Allt känns upp och ner.. Behöver er för att tänka klart. (långt)

Janey

Trådstartare
Jag vet inte om jag är sveriges mest oturs förföljda människa!?! Men För att göra en lång historia kort: Köpte en unghäst efter ett halvår började hon ömma i ryggen. Visade sig vara en kotledinflammation. Röntgade hela henne, hittade inget. kotinf. Släppte inte, åkte till skara för ultraljud, de hittade inget. Fick då börja sätta igång henne med tömkörning. Svarade jätte dåligt och släpade v.bak. Trots att de inte hittade något.
Fått remiss till uppsala (mer än 5timmars väg med transport!!), får se hur det går. Skulle dock aldrig kunna göra mig av med henne, eftersom jag älskar henne över allt annat.!

Tänkte då under tiden att jag ville ha något att tävla och träna på. Lånade hem ett 12årigt sto för en månad sen (utb. mvs dressyr/la hoppning). Lite väl tung och stor för min del, men det är inte så lätt att hitta vettiga hästar på foder. Dock så hoppade hon över tvångspiltan på vet.besktningen med förra fodervärden. Fick hon lite ytliga sår, men skulle absolut inte vara något enligt alla, ink. vet. Började märka efter 1veckas skritt att benet blev jätte svullet (var redan svullet från början) vet kom ut, blev medicinerad. Efter 2 veckors vila+ skritt blev hon svullen igen. Tanken var att om att jag skulle trivas med henne så skulle jag köpa henne om 1år. Ringde nu till ägaren och sa att det inte kommer att funka, för hur som helst har jag inte lust att stå och betala för två hästar som bara står. Därför är tanken att lämna tillbaka henne.

Funderar nu på att köpa en häst till istället. Men jag vet inte om jag vågar? Eller ens kan hitta något som matchar mina krav, har ju pengar men inte mer än runt 100.000 att lägga och då gärna ha en häst som är utb. msv. dressyr (obs. behöver dock inte ha gått så högt) Vet att jag inte kommer kunna rida på unghästen på mycket länge och vill inte lägga ner ridningen p.g.a. det. Så därför vill jag ju ha något mer!?! Har jätte svårt att tänka klart. Ibland känner jag mig dum som tänker lämna tillbaka foderhästen. Men eftersom att hon inte matchar mig perfekt, är dyr och nu vill jag inte stå med en häst som bara står, känns det som att det är oschysst av mig att ha kvar henne. Det finns säkert någon annan som kan ge henne den tiden och som kommer vilja köpa henne senare. Vi fick liksom ingen bra start. Samtidigt vet jag att det är hästar och det händer saker som hälta o.s.v. men jag hade gärna velat hinna känna av hästen lite innan det i så fall skulle hända.

Jag känner mig som en virrpanna.. usch. Hoppas att någon kan tänka klart åt mig..

Sv: Allt känns upp och ner.. Behöver er för att tänka klart. (långt)

Ingen som vill hjälpa mig?:(

hej
vet du vad...om det känns rätt så är det rätt.Känns det fel är det bättre att låta bli.Om du nu tycker att det inte känns bra med foderstoet,då är det inte henne du ska ha.Så enkelt tror jag att det är.

Eftersom det låter som den här hästen inte riktigt är den typ av häst du skulle gilla även om hon var frisk och fräsch, så är min rekommendation att du ser dig om efter ett annat alternativ. Din tanke var ju dessutom att ha en häst att kunna träna och tävla med och den funktionen kan ju den äldre hästen inte heller uppfylla nu. Skadan har ju heller inte uppkommit hos dig eller pga dig, så du behöver inte känna något dåligt samvete för att du "bangar ur" när det börjar blåsa motvind (om det är för den skull du tvekar?).

Sedan är det som du säger - en köpt häst kan också skada sig och bara bli stående och kosta pengar. Om du är villig att ta den risken med ännu en häst kan nog bara du svara på. Du får helt enkelt känna efter hur stort ridsuget är.

Finns det inga andra sätt att hålla ridkunskaperna uppe förresten? Tex ta veckokurser för någon bra tränare på dennes häst med något sånär jämna mellanrum? Eller om du har någon bekant eller annan kontakt vars välutbildade häst du kan låna då och då? Fast då blir det kanske inte så mycket tävla av förstås...

Lycka till med beslutet hur som helst!

ja, jag har ju redan pratat med ägaren och hon tycker förstås att det är jätte synd. Men stoet åker ifrån oss i slutet på juni. Tanken är ju att jag ska ha två hästar, det var ju därför jag skaffade stoet och att jag skulle köpt henne om allt gick bra och vi går ju i köpartankar. Men hela tiden i bakhuvudet så är jag orolig att det ska bli samma sak igen. Är iallafall hundra procent säker på att om hästen inte hundra procent bra (till och med om den fått lite ytliga skrapsår ;)) inte kommer ta hem den.

Du ska inte alls ha dåligt samvete för att du ger upp foderhästen! Som Favora säger: Det låter ju inte som om det är din drömhäst även om den skulle vara fullt frisk och ridbar.

Mitt råd till dig är att ta det lugnt!! Jag känner igen det där med att man gärna stressar sig till ett hästköp när man väl har börjat leta. Försök ta det med ro och vänta tills rätt häst dyker upp.

Jag skulle inte tveka för att lämna tillbaka foderhästen, den är ju inte frisk till att börja med! Den fungerar ju inte för syftet du vill nu genom att den är skadad och du har ju själv uttryckt att den inte helt är din typ. Så varför slösa tid och pengar på den?

Har du pengar, tid och ork för en till häst, varför inte köpa en till, måste ju vara det bästa sättet för att kunna träna med en bra häst...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka