Allroundhingstar

Sv: Allroundhingstar

Ja, han har hoppstam !
Magini tävlade ju svår hoppning på sin tid.
Jag tror att Briar hade toppoäng både på gångarter och på hoppningen på sitt bruksprov
och farfar Maraton har också tävlat svår hoppning, fast han gjorde sig väl mest känd för sina häftiga gångarter när han visades à la Celle...

Underbar multitalang-hingstlinje, om jag får säga min åsikt. :love:
 
Sv: Allroundhingstar

A-Dur, svår hopp som lämnar fina gångarter

Fast vad har han lämnat för bra hästar? enligt blup såg det ganska rött ut? upplys mig gärna :) hur mycket ska man lita till blup egentligen?

en hingst som låg bra till i blup är Last Liberty. (Enligt mig som absolut inte är duktig på att utläsa de här siffrorna men överlag gröna staplar måste ju vara bra? )

Skulle man kunna lägga en hingst som Last Liberty på ett dressyrsto? Han verkar ju allround?

Annars håller jag med Görel om Lambourgini.

På hopptävlingar ser jag ibland fina hästar efter Camaro som både hoppar bra, är smidiga och rör sig bra, skulle man kunna lägga honom på ett dressyrsto?

Lite funderingar så här på fredagskvällen.
 
Senast ändrad:
Sv: Allroundhingstar

Jag vet bara att när man då sen står med en unge i nästa generation typ hopphingst med gång som pappa och gångartsto som mamma vad fan lägger man på den ungen ? har en kompis med exakt det dilemmat. Men då är det hoppstammad hingst som tävlat dressyr som pappa och mamman är ett gångartsto.
 
Sv: Allroundhingstar

Grafenstolz då eller ;)

Fast man kanske inte tänkt att avla flt ? Vad gör man då ?
 
Sv: Allroundhingstar

Fast vad har han lämnat för bra hästar? enligt blup såg det ganska rött ut? upplys mig gärna :) hur mycket ska man lita till blup egentligen?.
Jag vet inte så mycket om vad han har lämnat, men han har väl inte varit överanvänd i avel direkt.

Vad gäller blup så väljer man väl att se det man vill se, jag såg några trevligt gröna staplar i alla fall, om än inte skyhöga. En ganska stor andel av hans avkommor har inte nått tävlingsbar ålder än, heller. Och han har säkert en del i Danmark också...

Och rent generellt så tycker jag att blup är bara skräp, av flera skäl. Det är en statistisk siffra som fått åt helvete för stor betydelse för aveln i vårt land. Den är långt ifrån komplett - utländska resultat finns inte med alls och det finns många felaktigheter. Och den kompenserar inte alls även om det förväntade avelsvärdet visar sig vara totalfel utifrån verkligheten. En individ kan få höga blupsiffror för att dess föräldrar och syskon presterar bra och får höga index. Osv
(jag brukar ta detta exempel på ett sto som spottat ur sig ett flertal avkommor som åtminstone tävlat Msv klass - en i dressyr (dressyravkommans resultat har dessutom HELT fallit bort ur systemet trots att han gått PSG dressyr...) och minst 3 i hoppning - och som höjdes till elit med STOR marginal för ett par år sen - ska ett aktivt elitsto ha såna här staplar? bara för att hon har lite äldre stam utan poppishingstar...)
nettanblup.gif
 
Sv: Allroundhingstar

Då väljer man en fälttävlanshingst!
Hur tänkte du nu? Tänkte du "fälttävlan = allroundhäst"? Eller?
Jag kan inte riktigt se kopplingen på att man korsar en gångartshäst med en hopphäst och får en avkomma som är lämplig för fälttävlansavel.
 
Sv: Allroundhingstar

Kul att det blev lite liv i tråden, tack infallsvinklarna.

Cirkus nej det är klart.. vad väljer man där då?
 
Sv: Allroundhingstar

jag sitter i lite samma sits med mitt sto, e. camaro M -Martini, fast jag har fått lära mig lite mer om stammen här på buke och förstått att det är lite multitalanger och inte enbart dressyrhästar på mödernet...

Så jaa, vad väljer man? Hon hoppar bra så jag spanar på rörliga hopphingstar så det är en hyffsad chans att det blir bra oavsett vad som slår igenom
 
Sv: Allroundhingstar

A-dur hopp

Bravour (hopp)
Briar hopp

Camaro M hopp
Cartier (hopp)
Certus NL (D)
Cohiba (hop) gångarter 8-8-8, hopp 9-9 (svenska bruks)
Come Back II (hop)
Common Sense (hop) gångarter 8,5-7,5-8,25, hopp 9,5 (70 dgrprov)
Canterbury (hop) gångarter 8-8,5-9, hopp 9 (70 dgrprov)

D-day dre


Fetcher N hopp

Gustav SWB (d)

Hampton dre
Hermes dress
Herzensdieb dre

JJ Rayban dress

Lambourghini (blandad)
Lucky point HE (h)
Ludwigs Champion (hop)

Magini

Niveau hopp
New Balance (hop)
Nobel (hop), plac svår klass i både och

Prestige dress
Poet - bland

Quarterback hopp

Shooting star
Sir Donnerhall I (dress)
Sir Oldenburg (bland?)
 
Sv: Allroundhingstar

Min rör sig bra och mamman hoppade bra och hade riktigt bra gång (själv är hon inte löshoppad) så jag vill ju gärna behålla gången och dessutom få en som hoppar hyffsat.
 
Sv: Allroundhingstar

Kl

Majim G har placeringar i både MSV hopp och dressyr.

Warsteiner är också väldigt allround, pappa dressyr, mamma hopp och själv placerad i bägge discipliner.
 
Sv: Allroundhingstar

Warsteiner har jag funderat på.. Majim G också men blupen såg tråkig ut. Ganska rött på benen och min behöver en hingst med bra ben.
 
Sv: Allroundhingstar

Boss har 9 på benen och god rörelsemekanik förutom att han hoppar bra.
 
Sv: Allroundhingstar

Tack för tipset!

väntar fortfarande på att Lambo ska komma ut på språngrulla (han ska vara i avel, ringde o hörde)... jag vill ju jämföra priser/villkor mm innan jag bestämmer mig och inte bara blupsiffror.
 

Liknande trådar

Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 894
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Ramona
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 193
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 889
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp