Jag hade en elev (som gick sista året på samhällsprogrammet på gymnasiet) som inte kunde peka ut Sverige på en karta över norra Europa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enig! Första filmen är viktig av flera skäl. De andra kan kvitta!JA! Man måste ha sett Matrix!
Wow.
Ungefär lika ironiskt som när man får förklara den negativa innebörden av "vit feminism" för... just det, vita feminister.
Nu har jag googlat och förstår inte varför jag ska veta vem det är?Hoppas du skämtar!
Jag är i din ålder och jag tyckte att de verkade barnsliga och tråkiga redan då, när de kom+ @Petruska
Jo men jag var 10 när jag läste första boken och 17 år när jag läste sista. Vet inte om jag plöjt igenom dem och älskat dem om jag läst dem nu. Men det är ju därför jag blir förvånad när folk i min ålder inte läst dem. Inte för att de inte läste dem förra julen utan för att de inte läste dem när alla andra gjorde det.
Språkrådet rekommenderar besikta: http://www3.sprakochfolkminnen.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=26206;objekttyp=lanJag retar mig på att många tar fel på "vart" och "var". Retar mig t.o.m. när man accepterar "besikta" för att folk inte kan säga "besiktiga".
Ja, nu efter att ha sett första så förstår jag varför man bör ha sett den, illa att jag inte gjort det tidigareEnig! Första filmen är viktig av flera skäl. De andra kan kvitta!
Alla tilltalas ju inte av den typen film Jag tycker all sci-fi är bajsdåligtMen det handlar ju liksom inte bara om fostran, om vi nu förutsätter att det är en vuxen människa vi pratar om. Vad är det för GIGANTISK sten man lever under om man aldrig sett en enda Star Wars-film?! Jag får ju nästan högt blodtryck av att det lever sådana människor bland oss.
Jag vet jag vet. Dialektalt och skrev fort utan att läsa igen innan jag klickade iväg detStod. Så att du vet till en annan gång.
Jag retar mig på att många blandar svenska med engelska, inte bara i vardagssamtal utan även i skrift som i t ex inlägg här. Det ser ut som att man inte vet vad det heter på svenska när man blandar så. Dessutom finns utrymme för missförstånd när det finns ord som förekommer i båda språken men med olika betydelse.
Håller helt med. Jag är också lite insnöad på att det ska skrivas på ett språk och inte blandas. Undantaget är väl om det är erkända facktermer som används eller om det inte finns bra svenska ord, då kan det vara ok.Jag retar mig på att många blandar svenska med engelska, inte bara i vardagssamtal utan även i skrift som i t ex inlägg här. Det ser ut som att man inte vet vad det heter på svenska när man blandar så. Dessutom finns utrymme för missförstånd när det finns ord som förekommer i båda språken men med olika betydelse.
Har du läst "1984" o Du sköna nya värld? Eller Flugornas herre?Alla tilltalas ju inte av den typen film Jag tycker all sci-fi är bajsdåligt
Och Callocain!Har du läst "1984" o Du sköna nya värld? Eller Flugornas herre?