Kräftdjur, inte insekt!
Nu avsåg jag människors reaktion och inte en vetenskapligt korrekt definition av skaldjuret.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kräftdjur, inte insekt!
Jag har träffat en hemkunskapslärare som inte visste hur man kunde se skillnad på våra olika sädesslag i Sverige. För mig är det så grundläggande kunskaper att jag blev alldeles tyst.
Jag brukar säga att jag inte äter djur när någon ska fixa mat åt mig, för att veta vad lakto-vegetarian innebär verkar inte tillhöra allmänbildning ens för kockar. (Äter du lax och räkor? Kyckling?)
En bekant blev erbjuden en räksmörgås på ett begravningskaffe på en restaurang. Hen frågar personalen lite fint om han skulle kunna få en annan smörgås i och med att hen är skaldjursallergiker. Javisst säger personalen och kommer ut med en smörgås med kräftstjärtar. Personen påpekar åter igen att hen är skaldjursallergiker och personalen svara: Men de kommer från en burk, det är inga skaldjur.Lika illa, när man är vegan och folk frågar om man äter fisk och ägg
En bekant blev erbjuden en räksmörgås på ett begravningskaffe på en restaurang. Hen frågar personalen lite fint om han skulle kunna få en annan smörgås i och med att hen är skaldjursallergiker. Javisst säger personalen och kommer ut med en smörgås med kräftstjärtar. Personen påpekar åter igen att hen är skaldjursallergiker och personalen svara: Men de kommer från en burk, det är inga skaldjur.
Datorprogram, alltså de vanligaste, tycker jag tillhör allmänbildning att kunna hantera idag. Excel, word, outlook. Till exempel.
Har kollegor (ingenjörer, mfl) som inte vet hur man fixar innehållsförteckningar, sidnumreringar, rubriksättning osv i Word, tycker det skulle vara ganska pinsamt. För det man inte kan finns det ju en miljard how-tos (OCH VIDEOS) på exakt hur man gör, bara att googla fram!!
Jag brukar säga att jag inte äter djur när någon ska fixa mat åt mig, för att veta vad lakto-vegetarian innebär verkar inte tillhöra allmänbildning ens för kockar. (Äter du lax och räkor? Kyckling?)
Nä, det kan inte jag heller, annat än hjälpligt. Varför ska man kunna det bara för att man är ingenjör?
Nä, det kan inte jag heller, annat än hjälpligt. Varför ska man kunna det bara för att man är ingenjör?
Ingenjör var ett exempel. Men ja, är man konsult (teknisk eller annan) så bör man kunna få ihop ett kort, snyggt PM. Och då måste man ha de kunskaperna. Kan tänka mig massa andra jobb där det också krävs.
Det håller jag med om. Men knappast att man behöver just Word.
Word och officepaketet dominerar dock. Nej, du behöver inte word om du jobbar ensam, men om du vill kunna göra nått tillsammans med andra så behöver du det. På väääldigt många arbetsplatser/tjänster.
Du har säkert rätt. Men Word är verkligen inte programmet för bra dokument på mer än 2 sidor.
Hos oss är det TeX man behöver lära sig för att samarbeta med andra. En gyllene gåva från universitetet.
Sen var väl en poäng i det jag sa också att man inte måste kunna det, egentligen, utan att man åtminstone ska kunna ta reda på saker själv. Dvs googling. Det är väl ännu mer allmänbildning man verkligen borde ha idag, men så många inte har - googlekunskap!!
Ingenjör var ett exempel. Men ja, är man konsult (teknisk eller annan) så bör man kunna få ihop ett kort, snyggt PM. Och då måste man ha de kunskaperna. Kan tänka mig massa andra jobb där det också krävs.
Jag förstår det dock som om du vill att man googlar. Man kan ju faktiskt också fråga en medmänniska.
Det håller jag också med om, att det ska vara snyggt alltså. Men, det är ju inte bara att handskas med programmen som ska behärskas, kan jag tycka. Det är ju också det att det ska SE snyggt ut, om du förstår vad jag menar. Man kanske inte behärskar ”seendet” för det.
Absolut, men det är inte alltid nån har tid och möjlighet att förklara för en vuxen, högutbildad person med 40+ kkr/mån i lön hur man lägger till sidnummer i word. Det kan man förutsätta att denne ska kunna ta reda på själv. Gör förstås inte nått om man frågar nån person ist för google, men när ingen sitter intill och kan svara direkt så behövs google-kunskapen.
Njae?Du har säkert rätt. Men Word är verkligen inte programmet för bra dokument på mer än 2 sidor.
Hos oss är det TeX man behöver lära sig för att samarbeta med andra. En gyllene gåva från universitetet.