allmänbildning och insektsmedel?

Sv: allmänbildning och insektsmedel?

*KL*

Jag använder det som fungerar bäst. Är det ett naturligt och 'miljövänligt' medel är det bra, men krävs det kemikalier av bekämpningsklass 3 - då blir det det.

Slaktkarenser bryr jag mig nada i, mina hästar har kryssade pass och ska och kan inte gå till humankonsumtion. De badar heller aldrig i sjöar eller kommer åt vattendrag.

Dock använder jag så lite som möjligt. Men när jag använder blir det TarPlaster på skapen, Ultrashield och/eller ett annat medel jag för stunden inte kommer ihåg vad det heter. Jag testar alltid nytt medel på liten yta, samma sak om jag vill blanda två medel.

Switch har jag slutat med, US håller undan fästingarna lika bra, och jag tycker jag får bättre knottrepellerande effekt av att spraya på en mindre dos oftare av US än både switch och att ta den större dosen US med angivet intervall. Både US och Switch är ju godkända att 'spraya vid behov' (t ex inför ridtur).

Jag sprayar dock aldrig på medel utomhus, utan bara inne i stallet, på stallgången (aldrig i box heller). OCH jag testar faktiskt alla medel på mig själv. Jag har sjukt känslig hud, och reagerar JAG på ett medel så åker det inte på hästarna.

Den dag jag hittar något som hjälper hästarna mot bromsplågan kommer jag dock strunta i om det så är napalm som verksam ingrediens, det erkänner jag...

Alexandra_W;14604524 Switch har jag slutat med skrev:
US håller undan fästingarna lika bra[/B]...

Tycker du det alltså? (ja det gör du ju förmodligen eftersom du skrev det :D)

Jag använder Switch i år för första gången på flera år, innan bara US men i år både och. I år är första året jag sluppit plocka fästingar så enbart US hjälper inte här mot den biten.... tyvärr.

*KL*

Jag använder det som fungerar bäst. Är det ett naturligt och 'miljövänligt' medel är det bra, men krävs det kemikalier av bekämpningsklass 3 - då blir det det.

Slaktkarenser bryr jag mig nada i, mina hästar har kryssade pass och ska och kan inte gå till humankonsumtion. De badar heller aldrig i sjöar eller kommer åt vattendrag.

Dock använder jag så lite som möjligt. Men när jag använder blir det TarPlaster på skapen, Ultrashield och/eller ett annat medel jag för stunden inte kommer ihåg vad det heter. Jag testar alltid nytt medel på liten yta, samma sak om jag vill blanda två medel.

Switch har jag slutat med, US håller undan fästingarna lika bra, och jag tycker jag får bättre knottrepellerande effekt av att spraya på en mindre dos oftare av US än både switch och att ta den större dosen US med angivet intervall. Både US och Switch är ju godkända att 'spraya vid behov' (t ex inför ridtur).

Jag sprayar dock aldrig på medel utomhus, utan bara inne i stallet, på stallgången (aldrig i box heller). OCH jag testar faktiskt alla medel på mig själv. Jag har sjukt känslig hud, och reagerar JAG på ett medel så åker det inte på hästarna.

Den dag jag hittar något som hjälper hästarna mot bromsplågan kommer jag dock strunta i om det så är napalm som verksam ingrediens, det erkänner jag...

Jag skriver under på det här jag med.

Tillägger dock att jag när jag sprayar mina hästar inne i stallet ber jag alltid andra att gå ut ifall jag har besökande i stallet eller några av barnen på gården. Vi har ju viss verksamhet med barn här så jag har ett högt skåp där flugmedel och övrig medicin förvaras oåtkomligt och inlåst,( visserligen får inga barn vara i stallet utan att jag är där, men man vet ju aldrig.)

Senast ändrad:

Här används inga giftiga kemikalier öht!

I hagen har dom bra insekttäcken, är det extremt mkt insekter händer det jag sprayar på något ogiftigt medel. Är ju värst vid ridning eg, men är ändå inget som funkar när hästen blir svettig så har i princip slutat med att spraya då också. Min ena häst tål varken teatree, tjära eller citronella så då blir det inte många verksamma ämnen kvar...

Folk flest verkar inte vara medvetna om att huden är kroppens största organ och att gifter som vi applicerar på huden går in i vävnaden, det blir inte bara liggande på ytan. Därför använder jag själv endast organiska produkter och det känns jäkligt fel att spraya gift på mina djur när jag inte ens vill använda en icke organisk hudkräm på mig själv...

Använder man en spray så andas man även in en del.

Man och svans-spray? Menar du som pälsglans? :) Jag använder baby-olja, blir blankt, lätt att reda ut, torkar inte ut och är relativt billigt. Vet inte hur naturligt det är.

Ja precis, jag köpte ett (tog det som var minst jox i) och det hette man och svans-spray så därför skrev jag det. Det innehöll Triethanolamine som inte är så bra, resten verkade ok, de va ett till ämne som jag inte kände igen, så det vet jag inte vad det är. Nåt på M.

Tyckte dock att det kändes hyfsat "snällt" men har inte vågat testa mer än lite grann.

I princip håller jag med dig.
Men vissa år har vi så extremt mycket stickmygg och broms att inget hjälper.
Insektstäcken funkar vid normaldagar på försommaren eller senare i augusti. Likaså spray.

Är man så drabbad av stickande/bitande insekter som vi har på vår gård, så är ju enda alternativet att ta in dem.

För två, tre och fyra år sedan var vi så invaderade att vi inte ens kunde gå från huset till bilen pga att det var så tjockt i luften av stickmygg.

Under 7 veckor kunde jag ha hästarna ute max 2 timmar på morgonen. Sedan var det helt kört att ha dem ute.

KL

Det är lätt att lägga värderingar ang gift osv.

Men man måste samtidigt ha respekt över att i vissa områden är det EXTREMT mycket stickande insekter och mega stora broms i långa perioder.

Alternativet att ha hästarna inne i flera veckor är inte lockande, det är till och med svårt att acceptera att hästarna är ute mer i smällkalla vintern, än de kan vara under sommarveckorna.

Då är det självklart att man agerar utifrån de medel/gifter och täckande möjligheter som finns, bara för att kunna ha dem ute, i bästa fall några timmar.

Har massa insekter här också, bor nära en stor myr. Nästan ingen mygg, dock extremt mkt regnbroms, dom kommer i svärmar. Hästarna klarar sig så länge dom är helt inpaketerade (och då menar jag med djupa täcken, hals som når fram till öronen ÄVEN när dom betar, magplatta, svansskydd, huvor. HWs vanliga modeller är tex alltför dåliga!). Skulle en luva åka av så är det kris, då blir dom hysteriska.

Har hänt några ggr att jag tagit in dom när det varit som värst. Man får galoppera mkt så dom blåser bort...... Nu verkar dock sommaren vara slut och med den bromsen. ^^

Tycker US etc hjälper så lite (för oss iaf) ändå att det inte är värd riskerna.

sitter och läser tråd efter tråd ang. vår insektsrika sommar och vad folk sprayar/smörjer/badar sina hästar i. Kan inte hjälpa att slås av frågan: har folk koll på vad medlen de använder innehåller, och hur de interagerar med varandra? det förefaller som om många inte har en aning, utan glatt applicerar allt som går att köpa i en salig blanding från marknaden? Med tanke på hur stor inverkan vissa medel i kombination med andra faktiskt har, och nivån på giftinnehållet i de starkare medlen - borde det inte vara väldigt viktigt att man noga sätter sig in i vad det är man applicerar och varför? Jag blir lite rädd när jag läser och det är inte för att jag inte själv använder något, jag använder frekvent, men som sagt: jag blir lite rädd när folk inte tycks ens ha frågasatt vad det är de häller på? :crazy:

Här används Renons, och hästsalva. Är inne på andra flaskan, respektive första burken för sommaren. Helt ärligt funderade jag inte såvärst över det förrän Ridsport skrev om antiflugmedlen, vilket var en ögonöppnare för min del. Kollade upp Renons som innehåller icaridin, som är en komponent i malariamedicin... how about that?

Hästen hade dock riktiga bulor från bromsarna ett tag, så jag fläskar på rätt bra med spray, och det hjälper just nu iaf. Vet inte vad andra menar med mycket spray - man behöver ju inte tömma flaskan över hästen, och att ha flera olika medel verkar ju rätt onödigt. Renonsspray på utsatta områden och ev lite salva i karled/ansikte - har resulterat i avslappnad häst nästan utan insektsbett.

Här försökte TS samla förslag på miljö- och hudvänliga antiflugmedel, finns det fler tips? :)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1110823

Lånar en knapp detta är inte till någon särskild

Bor man och äger sitt eget ställe och har mycket insekter så kan en ligghall kanske vara något att tänka på?

Ett enkelt bygge behöver inte bli så dyrt. Jag upplever i alla fall att det är betydligt mindre insekter i ligghallen och att hästarna tillbringar mest tid i ligghallen då insekterna är som värst. Inte när regnet står som spön i backen, för första regniga dagen i sommar fick jag gå ner och hämta dom längst ner i hagen och de ville inte alls gå in. Hade inte hovslagaren varit på väg hade de fått vara ute den dagen.

En enkel byggnad i hagen kan göra insektsplågan mindre för hästarna och livet lättare för en själv.

Jag har i år använt flusa för första gången.

Det har varit en lättnad att inte behöva använda US var och varannan dag tillsammans med flugtäcken på båda hästarna.

Istället har jag använt knappt 5 ml flusa / häst två gånger den här sommaren och bara behövt använda US ett två-tre gånger då myggen förökat sig som värst.

Hästen som antingen får skav av insektstäckena, eller blodiga sår av insekterna på bog, armbågsveck, juver och insida låren har sluppit allt det i år.

Så, jag tycker att fördelarna med det giftiga flusa överväger nackdelarna, främst på stoet.
Kommer det ett giftfritt alternativ som verkligen fungerar använder jag hellre det dock...

Lånar en knapp detta är inte till någon särskild

Bor man och äger sitt eget ställe och har mycket insekter så kan en ligghall kanske vara något att tänka på?

Ett enkelt bygge behöver inte bli så dyrt. Jag upplever i alla fall att det är betydligt mindre insekter i ligghallen och att hästarna tillbringar mest tid i ligghallen då insekterna är som värst. Inte när regnet står som spön i backen, för första regniga dagen i sommar fick jag gå ner och hämta dom längst ner i hagen och de ville inte alls gå in. Hade inte hovslagaren varit på väg hade de fått vara ute den dagen.

En enkel byggnad i hagen kan göra insektsplågan mindre för hästarna och livet lättare för en själv.

Jag har faktiskt det, dessvärre hjälper det inte såpass att insektsmedel kan uteslutas. Jag har en eksemhäst, och eksemtäcke (även på 'friska') är väl det som hjälper bäst, men inte heller det fungerar 'helt'.

Förr vände jag dygnet åt mina så de skulle slippa bromsen, men då får de knotten och myggen istället. Nu kan jag inte ha vänt dygn, och hästarna går (fd fångisar) begränsad tid på gräs. Vilket gör att de nästan till varje pris väljer ÄTA isf att stå i lösdriften den tid de är ute. Vilket man ju kan förstå.

Men generellt är jag helt med dig - det är på SOMMAREN lösdrifterna används och gör en STOR skillnad för hästarna att komma undan insekterna. Men det fungerar nog bäst på 'helt betesgående' hästar.

KL

Det är lätt att lägga värderingar ang gift osv.

Men man måste samtidigt ha respekt över att i vissa områden är det EXTREMT mycket stickande insekter och mega stora broms i långa perioder.

Alternativet att ha hästarna inne i flera veckor är inte lockande, det är till och med svårt att acceptera att hästarna är ute mer i smällkalla vintern, än de kan vara under sommarveckorna.

Då är det självklart att man agerar utifrån de medel/gifter och täckande möjligheter som finns, bara för att kunna ha dem ute, i bästa fall några timmar.

Det här tycker jag är viktigt komma ihåg. Minns när jag bad om tillåtelse att Switcha foderstoet med föl vid sidan (fölet var mitt och Switchat) för att stackarn sprang stressat efter stängslet tills hon tog in. Ägaren vill helst inte ha 'sånt' på sitt sto, fullt förståeligt, och ifrågasatte om det var så att stoet inte trivdes, för hon hade 'aldrig reagerat på insekter eller behövt minsta insektsmedel innan'.

det ÄR jättesvårt föreställa sig det innan man upplevt det! Jag minns ju hur häcklad och ifrågasatt jag blev ang vår bromsplåga på en annan diskussionssite (det gick inte ha hästar ute mellan 05 - 23, och inte rida heller den tiden). Tills 'halva sidan' var uppe på ett hästhappening här, många med medhavd häst. DÅ insåg de att det var inte bara 'fjoll', utan ett bromstryck som är horribelt.

Just pga det undviker jag t ex säga något om när folk klagar på att det 'är så mycket mygg så man kan ju inte rida'. Här har vi inte speciellt med mygg - men jag är ju medveten om att det är VÄLDIGT olika i olika delar av landet (och länet, och kommunen..och..)

*kl*

Mitt eksemsto som får nässelutslag och sår av bitande insekter sprayar jag med en mindre dos ultrashield varje dag. Dessutom har hon eksemtäcke och en flughuva som går ner över mulen. Jag har testat många olika flugmedel på henna och ultrashield är det som fungerar absolut bäst. Det är ben, juver och ca 5 cm på nacken som sprayas och jag fick inte alls lika stor effekt när jag först prövade enligt rekommendationen på flaskan. Så som jag gör nu är hon nästan helt symptomfri det var hon inte då.

Jag har ju varit i dina trakter EN gång och det räcker, fy farao va med broms. Helt outhärdligt, hästarna kastade omkull sig med sadel och allt och bara kliade sig. Vi ryttare fick kasta oss så vi inte hamnade under hästen, tror aldrig jag varit så snabb nån gång.:devil:

Jag kokar ihop vitlök och timjan i vatten, samt sätter till äppelvinäger då kokat klart. Detta fungerar BRA! :rofl: Mycket mindre svansviftande på min häst än på de andra. Snällt för plånboken, hästen OCH miljön.
OBS, min häst går även med eksemtäcke för att förebygga eksem.

Just detta pratade de om på radion häromdagen. Då gällde det visserligen insektsmedel för människor, men detta att nästan ingen har kunskap om hur de påverkar varandra om man använder flera medel tog de upp som ett problem. Men att veta hur de olika medlen fungerar eller inte fungerar tillsammans är inte lätt att veta. Inte ens kemikalieinspektionen kunde tala om detta när det gällde människomedel. De menar att varje medel är prövat för sig, men att de helt enkelt inte ska användas tillsammans. Det måste ju vara likadant med medel för djur. Jag undviker bekämpningsmedel när jag kan och använder hemmagjort insektsmedel istället. Så länge det fungerar fortsätter jag med det.

Mm. Cocktaileffekten säger man om tillsatser i mat - alla E-ämnen (exempelvis) är testade separat innan de får användas, däremot testar man inte hur kroppen reagerar på blandningen av E-ämnen eller de stora mängder som blir om man äter många olika halvfabrikat med samma tillsatser.

Är väl samma princip som angående övriga medel. Inte bara antiflug menar jag utan även rengöringsmedel, och andra hushållsproduker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka