Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jovisst, men fortfarande är det ju så att pasta traditionellt görs med ägg. Är man vegan är det väl då inte särskilt konstigt om man får något annat.
När det gäller italiensk mat så finns det inte en tradition. Olika regioner har olika traditioner. I Ligurien och delar av Toscana så är traditionella (färska) pastasorter t.ex. trofie och pica, sådana som görs utan ägg.
Tack, men jag har liksom redan fattat grejen med pasta utan ägg efter typ 10 inlägg om pasta utan ägg.
Kanske inte allmänbildning i egentlig mening, men blir mycket förvånad när en hästtidning inte kan skilja på scoop och scope.Har ni någon gång reagerat på att en annan vuxen person missat någon kunskap som ni uppfattar som grundläggande allmänbildning?
Jag blev extremt förvånad härom dagen när en vän till mig INTE hade någon aning om att vi i Sverige använder punkt som tusenavskiljare i ett tal och komma-tecken som avskiljare för decimaler och att vissa andra länder (här har jag inte koll, dock) är det tvärtom. Personen hade aldrig reflekterat över detta och arbetar i ett yrke där det dessutom ingår att hantera detta lite då och då.
Har ni några exempel där ni blivit förvånade?
Liten kul grej helt apropå vegetarianer. Jag satte zucchinipasta (helt vegansk rätt) på menyn och en hel del av vegetarianerna blev purkna för att det inte var "riktig" pasta
Jag är verkligen inte säker på att jag kan det Å andra sidan har jag ätit vegetariskt i 12 år nu så det kanske inte räknas då?
Jag är allergisk mot skaldjur, så att skala räkor är inte en färdighet jag har övat mig i. Gissar dock att det inte direkt behövs någon manual för att lista ut hur man gör. Men ”räkor med ansikten” var hysteriskt roligt faktiskt - fast bildligt sett mycket förklarande. Alla förstod ju direkt vad personen menade.
Och varför är det per automatik uteslutet att man inte kan tänkas skriva rapporter/behöva de kunskaper som diskuteras utifrån var man BOR?
Om Svante-lokalvårdare inte behöver kunskaperna kan jag förstå. Men att Svante-civilingenjör-som-bor-i-hålan inte skulle kunna ha kvalificerade arbetsuppgifter förstår jag inte?
Men handlar inte mycket av allmänbildningen om just det. Det finns saker som är 'universella' som att vi har val vart fjärde år, att det växer mycket skog i Sverige, att bilar släpper ut avgaser osv. Mycket handlar dock om kontext. Säger man att man är kunnig inom ett område så hänger vissa baskunskaper med på köpet som tex min chef som jag nämnde tidigare som ansåg sig vara expert på hästar och inte kunde skilja ett rastypiskt arabföl med en rastypisk mamma från varmblodstravare.När man då hänvisar till vissa yrkesgrupper, att allmänbildning bara gäller de som skriver rapporter kan det ju inte längre anses som allmänbildning. Möjligtvis allmänbildning inom yrkesgruppen.
Jag hade nog också blivit lite förvånad, för jag hade nog förväntat mig pasta med zucchini, inte av zucchini. Jag är dock övertygad om att din zucchinipasta var delikat och att gästerna inte hade några skäl alls att känna sig purkna.
Men det var ju du som började med att använda var man bor som argument? Men egentligen menade du alltså inte inte det då, om jag förstår dig rätt nu.Nu skulle inlägget vara en ”illustration på vad som var allmänbildning. När vi i tråden tänker allmänbildning så verkar vi ju tycka att det är något ALLA ska kunna. Även den smartaste, dummaste, minst lärda, mest lärda.
Det har inget med var man bor. Jag vill påminna om att det är en högst fiktiv person i en högst fiktiv håla onödigt att bli kränkt å hans vägnar och nog finns det folk som är bättre på Word än just den som ska kunna. Men.....allmänbildning....nä.
När man då hänvisar till vissa yrkesgrupper, att allmänbildning bara gäller de som skriver rapporter kan det ju inte längre anses som allmänbildning. Möjligtvis allmänbildning inom yrkesgruppen.
Men handlar inte mycket av allmänbildningen om just det. Det finns saker som är 'universella' som att vi har val vart fjärde år, att det växer mycket skog i Sverige, att bilar släpper ut avgaser osv. Mycket handlar dock om kontext. Säger man att man är kunnig inom ett område så hänger vissa baskunskaper med på köpet som tex min chef som jag nämnde tidigare som ansåg sig vara expert på hästar och inte kunde skilja ett rastypiskt arabföl med en rastypisk mamma från varmblodstravare.
I tonåren hade jag en brevvän som bodde i Medelpad. Själv bodde jag i Gällivare. Hon undrade om det låg nära Malå.
Hmm nej.
Jag hade nog också blivit lite förvånad, för jag hade nog förväntat mig pasta med zucchini, inte av zucchini.
Den där var inte komplett.I Norrland har vi tre träd , tall gran och björk! Gran korta barr, tall långa barr. Lätt , eller?
En kornåker ser mjuk och inbjudande ut, det gör inte en rågåker.Korn och Råg kan vara lite knepigt på avstånd/var för sig