Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där är ju så sjukt. Varför sparar man på så mycket grejer man aldrig använder?? Vi hade ju inte saknat sakerna ifall vi inte hade dem.

Jag har två sovsäckar. Båda har jag vunnit som priser i hopptävlingar. Jag har använt båda, en för typ 15 år sedan och en för kanske 5 år sedan. De har hängt med i flera flyttar sedan dess. Vad ska jag med två sovsäckar till? Den ena är ner till -5 och den andra är ner till -30, men det var ju när de var nya. Hur lång livslängd har en sovsäck?? Borde jag slänga dem?
Nä, visst? Skulle mina förråd plötsligt gå upp i rök vore jag mer tacksam än nåt annat... Jag hade sparat sovsäcken för -5, om någon.

Jag har liksom gamla dvd-boxar med olika serier, inte fasen kollar jag något på dom? Tar onödig plats, särskilt eftersom allt finns på netflix :D

Det låter som en bra idé!

När vi flyttade hit hade vi bråttom och hivade bara i ALLT i flyttlådor. Inte direkt att rekommendera, två år efter flytten packade vi upp de sista lådorna :o

Under en period i livet flyttade vi runt mellan olika andrahandsboenden... och inför en sådan flytt insåg jag att jag hade flera flyttlådor som aldrig packats upp efter någon av de tre senaste flyttarna... Kan det bli mer tydligt att man klarar sig lika bra utan vissa av sina saker?!!

Inför senaste flytten hade vi bestämt oss för att röja REJÄLT. Det gjorde vi också - till en början. Men tillslut gav vi upp och bestämde att bara packa ner resten och sedan röja REJÄLT bland dessa saker när vi packade upp. Men det blev ju samma sak där - vi orkade vara riktigt strikta ett tag... Fast vi gjorde oss ju i alla fall av med mer prylar än om vi inte ens hade försökt!

Skickade iväg skor och bett idag.
Dock fick vi en kasse barnskor och kläder av släkten i helgen så vi ligger nog mer på plus än minus.
Det är ett jäkla jobb att hålla prylnivån i schack måste jag säga :)

Jag har liksom gamla dvd-boxar med olika serier, inte fasen kollar jag något på dom? Tar onödig plats, särskilt eftersom allt finns på netflix :D
Dvd-boxar är fanimej det enda förutom böcker som är okej att hamstra ;) Men då ska man väl se på serierna ibland hehe.

Jag har slarvat med rensningen men rensade ut lite matvaror ur skåpen och tog in lite från förrådet som i princip åkte till nya hem direkt :) Mitt förråd behöver verkligen hjälp så tog in en kartong med sånt som tidigare varit utsorterat för loppis/second hand. Huuh :o

Jag har slarvat med rensningen men rensade ut lite matvaror ur skåpen

För mig har det alltid varit ett big no-no att slänga mat... Jag är oerhört noga med att frysa in rester och slattar för att använda senare o s v. Numera har jag dessutom "hjälp" med detta eftersom vi har höns som äter det mesta som tidigare gick i komposten. Och då kan jag nästan känna att det blir alldeles för lite matrester/kompost hos oss... Men tidigare i vinter tog jag hjälp av hönsen för att städa ur speceriskåpet. Maken bakar en hel del i perioder men sedan går det långa perioder där emellan när det inte blir av. Så jag hittade en hel del "slattar" av alla möjliga mjöler, gryn m m vilka passerat bäst före-datum, i många fall med råge. Jag tömde allt i en stor bunke, rörde i lite vatten så att det blev som en deg och "gräddade" i micron. Resultatet blev "något brödliknande" och stor fest i hönshuset! När jag såg deras enorma glädje började jag nästan undra om jag skulle börja ringa på hos grannarna runt omkring och erbjuda mig att röja ur deras speceriskåp också!

@Minett
Höns hade nog varit nöjda med mitt rensande också ;) Men nu hämtade människor det mesta så det kändes bra :) Jag hade en tendens i början av 2016 att köpa från Matsmart.se så det bidrog när jag är värdelös på att laga mat. Leder till att jag inte riktigt har koll på saker för mycket går inte åt men är ju bra att ha!

Tradera visar hur mycket man sålt för, och sen december har jag fått in 4000:- för saker jag ändå inte använder.
Det kan nästan betala en halv shetlandsponny :laugh:

När jag såg hur mycket pengar det blivit totalt trots många småsaker så blev jag mer sugen på att rensa och sälja. :)

Tradera visar hur mycket man sålt för, och sen december har jag fått in 4000:- för saker jag ändå inte använder.
Det kan nästan betala en halv shetlandsponny :laugh:

När jag såg hur mycket pengar det blivit totalt trots många småsaker så blev jag mer sugen på att rensa och sälja. :)

"Många bäckar små..." stämmer verkligen!!! Och det ger verkligen en kick för motivationen! Jag säljer på Fb och tar nästan alltid betalt via Swish - där pengarna går in på mitt lönekonto. I höstas började jag med en ny vana: att alltid föra över pengarna från sålda prylar till mitt hästkonto (det är 99 % hästprylar/ridkläder jag säljer). När jag känner att jag behöver lite extra pepp brukar jag gå in på hästkontot och summera! (Även om inte alla pengarna finns kvar på hästkontot - utan kanske gått till att köpa något - så blir det lätt att summera där då detta konto inte alls har så många transaktioner som lönekontot.) Insåg att jag faktiskt sålt för 30.000 kr under hösten (dessutom en sadel oräknat) och det hade jag aldrig vågat gissa... Dessutom har jag sålt saker i perioder i ett par år nu så det hade varit VÄLDIGT roligt att veta totalsumman! (Har varit alldeles för bra för att köpa nya saker hela tiden... så det är MYCKET bra att röjandet nu tillslut verkar ha fått effekten att jag fått lite lättare att bekämpa mina köp-impulser...!!!)

Jag har en hel del småpryttlar som det liksom inte är nåt fel på men som jag inte vill ha kvar. Hade en del "nördpryl"-prenumerationsboxar ett tag, så det är samlargrejer, nån leksak, osv. Skaffade ett traderakonto igår för att se om jag kan bli av med nåt av det(inledde starkt genom att köpa grejer istället :meh:), men känner mig rätt förvirrad. Ska kolla säljguiden på traderas sida, men tar tacksamt emot tips om ni har några.

Har läst ett par sidor och man blir ju extremt pepp på att ta tag i sorterandet. Jag har fyra lådor på vinden som jag bara borde packa upp. Kolla vad som är helt, ska sparas eller slängas.

Ev. har jag gammalt Höganäs porslin som ska ut på tradera. Tror ni man kan sälja ett Höganäs- paket om man plockar bort de allra repigaste tallrikarna?

Sedan har jag två glödlampor som borde bytas.
Plantera om lite krukor så att det ser trevligare ut.
Sortera bland kläderna, det som har blivit utslitet ska slängas.
Källsortering, vilket jag tänker ta tag i med en gång, efter dammsugningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hemmet Vi rensar på, bra jobbat av oss! Förra tråden kom upp i 2000 inlägg, vi fortsätter här :) Har du rensat, kastat, sålt något på...
100 101 102
Svar
2 033
· Visningar
96 960
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Hemmet Förra tråden uppe i två tusen inlägg, så vi fortsätter rensningen här :) Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt...
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
108 862
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar