven på padden mitt på utsidan av benen och då slutar padden mitt på på insidan. (dubblet bak för extra skydd). Stallbandagepaddar får gärna vara längre dock. :)

Har såna här paddar till ridbandage.
product_thumb.php

Senast ändrad:

*KL*
Sen kan man säkert visst rida med fleecebandage som någon skriver, men jag tror säkert en elastisk linda sitter bättre. Dock är det nog kanske så ändå att en fleecelinda är skonsammare även vid ridning, då den inte ger ett sådant tryck på senan?

När man lindar vid ridning gör man ju det för stöd och elastiska lindor ger mycket bättre stöd än fleecelindor. Dessutom ska man "dra åt" (givetvis inte hårt men man måste ju linda så det inte går upp) på främre delen av benen, absolut inte bak där senan är.

Vad är paddarna som ni har i ridning i för material?:)

*kl* Man ska passa sig för att linda för högt upp mot knät för då riskerar man att skada ärtbenet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 179
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
965
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 721
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka