Allt fler halta?

Mel

Trådstartare
Jag har hört att allt fler islandshästar får kotledsinflammation och bli halta numera. Att det börjar bli en vanesak på rasen i dagens läge.
Nu undrar jag hur ni anser om saken och upplever det? Är det så att islandshästens kvalité försämras då allt fler och fler fokuserar på att uttvecklas med hästen - inne på ridbanan. Att man glömmer att rida ut och bygga muskler och stärka leder ute i svår terräng?
Detta var bara någonting som jag hörde idag, ingenting jag märkt av från resten av Sverige. Så nu undrar jag hur det är egentligen?
Måste påpeka att det i så fall känns ganska tråkigt att det börjar gå åt det hållet. Kanske man inte ser detta som hästägare själv, att man inte alls upplever träningen negativt.
Vad vet jag?

Sv: Allt fler halta?

Jag skulle gissa att det alltid varit så men förr var inte folk så noga eller observanta på sina islandshästar så de ignorerade hältorna.

Kotledsinflammation är en symptom och inte en orsak, man bör istället fråga sig varför denna symptom uppstår? Beror det på att rasen har så många outbildade ryttare? Beror det på att hästen faktiskt har ett fysiskt fel som ryttaren/ägaren ej observerat? Att många hästar påvisar hälta utan att detta upptäcks av omgivningen, märktes inte minst på senaste tävlingen i våran klubb.

Många frågor kan man ställa sig.
Måste erkänna att jag inte är insatt i om kotledsinflammation.
Jag själv har endast varit med om en häst som fick kotbensinflammation då hon blev sparkad samt en spatthäst. Jag menar på det att jag själv rider ut väldigt mycket och tränar i skog och mark. Så det är väl bara att fortsätta med det antar jag.

Är det så att islandshästens kvalité försämras då allt fler och fler fokuserar på att uttvecklas med hästen - inne på ridbanan. Att man glömmer att rida ut och bygga muskler och stärka leder ute i svår terräng?
Är det så att ryttaren inte har kunskap eller kvalité nog att utveckla sin häst, oavsett VART det görs?

I övrigt håller jag med Boj, det är ett symptom där du måste bli av med grundorsaken. Och där har människan ett jätteansvar; alltifrån foder, träning, underlag, ryttarskicklighet och balans, utevistelse, utrustning, hästens övriga hälsostatus, hovar och skoning, ... Det är inte så enkelt som att spruta en led och hoppas på det bästa.

Men precis, det du nu nämner är just att koteldsinflammation är en symptom. Spatt hästar har ofta koteldsinflammation, just pga av att de avlastar sitt grundproblem. En sparkskada skulle mycket väl kunna generera i en dito, pga hästen avlastar sitt grundproblem osv.

Många kotledsinflammationer grundar sig i ryttarproblematik, antingen genom att ryttaren själv inte har nödvändiga kunskaper för att träna denna häst rätt. Det kan också vara så att ryttaren själv har en fysisk åkomma, även sådana avlastar hästen samt vill gärna kompensera en felaktig balans. I förlängningen ger även det dessa symptom.

Det är väl indviduellt. Var det en fråga eller en påståelse? :grin:

Ja, det är en självklarhet enligt många men det är ju tyvärr inte alla som ser det så. Men nu var det inte riktigt detta jag var intresserad av, bara mer Om det är så att det finns ett drös hästar som verkligen åker oftare till veterinären på grund av benskador? (jag fick höra ordet kotledsinflammation, det var därför jag nämnde Det.)

Sen är det så att idag så anlitar vi veterinärer betydligt mer frekvent än förr. Var en häst halt förr så fick den vila och förhoppningsvis läka ut, idag så åker många direkt till veterinären. Det gör nog att man finner fler både nya och gamla skador på hästarna.Vilket säkert kan ha bidragit till att försäkringspremierna har stigit i pris. Man betalar idag dyra pengar för sin häst och villl snabbt ha tillbaka den i ridbart skick helt enkelt skulle jag tro. Därför kommer nog de flesta hästarna snabbt under utredning idag.

Det var en liten motfråga ;)
Ofta ser vi bara en sida av problematiken, och det kanske inte gagnar helheltsbilden.

Rent generellt inom hästvärlden har det ju gått så långt att det varit några artiklar i Ridsport där veterinärer och andra tycker att vi skall sluta leta fel på hästarna och i stället försöka se till att felen inte uppkommer. Mycket av denna problematik kommer nog från försäkringar/försäljningar och deras villkor.

Det är nog sant så som ni säger. Är nog inget som jag själv skulle komma fram till, nog för att jag är smart ibland men detta med 'sjukdomar' är en hel evighet. :cool:

Tack för era svar, tror att jag har lite bättre uppfattning av det hela nu. :bow:

Men det är likafullt ett intressant ämne!

Det har ju dessutom framkommit att ett försäkringsbolag på försök de senaste åren löst in utdömda hästar (div orsaker), som placerats i duktiga händer (företag). En förkrossande majoritet av dessa utdömda hästar har med rätt träning kommit tillbaka till arbete, inte kanske på högsta höjd - men de har funkat utmärkt. Det är en rejäl tankeställare.
Nu har detta handlat om "stora" hästar, men frågan är om det inte är applicerbart på fler raser eller inriktningar.

Liknande trådar

Hästvård Hej, skulle vilja ha flera infallsvinklar på vårt problem. Bakgrund Islandshäst, 12 år haft Ilischios med efterföljande fång sommar...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Masel
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 910
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Tinuri
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 705
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar