F
Fruentimber
Tycker ni grundläggande ekonomi borde vara allmänbildning? Finansinspektionen gjorde en undersökning bland svenskarna och 40% förstod inte hur ränta och inflation fungerade och 30 procent kunde inte svara rätt på frågan "Om fem personer vinner två miljoner kronor tillsammans – hur mycket får var och en om de delar lika på pengarna?" Många klarade inte heller grundläggande procenträkning som t.ex. frågan hur mycket är 10 procent av 1000?
Jag tänker spontant om man inte förstår procent eller ränta blir det lite svårt att förstå vad smslån kostar en i slutändan om de har hög ränta och om man inte förstår att man förlorar pengar om man sparar med en procents ränta och inflationen är 2 procent så blir det lite svårt at göra bra val i sin vardagsekonomi. Man förstår inte heller hur mycket rea det är om något är nedsatt med 10% t.ex. När jag gick i skolan var det självklart att man räknade ränta och procent bl.a. Tror ni det är på grund av bristande kusnkaper som många unga hamnar i skuldfällan?
Det tycker jag absolut att man skulle lära ut i skolan!