Allroundhingstar

Sv: Allroundhingstar

Jag har fått levandefölavgift på honom de två åren jag använt honom. Senast betalade jag bara för levande föl. Första gången har jag för mig att jag förhandlade fram hur jag ville ha det.
 
Sv: Allroundhingstar

Warsteiner har jag funderat på.. Majim G också men blupen såg tråkig ut. Ganska rött på benen och min behöver en hingst med bra ben.

Hoppas du har ett sto med bra temperament för att Warsteiner har så att det blir över! :laugh: Har själv varit med om ett Warsteiner sto (min mammas förra häst...) och jag har nog aldrig träffat en häst med så skarpt och hårt temperament :devil:
Har hört att vissa har trevliga avkommor efter honom, själv har jag bara stött på super snygga avkommor men med hårt psyke och alla ben i luften :rofl:
 
Sv: Allroundhingstar

Haha, mitt sto har faktiskt ett toppentemperament och det hade även hennes mor så just den biten är jag inte alls rädd för.
 
Sv: Allroundhingstar

Warsteiner har jag funderat på.. Majim G också men blupen såg tråkig ut. Ganska rött på benen och min behöver en hingst med bra ben.
Men du, siffror är bara siffror! Och blupen grundar sig dessutom på en siffra som satts av en domare med relativt subjektiva ögon.

OM hingsten är intressant i övrigt, ta i stället reda på VAD det är som inte varit bra med de där benen och om det är samma avvikelse som din häst har. SEN kan du bestämma dig för om du ska undvika den hingsten eller inte.
 
Sv: Allroundhingstar

Ja, jag tänkte mer på att hans siffror var röda på benen så att avkommorna fått lågt på benen? Eller varför är siffrorna så annars?

Själv fick han en 8 på benen och även bra på gång så efter hans egna siffror och omdömen ser han helt ok ut att använda på mitt sto.
 
Sv: Allroundhingstar

jadu, hur bluppen funkar är det ju ingen som vet eller vill förklara, men förmodligen har avkommorna fått låga siffror på benen. Det jag skulle vilja veta då är om alla har haft samma avvikelse som man kan anta att det är vanligt att han lämnar en viss avvikelse, eller om det ar varierat. Sen är det som jag säger de har fått en låg siffra för sina ben. Jag, som hovslagare, vet att det är väldigt lätt att fixa sneda hovar genom lite fel hovvård och därmed också orsaka en förvärvad felaktig benställning.... Nu tror jag inte att just denna hingsts avkommor har haft större andel dåliga hovslagare än andra, men det finns många förklaringar till låga siffror på benen vid bedömning. En annan orsak kan vara att domaren har sett flera med samma avvikelse och därför utgår ifrån att "alla" avkommor har denna avvikelse (t.ex långa veka kotor)

Jag är OERHÖRT tveksam till blup som redskap, då den är så ofullständig och i många fall baserar sig på felaktiga grunder.
 
Sv: Allroundhingstar

Warsteiner har jag funderat på.. Majim G också men blupen såg tråkig ut. Ganska rött på benen och min behöver en hingst med bra ben.

Warsteiner lämnar otroligt vassa hästar. Så att du är beredd. Warsteiner i ue, okej. Men jag hade aldrig mer tagit mig an en häst med Warsteiner i e, inte ens om jag fick den gratis.
 
Sv: Allroundhingstar

Det finns trevliga också, man ska inte dra alla ättlingar till en viss hingst över en kam.

Själv tyckte jag Ceylon var :devil::devil::devil: och hade lovat mig själv att aldrig mer komma i närheten av en. Sen träffade jag ett sto som jag fastnade för innan jag visste stammen på henne som visade sig vara efter Ceylon. Idag har jag ägt henne i tio år och aldrig ångrat mig en enda dag.
 
Sv: Allroundhingstar

Efter 16 st olika Warsteiner hästar med alla olika mödrar, så känner jag att jag kan dra alla över en kam. Ja, jag är tydligen en Warsteinermagnet. När det har kommit till problemhästar har Warsteiner varit majoritet. Av alla dessa 16 olika Warsteiner, så var det bara en häst som var OK. Den var inte bra... men... OK...
 
Sv: Allroundhingstar

De hästarna jag har mött har dock bara varit ridhästar. Inga "unghästar", dvs yngre än 5 år.
 

Liknande trådar

Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 894
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Ramona
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 193
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 889
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp