Ha ha exakt! Jag minns hur många som blev provocerade här på Buke när jag hävdade att åka till Gävle liksom inte kunde räknas till att "ha varit i Norrland". Visst det hade väl i sak rätt men...Eller att Sundsvall är "jättejättelångt norrut"...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ha ha exakt! Jag minns hur många som blev provocerade här på Buke när jag hävdade att åka till Gävle liksom inte kunde räknas till att "ha varit i Norrland". Visst det hade väl i sak rätt men...Eller att Sundsvall är "jättejättelångt norrut"...
Ska man vara petig så tillhör det också allmänbildningen att veta alla delmoment i alla olika arbetsprov (jaktprov, vallningsprov, olika bruksprov) som finns för hundar alltså?
Det är väl klart att man lär ut grundläggande matte i skolan?
Tycker det ska vara undervisning i skolan hur man betalar räkningar, skattar, fakturor, postgiro och allt sånt där.
Jag är helt bortblåst vad gäller sånt
Som både häst&hundmänniska samt gamer så tkr jag ha koll på de stora esporterna är betydligt rimligare än att ha koll på tex distans eller ipo.Du får väl svara vad du vill. Din uppfattning om allmänbildning är helt absurd. ATT e-sport finns är väl en jättebra grej att känna till, vad de specifika sporterna heter är knappast allmänbildning.
Man kan inte sitta och vara sur över att folk utanför ens intresse inte har koll på detaljer. Jag förväntar mig inte att nån på jobbet ska veta vad distansridning är (som gren).
I skolan? Verkligen?
Är inte det sådant man lär sig hemma (i de fall man har en fungerande hemmiljö att växa upp i). På samma vis som man lär sig hur en dammsugare funkar, en tvättmaskin, lär sig handdiska, koka ägg etc.?
Självklart. Och poängsystemen, kvalreglerna till mästerskapen och de senaste femton mästarna.Ska man vara petig så tillhör det också allmänbildningen att veta alla delmoment i alla olika arbetsprov (jaktprov, vallningsprov, olika bruksprov) som finns för hundar alltså?
Rimligare ja... men allmänbildning?Som både häst&hundmänniska samt gamer så tkr jag ha koll på de stora esporterna är betydligt rimligare än att ha koll på tex distans eller ipo.
Det skiljer ju rätt mkt i antalet utövare,tittare och pengar.
Är det alltså den ekonomiska omsättningen som styr vad som är allmänbildning, inte tex allmännyttan?Som både häst&hundmänniska samt gamer så tkr jag ha koll på de stora esporterna är betydligt rimligare än att ha koll på tex distans eller ipo.
Det skiljer ju rätt mkt i antalet utövare,tittare och pengar.
Är det alltså den ekonomiska omsättningen som styr vad som är allmänbildning, inte tex allmännyttan?
Notera nu att de grenar du nämner där sänds på tv både i form av sporten som sådan och nyheter samt att det stått i tidningen i ganska många år nu. Att folk känner till hoppning/dressyr/trav är inte konstigt. Det är mer rimligt att jämföra stora datorspel och distansritt då båda dessa ännu inte hunnit bli så omtalade.Ridsport/Trav. Jag tror alla vet att i hoppning/dressyr rider man, i trav sitter man bakom vagn
Det är ju ändå hästsport
Jag håller helt med om att det inte riktigt hör till allmänbildning att hålla koll på all esport, men att det inte sänds i tv och inte står om det i tidningen är fel. Skulle tro att SVT visat esport i ungefär fem år eller så nu, och jag har läst om det i bland annat Metro, som ju är Sveriges största tryckta tidning räknat i antalet läsare, senast jag kollade i alla fall. Men däremot är det (tyvärr!) inte så att det dyker upp några större reportage om de enormt duktiga svenska utövare som finns, där ett flertal faktiskt tillhör den absoluta världselitenNotera nu att de grenar du nämner där sänds på tv både i form av sporten som sådan och nyheter samt att det stått i tidningen i ganska många år nu. Att folk känner till hoppning/dressyr/trav är inte konstigt. Det är mer rimligt att jämföra stora datorspel och distansritt då båda dessa ännu inte hunnit bli så omtalade.
Ja jag var 26 innan jag visste att jag kunde få CSNJag studsade ordentligt härom året, inne i en tråd om yrken här på buke. Det var en person som skrev att hen aldrig studerat pga familjens dåliga ekonomi, visade sig att hen aldrig hört talas om CSN eller studielån.
Jag tycker de flesta borde känna till att det finns jakt och vallningsprov ja.Ska man vara petig så tillhör det också allmänbildningen att veta alla delmoment i alla olika arbetsprov (jaktprov, vallningsprov, olika bruksprov) som finns för hundar alltså?
Har jag skrivit att det inte stått i tidningen/visas på tv alls? Jag ser inte 5 år plus några notiser som "ganska många" år, tyvärr. Jag har läst om hästsport i tidningen sedan 90-talet när jag intresserade mig för hästar. Jag tvivlar på att det var de första artiklarna om hästsport som skrevs.Jag håller helt med om att det inte riktigt hör till allmänbildning att hålla koll på all esport, men att det inte sänds i tv och inte står om det i tidningen är fel. Skulle tro att SVT visat esport i ungefär fem år eller så nu, och jag har läst om det i bland annat Metro, som ju är Sveriges största tryckta tidning räknat i antalet läsare, senast jag kollade i alla fall. Men däremot är det (tyvärr!) inte så att det dyker upp några större reportage om de enormt duktiga svenska utövare som finns, där ett flertal faktiskt tillhör den absoluta världseliten
Det enda jag vet (trots att jag har spelat alla tre spelen) eller snarare kommer ihåg, säger man "Zelda" och inte "Link" så blir man dumförklarad.Fast jag skulle ärligt talat bli lite förvånad om någon inte kände till typ Super Mario, The Sims och Zelda. Det är ju ändå såna spel som funnits ett tag och som de flesta nog någon gång hört talas om. Sen fattar jag att gemene man inte tycker det är en lika stor grej som vi om ett svenskt lag vinner en major i CS till exempel precis som jag inte bryr mig om Sverige är med eller inte i fotbollsmästerskap.
Aha, då är jag med! Jag missuppfattade dig bara.Har jag skrivit att det inte stått i tidningen/visas på tv alls? Jag ser inte 5 år plus några notiser som "ganska många" år, tyvärr. Jag har läst om hästsport i tidningen sedan 90-talet när jag intresserade mig för hästar. Jag tvivlar på att det var de första artiklarna om hästsport som skrevs.
Jag har sett så många felstavningar i rubriker på sistone att jag blir alldeles mörkrädd.
Jag tycker de flesta borde känna till att det finns jakt och vallningsprov ja.
Varken jag eller @Wingates tycker folk ska känna till vad, CSing är eller vad en jungler gör, vad ADC, vad ett bra KDA är står för etc etc(jag antar att det finns i Dota på samma sätt?). Det är sånt jag drar lika med delmoment i jaktprov. Först då börjar det ens likna special intresse, både spelet och provet.