Allmänt om kastrering

B

barney

Fyraårig hingst skall kastreras. Gör man det "hemma" eller på klinik? (Jag var nämligen i Frankrike i min ungdom där dom slängde ner en hingst på några halmbalar där han skars.) Är risken stor för komplikationer? Vilka isåfall? Hur lång konvalescens? Är särskilt brydd då hästen efter ingreppet skall flytta från Danmark till Sverige, så jag undrar när han kan tänkas vara återställd och redo för resan.

Vilken typ av häst är det? Ofta kan man göra det hemma, på stående häst. Men om du måste göra det mitt i rötmånaden så ska du helst åka till klinik och söva hästen.

Jag lät kastrera min 4-åring hemma, den dog...
Skulle aldrig låta någon kastrera min häst hemma igen. Åk till en klinik, då kontrolleras allt noggrant, skulle ev. komplikationer uppstå så är ni på plats.

Sist jag lät en av mina hästar bli kastrerade så kunde han åka hem från kliniken dagen där på (ca 30 mil i transporten).
/M

Om du gör det på klinik så sys de ihop och om det inte blir några komplikationer så som inflamation så tar det ca 2 veckor. Vi kör alltid till klinik med våra hingstar. Förr så gjordes det hemma men nu är inte veterinären så sugen på det utan vill att vi gör det i steril miljö. vi kastrerar ett par hingstar varje år och har inte haft många problem sen vi började åka till kliniken. Men det är alltid större risk i rötmånadrna. Jag skulle nog vänta till slutet av sep åtminstone.
/M

ska kastrera min nästa vecka :cry:
ska söva och kastrera liggandes på klinik.
enligt vet va det ingen fara att göra detta i rötmånaden, men stående var inte att rekomendera denna tidpunkt.

Tror inte du behöver oroa dig. Det blir ju inget sår efter liggande kastrering då allt sys ihop innifrån.

Det är aldirg att rekommendera en stående kasstrering (enligt min mening).
/M

Tack för alla bra svar! Jag är rätt övertygad om att det kommer att göras på en klnik då jag köper hästen på ett större stuteri. Jag undrar också vad ni har att säga om hygienen av valackens könsorgan i den dagliga skötseln - och om det är något särskilt man ska tänka på då hästen är nykastrerad? Har tidigare haft ston och känner mig lite främmande inför denna lilla detalj;)

Det är olika, alla klninker syr inte, vi hade våra på klink där de lades ner ochkastrerades under narkos, de syddes inte, men inga komplikationer uppstod.

Till trådkaparen: väta lite tills det blir kyligare ute och det inte är lika mycket insekter.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 467
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Har en ständig diskussion med mitt ex eftersom jag vill kastrera hunden vi har delad vårdnad om. Han äger hunden och vill att den har...
Svar
10
· Visningar
7 962
Senast: Lotus
·
Hästvård Har bestämt mig för att skära min ena hingst som precis fyllt 2 år, men velar lite om hur jag skall gå tillväga och för- och nackdelar...
2
Svar
35
· Visningar
4 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp

Hästrelaterat