Allt man missar pga hästarna...

Sv: Allt man missar pga hästarna...

Har bara läst första inlägget i tråden:

Jag är idag 31 år, men anser att jag missar mer UTAN hästarna (i dagsläget, sålde min sista häst för 2 år sedan) än vad jag missade PGA hästarna när jag var ung. Fick min första häst (14-årig läromästare) som 16-åring på våren när jag gick i 9:an (hade då ridit i 10 år, varav 4 år dagligen). Ett par månader senare kom även häst nr 2 (4-åring, bara inriden och hade sedan fått ett föl), och ytterligare ett år senare häst nr 3 (ohanterad 4-åring). Trots gymnasiestudier (naturvetenskap) och 3 hästar, med allt vad det innebar av läxor, träningar, tävlingar, mockning osv så hade jag inga problem att även klara av att ha ett aktivt socialt liv med fester, kompisfika osv. Bodde hemma tills jag var 22, och hade då två hästar som jag ville ta med mig i flytten (en egen och en fodervärdshäst). Trots ökade utgifter (betalade ingen stallhyra hemma) så såg jag aldrig hästarna som något hinder att leva ett "vanligt" liv med kompisar, resor osv, det gäller bara att prioritera (inga nya kläder om man hade någon resa planerad t.ex). Hästarna gav mig så oerhört mkt, så jag skulle absolut inte ändra någonting om jag fick leva om mitt liv (förutom att jag kanske inte hade sålt en eller ett par av mina hästar när jag gjorde det...)

Jag vill inte vara dömmande men det låter som att du skyller på hästarna för att du har ett "tråkigt" liv.
Man gör sina val här i livet och de har inte valt att vara hos dig.
Man kan ha båda...
Jag är 24 har snart två hästar,är gift, 4 katter och heltids jobb.
Festar, träffar vänner och myser med min man. Mina vänner vet att det är så här, de fäljer med i bland till stallet. Annars tar vi en fika på 30 min och så måste jag sticka. Det handlar om prioritering.
En månad kanske vännerna är viktiga medans en annan är hästarna.

Hoppas det löser sig för dig, man ska inte behöva känna så som du gör.

lycka till!

?!? Det var väl ett knapplån, annars begriper jag ingenting?

Och om det var ett knapplån och riktat till trådskaparens första inlägg, då måste jag säga att det är bra svårt att resa världen runt om man har häst.

Hälsning Maja

Tråden är inte helt ny och det var ett tag sedan jag läste början av den. Du har kanske bestämt dig nu.
Om inte så vill jag säga att jag tycker att du ska göra det som du vill just nu. Jag tillbringade mkt tid i stallet när jag var ung. Efter gymnasiet flyttade jag till en annan del av landet för att läsa. Jag slutade egentligen inte med hästar utan det bara försvann på ngt sätt. Jag levde studentliv, gifte mig, började arbeta, fick barn osv. Åren gick och under tretton år var jag inte i närheten av en häst!!!
Det slutade - eller började med att en ridskola startade i byn där vi bodde. Mina barn och min man började rida. Jag var gravid med sladdbarnet så jag red bara lite i början. Detta är länge sedan. Nu bor jag med min man och yngsta barnet på en gård sedan många år tillbaka. Hästarna tar upp all min lediga tid och lite till. Jag skulle idag inte överleva tretton år utan en häst. Jag kan knappt åka på vår årliga sommarsemester på tre dagar utan att längta efter hästen
. Men det jag vill säga är att som alla vet hästar tar så otroligt mkt tid. Det kan kanske vara bra att vara utan dem ett tag så man vilar sig lite från det.

det var till det första inlägget ja :)
Varför det???
Om man nu inte vill sälja får man väll ha ut på foder eller ställa på lösdrift med tillsyn.

Alla ser bara hindrerna med djur, barn o.s.v varför inte se möjligheterna i stället.

KL

Jag har nu förändrat min livssituation ganska ordentligt.

Har sålt min lägenhet och flyttat söderut. Jobbar nu heltid med hästar, har kvar min tävlingshäst och tävlar fortfarande. Bor 20 meter från stallet, ute på landsbygden med mycket folk på gården. Men har numera helt lediga helger, och bara 7 mil hem till Sthlm och alla mina kompisar där. Planerar att spendera mycket ledig tid i Sthlm och återuppta kontakten med många av mina vänner.

Än så länge känns det helt rätt. Ägnar förvisso ännu mer tid åt hästarna nu, men det är mitt jobb och jag behöver inte stressa i stallet för att hinna iväg.

Alltså, nu har ju många redan sagt massa smarta grejer:d
Men tycker bara att det är fel att tänka att man missar nåt, för det är ganska självklart.
Man har ju val hela livet, kan jämföra med många av mina vänner tex. -är man i ett förhållande missar man massa roliga resor, fester med tjejerna och flirtar me massa söta killar osv..
Det gäller att inte koncentrera sig för mycket på vad man INTE har, utan på vad man faktiskt har!!
Men det e klart, känner du att det är övervägande...att du helt enkelt inte tycker att det är lika roligt längre så ska du ju inte tvinga dig själv till att leva ett liv där du inte e lycklig i slutändan...

Det kommer och går kan jag säga, ibland känns det som att man uppoffrar så mycket, men för det mesta är jag bara jävligt tacksam o glad att jag fått chansen att överhuvudtaget äga en häst (o just MIN häst!!) och kan inte tänka mig hur mitt liv skulle se ut annars!:)

Är det bara jag som tänker: Hur ska jag kunna gör mig av med jobbet och samtidigt ha inkomst, så att jag kan lägga ner ännu mer tid på hästarna, egen gård och livet på landet? :o

ARBETE, det är slöseri med tid ska jag säga. Snacka om att kasta bort halva livet. Så jag är helt inställd på att med tiden dra ner på det och ägna mig åt det jag tycker om istället. :cool: Hästarna tar inte alls så mycket tid som arbetet gör, det borde vara helt tvärt om.
AMEN! :bow::rofl::D

När jag var i slutet av tonåren sålde jag min ponny och efter gymnasiet stack jag ifrån Sverige. Det hade varit min dröm i många år att resa och visste att jag bara var tvungen att göra det annars skulle jag ångra mig.

Under 14 års tid bodde jag i 7 olika länder, reste världen runt flera gånger om och provade lite olika yrken bl.a. flygvärdinna i USA (där jag reste till hela världen) och arbetade även på lite olika jobb inom resebranschen i USA.

Köpte häst igen det året jag fyllde 30 och nu är jag igång med tävlandet igen och älskar det. Bor även på en gård på landet men det fullkomligt älskar jag. Reser fortfarande mycket och på långa resor, snälla vänner och en super snäll pappa passar allt när jag är borta. Hade jag inte gjort allt jag gjorde när jag var ung hade jag definitivt ångrat mig idag. Har absolut älskat mitt liv hittills och gör det fortfarande.

Jag är 20 år gammal och bor tillsammans med min sambo på en hästgård i Småland. Jag bedriver egen verksamhet med inriktning på avel, uppfödning och försäljning av hästar. Jag har just nu sex hästar i stallet och jobbar heltid. Jag älskar mitt liv och har aldrig gått i tankarna på att byta livsstil. Jag har aldrig känt något sug efter att festa varje helg eller att åka på semester stup i kvarten. Frågan jag alltid ställer mig är istället vad jag skulle göra om inte hästar fanns? Jag har nämligen ingen aning om vad jag skulle lägga all min tid på, om inte hästarna fanns i mitt liv. Jag kan tyvärr inte känna igen mig i det du skriver, men jag sitter i ungefär samma sits som dig. Det som skiljer oss åt, är att du vantrivs med din livsstil(?) medan jag ÄLSKAR min livsstil! Hoppas du finner mening i ditt liv! Det går ju alltid att ta en paus ifrån hästlivet om du skulle vilja det?

Är det bara jag som känner att man missar mycket i livet pga hästarna?

Har inte läst hela tråden men jag säger såhär:

Du har valt att ha häst. Ditt liv utan häst är nog nånstans tomt o ovant o du har en häst du inte vill sälja osv. Vem säger att du måste sälja?

Jag säger att du bör sätta dig ner en stund, blunda o verkligen känna efter! Livet är (förhoppningsvis) långt o du lär hinna med häst så det räcker till o blir över. Varför inte bara lämna ut på foder o sticka iväg ett tag? Jobba, utomlands, resa o allmänt må gott. Saknar du hästar o allmänt djur finns de ju även utomlands o det kan du sen lägga som ett fint + på din meritlista...

Känner man som du att livet passerar är det dags att göra något åt läget! Livet är fullt av vägskäl o val. Du verkar hamnat i ett sådant nu. Gräset är alltid grönare på andra sidan (tror vi) och för att testa om det vekligen är det måste du över till andra sidan o provsmaka!

Jag har alltid bott på landet och haft djur omkring mig, hade som mest 3st hästar när jag var i tonåren, tävlade 1 av dem i hoppning 1 var ett gammalt varmblod och 1 unghäst, sålde dem när jag gick 9:an och sen pluggade jag som attan i skolan och jobbade,
Höll uppe med hästar tills i våras då jag köpte min drömhäst, en 3åring som jag ska satsa på dressyr och hopp med.
Har sparat ihop pengar till honom och jag och min sambo flyttade från landet och köpte hus i samhället. Har hästen på cykelavstånd och jag trivs kanon med mitt liv!

Du kanske ska hålla upp ett tag och som de andra säger sticka iväg och resa eller jobba utomlands lite.
Jag har själv inte varit iväg efter gymnasiet utan jag har varit hemmakär och vill umgås med min häst och hund.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar