Allmänbildning?

När, hur och varför menar han då att den förmågan ska försvinna? :confused:

Jag tror han trodde det växte bort liksom. Jag var så chockad och skämdes så mycket å hans vägnar, att jag inte riktigt kunde ställa så många följdfrågor. Jag hoppas han läser på innan han får barn själv...
 
Nej, @FrauleinLeo , jag menar inte att jämföra asylsökande med "svensk allmänbildning".
Sidospåret var utifrån någon åsikt om vissa datakunskaper som allmänbildning.
Jag vill påvisa att det kanske är ett högt krav att kalla det för allmänbildning att behärska vissa dataprogram.
Och valde ett extremt exempel.

Jag förstår inte varför du så ofta ska dra till med extrema exempel och leda in på någon form av pseudodiskussion. Ja, kontexten var dataprogram, och du drar till med asylsökande analfabeter. Det är väl ändå ingen i tråden som menar att allmänbildning angående olika dataprogram ska gälla även asylsökande, eller analfabeter. Så jag förstår inte varför du anser ditt exempel ens relevant?
 
Jag försökte googla på antalet/andelen analfabeter i Sverige - det verkar saknas information :rage: Den senaste statistiken är sedan 1970-80-tal och talar om en läskunnighet på en bra bit över 90% kanske ända upp på 99% (Men varje procent motsvarar flera tiotusentals människor). De inkluderar dock inte någon definition av läskunnig.

Det skulle finnas en EU-rapport som jag dock inte hittar - enligt den har 17% av de svenska högstadieeleverna och ungefär lika stor andel av de vuxna läs- och skrivsvårigheter/är funktionella analfabeter (dvs kan inte läsa på nivå mellanstadiet)

Jag hittar amerikansk statistik.

Hoppas, hoppas, hoppas att det är en brist i min allmänbildning vad gäller google-krafter snarare än en kunskapsbrist i samhället. Vi bygger ju allt mer på att människor ska hantera sina myndighetskontakter etc via internet - tänk om det finns jättemånga som blir helt utelämnade när man inte längre kan gå till ett kontor och prata med en människa :nailbiting::rage::turd:

PS Googlingen visar dock att en enormt imponerande andel av de invandrare som kommer i kontakt med SFI gör resan från somalisk analfabet till läskunnig på det svåra, smala språket svenska. Och fort går det också. De klarar ofta en sådan sak på åtta månader! Respekt! Kudus till dem och deras lärare :bow:

PPS att vara analfabet/funktionell analfabet är inget att hålla mot en individ - vi fungerar alla olika. Men eftersom det är allmänt känt att alla människor inte knäcker läskoden, så skulle det en oerhörd gemensam skam, om vårt samhälle inte ens håller reda på hur många av oss medborgare som har det problemet
 
Jag förstår inte varför du så ofta ska dra till med extrema exempel och leda in på någon form av pseudodiskussion. Ja, kontexten var dataprogram, och du drar till med asylsökande analfabeter. Det är väl ändå ingen i tråden som menar att allmänbildning angående olika dataprogram ska gälla även asylsökande, eller analfabeter. Så jag förstår inte varför du anser ditt exempel ens relevant?

Allmänbildning är väl kunskap som "de flesta" förväntas kunna/veta.
Vi har gott om människor i Sverige, som i avsaknad av sjukdom, eller avsaknad av inlärningssvårigheter, inte behärskar de dataprogram som föreslogs.
Analfabeter är en grupp.
Många ålderspensionärer är en annan grupp.
Grupperna är egentligen ungefär lika heterogena i övrigt.

Jag väljer exempel som inte är så ovanliga i mitt kontext.
Att det sedan är många som verkar vara utan vetskapen om analfabeter i Sverige (jag tar upp det eftersom jag tycker att det är hemskt att vårt samhälle misslyckats med att ge ALLA normalbegåvade människor läs- och skrivkunskaper, det leder till sådan isolering och sådana svårigheter i vardagen att -jo, jag tycker verkligen det är förfärligt och -nej, det är inte individens "fel" utan det faktum att vårt samhälle inte kan delge läs- och skrivkunskaper!!!!) är en helt annan fråga.

Igen.
Jag syftar inte på asylsökande.
Jag syftar på människor som ibland bott i 30 år i Sverige och som vi misslyckats med att ge möjligheter till läs- och skrivkunskap.
Och jo, jag valde att förtydliga förekomsten genom att också påvisa unga kvinnor från Kurdistan som kommer nygifta till Sverige.

Obs, jag tycker inte att det är ett problem att människor inte behärskar excel, det går utmärkt ändå. Och jag tycker inte heller att det hör till allmänbildningen att kunna excel; varför gav jag exempel på ovan.

Sedan att du möjligen tycker att det är tramsigt eller ovidkommande att peka på att vi har en grupp personer i Sverige som har ett starkt socialt och praktiskt handikapp i och med att "vi" misslyckats, är en annan sak.
 
Jag försökte googla på antalet/andelen analfabeter i Sverige - det verkar saknas information :rage: Den senaste statistiken är sedan 1970-80-tal och talar om en läskunnighet på en bra bit över 90% kanske ända upp på 99% (Men varje procent motsvarar flera tiotusentals människor). De inkluderar dock inte någon definition av läskunnig.

Det skulle finnas en EU-rapport som jag dock inte hittar - enligt den har 17% av de svenska högstadieeleverna och ungefär lika stor andel av de vuxna läs- och skrivsvårigheter/är funktionella analfabeter (dvs kan inte läsa på nivå mellanstadiet)

Jag hittar amerikansk statistik.

Hoppas, hoppas, hoppas att det är en brist i min allmänbildning vad gäller google-krafter snarare än en kunskapsbrist i samhället. Vi bygger ju allt mer på att människor ska hantera sina myndighetskontakter etc via internet - tänk om det finns jättemånga som blir helt utelämnade när man inte längre kan gå till ett kontor och prata med en människa :nailbiting::rage::turd:

PS Googlingen visar dock att en enormt imponerande andel av de invandrare som kommer i kontakt med SFI gör resan från somalisk analfabet till läskunnig på det svåra, smala språket svenska. Och fort går det också. De klarar ofta en sådan sak på åtta månader! Respekt! Kudus till dem och deras lärare :bow:

PPS att vara analfabet/funktionell analfabet är inget att hålla mot en individ - vi fungerar alla olika. Men eftersom det är allmänt känt att alla människor inte knäcker läskoden, så skulle det en oerhörd gemensam skam, om vårt samhälle inte ens håller reda på hur många av oss medborgare som har det problemet

wow, vilken insats att kolla!

Jag tror att en av orsakerna till att det är svårt att hitta information är att man nog inte "testar".

Jag tänker att de som gått svensk skola från klass ett och uppåt, där finns det hyfsad information att inhämta (genom betygssystemet om inte annat; antagligen rapporteras det inte särskilt).
De personer som kommit som invandrare på olika sätt (asylsökande, arbetskraftsinvandrare (inte så vanligt nu men tidigare), anhöriginvandrare) och som gått SFI har säkert, även de, varierande förmåga.
Det erbjuds ett visst antal timmar SFI.
Har man inte lärt sig läsa och skriva då, så verkar det i en del kommuner som om man får klara sig ändå. Jag tror inte det förs statistik, nej.

Men nej, det är inte individens fel.
Men det är ett samhällsproblem.
Tycker jag.

Jag skulle väl egentligen vilja påstå att det hör till "allmänbildningen" i Sverige att kunna läsa och skriva.
Men så är det ju inte, i verkligheten.
 
Allmänbildning är väl kunskap som "de flesta" förväntas kunna/veta.
Vi har gott om människor i Sverige, som i avsaknad av sjukdom, eller avsaknad av inlärningssvårigheter, inte behärskar de dataprogram som föreslogs.
Analfabeter är en grupp.
Många ålderspensionärer är en annan grupp.
Grupperna är egentligen ungefär lika heterogena i övrigt.

Jag väljer exempel som inte är så ovanliga i mitt kontext.
Att det sedan är många som verkar vara utan vetskapen om analfabeter i Sverige (jag tar upp det eftersom jag tycker att det är hemskt att vårt samhälle misslyckats med att ge ALLA normalbegåvade människor läs- och skrivkunskaper, det leder till sådan isolering och sådana svårigheter i vardagen att -jo, jag tycker verkligen det är förfärligt och -nej, det är inte individens "fel" utan det faktum att vårt samhälle inte kan delge läs- och skrivkunskaper!!!!) är en helt annan fråga.

Igen.
Jag syftar inte på asylsökande.
Jag syftar på människor som ibland bott i 30 år i Sverige och som vi misslyckats med att ge möjligheter till läs- och skrivkunskap.
Och jo, jag valde att förtydliga förekomsten genom att också påvisa unga kvinnor från Kurdistan som kommer nygifta till Sverige.

Obs, jag tycker inte att det är ett problem att människor inte behärskar excel, det går utmärkt ändå. Och jag tycker inte heller att det hör till allmänbildningen att kunna excel; varför gav jag exempel på ovan.

Sedan att du möjligen tycker att det är tramsigt eller ovidkommande att peka på att vi har en grupp personer i Sverige som har ett starkt socialt och praktiskt handikapp i och med att "vi" misslyckats, är en annan sak.

Men det kommer ju alltid att existera grupper som på ett eller annat sätt står utanför sådan kunskap som gemene man anser är allmänbildning. Det är väl ändå så självklart att man inte vinner något på att börja peka ut grupp efter grupp.
 
De personer som kommit som invandrare på olika sätt (asylsökande, arbetskraftsinvandrare (inte så vanligt nu men tidigare), anhöriginvandrare) och som gått SFI har säkert, även de, varierande förmåga.
Det erbjuds ett visst antal timmar SFI.
Har man inte lärt sig läsa och skriva då, så verkar det i en del kommuner som om man får klara sig ändå. .
En sanning med stor modifikation.

Först och främst så är det Arbetsförmedlingen - inte kommunen - som har ansvaret för invandrare.

I det här landet förväntas alla arbeta. Det är svårt att klara ekonomin om man inte gör det. När en person gått igenom SFI så är nästa ansträngning att få personen anställningsbar och hitta jobb. Om språkkunskaper, yrkeskunskaper etc inte räcker så placeras man i en utbildning.
Arbetsförmedlingen köper utbildningar av kompletterande aktörer. Kurserna har hetat olika genom åren. Moduler för språksvaga, Grundläggande moduler, Yrkessvenska, Meritportföljen etc. Den senast upphandlade heter Yrkes- och Studieförberedande Moduler.

Så nej. Man får inte klara sig ändå.

Jag kan inse att det finns människor kvar från "hemmafrutiden" som aldrig kom ut på arbetsmarknaden och aldrig lärde sig korrekt svenska. Många finska kvinnor som kom på 50-60-talet hamnade där.
Men jag vägrar tro att de är många. I så fall borde jag ha hört om det. Så pass insatt och intresserad tror jag mig vara.
 
När jag jobbade med familjerätt träffade jag folk som trodde att man bara kunde bli gravid vid mens. Inte uppvuxna i Sverige men bott här länge.
Jag har träffat en man i femtioårsåldern, född och uppvuxen i Sverige med svenska rötter sedan hedenhöstid, varit gift/sambo med olika kvinnor större delen av sitt vuxna liv. Han trodde att kvinnor löper/brunstar som hundar/kor/hästar och att det enbart är då de vill ha sex. Jag tog honom inte på allvar och började gapskratta. Han tittade förvirrat på mig och undrade vad som var som roligt. Jag insåg att han faktiskt var allvarlig. Då var det inte roligt längre utan oerhört tragiskt.
 
Förresten.
Man kan fundera över termen "allmänbildning" så som redan gjorts.
Vad ÄR allmänbildning för något?

Uppenbarligen är det ett begrepp som är satt i ett socialt/kulturellt koncept.
Det vi anser som "allmänbildning" i Sverige är knappast samma sak som i USA, Norge, Spanien, Sydafrika, Australien, Indien.

Vilket i sig är intressant.
Hoppar in lite hipp som happ.

Allmänbildad är väl "fint" att vara. Dvs det är inte minsta gemensamma nämnaren i befolkningen utan man ska allt vara lite mer kunnig och ha koll på politik, kultur, litteratur och historia osv för att kunna kallas allmänbildad.

Kraven ganska högt ställda för att få kallas allmänbildad, dvs man måste nog vara i den övre halvan av genomsnittet, eller mer.

Avser en bred kännedom om allmängiltiga ämnen i motsats till fackkunskap; ibland omfattar begreppet även ett moget omdöme och medvetenhet om gränserna för den egna kunskapen.[1] Att vara allmänbildad innebär att ha goda kunskaper i olika viktiga ämnen, ofta med en viss tonvikt på humaniora.[2] Ofta anses det, att allmänbildning omfattar den kunskap om världen och hemlandet, som "alla borde känna till".[3]

Alltså borde känna till, men som flera säkert inte känner till.

Behärska Excel är det väl kanske inte så många som gör, men för merparten av 70-75 åringar så kom Excel när de var i 40 årsåldern. Så att kunna klara att skriva in enstaka siffror i Excel kan nog tillhöra allmänbildningen.
 
Senast ändrad:
Behärska Excel är det väl kanske inte så många som gör, men för merparten av 70-75 åringar så kom Excel när de var i 40 årsåldern. Så att kunna klara att skriva in enstaka siffror i Excel kan nog tillhöra allmänbildningen.
Vad menar du med merparten?
Antingen kom Excel till folket för 30-35 år se'n, eller så kom den inte.

1988, 30 år se'n var de hottaste operativsystemet på PC-datorerna Windows 2.0 - ett operativ en absolut majoritet av oss i den här tråden aldrig sett live. (eller kanske OS/2 var ännu hottare..?)
Det var först med Win95 som datorerna började bli var mans maskin i Sverige.
 
Senast ändrad:
Vad menar du med merparten?
Antingen kom Excel till folket för 30-35 år se'n, eller så kom den inte.

1988, 30 år se'n var de hottaste operativsystemet på PC-datorerna Windows 2.0 - ett operativ en absolut majoritet av oss i den här tråden aldrig sett live. (eller kanske OS/2 var ännu hottare..?)
Det var först med Win95 som datorerna började bli var mans maskin i Sverige.
Mm i 40 årsåldern har ju ett tidsspann på tio år eller så, och 70-75 åringar har i sig ett tidsspann på 5 år. Men föralldel säg att det kom i deras 50-årsålder. Och Excel kom gradvis. Men kanske inte merparten då, men för tillräckligt många för att det ska kunna anses vara allmänbildning, dvs inte ett dugg konstigt att kunna. Man behöver inte vara en extra bildad 70-åring för att ha koll på Excel, räcker med att vara lite allmänbildad. (Jag tror inte jag känner någon 70 åring som inte kan lägga in ett par siffror i Excel.)

Men jag försöker fortsätta hävda att allmänbildad kan man kalla någon som kan mer än ngt slags medel i Sverige. Det är därför det är bra att vara allmänbildad inte ngt slags miniminivå.

Jag tycker vissa exempel här är mindre av -är inte allmänbildad (typ läst Kafka) och mer av, har missat saker som alla rimligen borde veta :D.
 
Senast ändrad:
Mm i 40 årsåldern har ju ett tidsspann på tio år eller så, och 70-75 åringar har i sig ett tidsspann på 5 år. Men föralldel säg att det kom i deras 50-årsålder. Och Excel kom gradvis. Men kanske inte merparten då, men för tillräckligt många för att det ska kunna anses vara allmänbildning, dvs inte ett dugg konstigt att kunna. Man behöver inte vara en extra bildad 70-åring för att ha koll på Excel, räcker med att vara lite allmänbildad. (Jag tror inte jag känner någon 70 åring som inte kan lägga in ett par siffror i Excel.)

Men jag försöker fortsätta hävda att allmänbildad kan man kalla någon som kan mer än ngt slags medel i Sverige. Det är därför det är bra att vara allmänbildad inte ngt slags miniminivå.

Jag tycker vissa exempel här är mindre av -är inte allmänbildad (typ läst Kafka) och mer av, har missat saker som alla rimligen borde veta :D.
Jag är 50 och kan lägga in siffror i Excel - och få dom att försvinna spårlöst. Jag har verkligen försökt komma på tricket med det programmet men det är en förbannelse. Kolumner hoppar omkring och låser sig, saker som gick att göra i en ruta går inte i en annan. Nä, Excel är för en viss sorts människor. Jag tror inte på raser annars men när det gäller Excel så tror jag det finns en Excelras (ofta med titulaturen ekonomer).
 
Jag är 50 och kan lägga in siffror i Excel - och få dom att försvinna spårlöst. Jag har verkligen försökt komma på tricket med det programmet men det är en förbannelse. Kolumner hoppar omkring och låser sig, saker som gick att göra i en ruta går inte i en annan. Nä, Excel är för en viss sorts människor. Jag tror inte på raser annars men när det gäller Excel så tror jag det finns en Excelras (ofta med titulaturen ekonomer).

Excel är :devil: påfund. På allvar. Jag har slagits med skiten inom jobbet ett antal gånger och kan nu piska det att göra nätt och jämnt vad jag behöver. Men skiten försöker alltid göra uppror och krångla.
 
Av office-verktygen är Excel det jag hanterar allra bäst.
De problem som behöver lösas klarar jag ofta av att lösa. Eller jag vet vilka funktioner jag behöver använda, och på vilket sätt.

Problemet är dock se'n de började med de här jävla tabbflikssystemet, där alla olika funktioner scramblats och sedan slumpats ut, så hittar jag ingenting av det som jag vet finns.

Tack Microsoft, för att ni har lagat någonting som inte varit trasigt åt mig.
 
Begreppet allmänbildad ändrar sig väl med tiden. Innan nätet slog igenom fanns det de, i alla sällskap som besatte en högre andel kunskap. Lite om mycket var då ett begrepp. Idag har den som har resurserna och förmågan att gå ut på nätet möjligheten att inom ngr sekunder få tillgång till mångdubbelt större kunskap.
Men den har senare gruppen brukar ofta komma till korta när man börjar diskutera, ty då försvinner möjligheten att söka på nätet, då måste man, utifrån sin egen kunskap ta ställning och försvara sin inställning. Då börjar okunskapen att lysa igenom,då brukar den ersättas med känslor istället.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 433
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 212
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 163
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp