Allround vs dressyr sadel

B

blondie1989

Jag håller på och ska köpa mig en sadel, letar efter en begagnad. Jag har fått en sadel utprovad (märke, storlek), som jag nu letar efter begagnad. Jag rider ingen speciell gren, utan mest "skogsridning". Jag har alltid trott att jag ska ha en allround sadel, men nu har jag stött på en dressyrsadel begagnad och funderar på om jag ska köpa den eller inte. Vilka råd kan ni ge mig?

Vilka generella skillnader kan man säga att det är mellan en allround och en dressyr sadel?

Jag gillar inte allroundsadlar!

De stöder oftast inte någon typ av bra sits, vare sig du ska rida "på marken" eller hoppa. Namnet är lite missvisande på det sättet...

Jag skulle ha köpt dressyrsadeln, för när du rider i skogen sitter du väl oftast ner i sadeln? Och även om du vill hoppa något skutt ute eller klättra så brukar det gå bra ändå. :)

Jag är inte heller särdeles förtjust i allrounder, mer varken eller än både och.

Jag tycker däremot att hoppsadeln är den bästa skogsridningssadeln för att *jag* när jag rider ut alltid rider lätt eller står i lätt sits om jag inte skrittar. Hur rider du oftast?

Prova de sadlar som stämmer i storlek oavsett inriktning, och välj den sadel som passar både dig och hästen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har idag en Tekna S Line Dressyr som ligger bra på hästen men jag är så trött på att det är en syntetsadel. Ska börja leta efter en...
Svar
0
· Visningar
1 074
Senast: Laban
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar