Allmänbildning?

Ja jag fattar inte. Personen är snart 30!
En kollega till mig, ca 30 år och doktorand i kemi, trodde att bäbisar kunde andas i vatten. Att det var det de gjorde på babysim. Man bara släpper i dem i vattnet, och så andas de, trodde han.
Detta för att de andas ju i magen, var hans argument.

Eh, nä? Jag var helt chockad. Frågade mina barn när jag kom hem (de kanske var 7 och 10 år då), hur bebisar får syre i magen. De svarade direkt " från navelsträngen" Tack och lov...
 
En kollega till mig, ca 30 år och doktorand i kemi, trodde att bäbisar kunde andas i vatten. Att det var det de gjorde på babysim. Man bara släpper i dem i vattnet, och så andas de, trodde han.
Detta för att de andas ju i magen, var hans argument.

Eh, nä? Jag var helt chockad. Frågade mina barn när jag kom hem (de kanske var 7 och 10 år då), hur bebisar får syre i magen. De svarade direkt " från navelsträngen" Tack och lov...
När, hur och varför menar han då att den förmågan ska försvinna? :confused:
 
En kollega till mig, ca 30 år och doktorand i kemi, trodde att bäbisar kunde andas i vatten. Att det var det de gjorde på babysim. Man bara släpper i dem i vattnet, och så andas de, trodde han.
Detta för att de andas ju i magen, var hans argument.
Hahahahaah det har jag trott jättelänge :D.
 
Jag tänker att bara att veta att det finns en ras som heter Norsk skogkatt är mycket bra om man inte är intresserad av katter. Att då säga skogskatt (som förövrigt min autocoret vill ha det till) eller skogkatt är totalt betydelselöst.

Det är tex inte ovanligt att folk säger en dalmatiner och två dalmatiners (heter dalmatiner i pluralis också). Men jag är ju inte dummare än att jag förstår vad folk menar. Ibland rättar jag dom vänligt och ibland låter jag det bara passera beroende på situationen.

För övrigt märks det att det är ett generationsskifte på gång. Förut var det vanligt att man fick höra från barn ”Titta Pongohundar” nu är det istället ”Titta Marshallhundar” (från Paw Patrol) :D :D
 
Word! :D

Att kunna hantera en dator och ha baskunskaper ser jag som självklar allmänbildning. Enda undantaget är om du ytterst sällan behöver utnyttja en dator i arbetet och inte äger någon.

Jag har baskunskaper, men blir inte alltför sällan "den ofrivillige it-teknikern". Jag blir allvarligt förvånad över att folk inte kan göra en ominstallation av windows eller sätta en e-postregel. Folk som alltså äger en dator eller använder e-mail dagligen.

Nja på åsikten att alla "ska" kunna hantera diverse program på en dator.

Så länge man - utom de allra äldsta - kan klara av att nyttja någon form av mail (varför just Outlook?) och internet så är väl det OK?

Ni som tycker att det är allmänbildning att kunna excel och Outlook; har ni tänkt på att det finns ett stort antal analfabeter i Sverige idag? Och då menar jag personer som är vuxna. Personer som inte gått i skolan.
 
Så var jag också, tidig alltså men aldrig några problem med läxor eller projekt. Biblioteket var min räddning sen. Barnbarnets mamma är lärare så hon har nog koll. Sen ses vi bara varannan lördag i bästa fall.
Mitt barn kunde nästan hela alfabetet vid 1,5 års ålder och nu när han är nyss fyllda 2 så har han börjat lära sig engelska. Än så länge bara enstaka ord som ”stor fågel” eller ”det snöar”, eller ”jag pratar engelska” :D men vi pratar inte engelska hemma. Jag lärde mig själv att läsa vid 3-4 års ålder. Så jag antar att det är genetiskt.

Men jag vet inte hur det skulle gå att hindra? Drivkraften kommer ju från barnet självt. Om han frågar hur man säger något på engelska, ska jag vara tyst då? När han räknar, ska jag inte bekräfta när det är rätt?

Jag fick faktiskt lite problem i högstadiet och gymnasiet när jag plötsligt var tvungen att anstränga mig lite. Men jag tänker att jag är lite uppmärksam nu, och kan diskutera med skolan så barnet får lagom svåra uppgifter om han fortfarande är före de andra barnen när skolan börjar. Det är ju inte alls säkert.
 
Stort antal analfabeter??

Källa på det?

Egen erfarenhet.
Många asylsökande är analfabeter på eget språk och har jättesvårt att lära sig svenska.
Ett antal kvinnor som kommer nygifta från Kurdistan är analfabeter.

Sedan går det förstås att ifrågasätta "stort antal".
Men de är inte få.

Tyvärr.
 
Stort antal analfabeter??

Källa på det?

Förresten.
Man kan fundera över termen "allmänbildning" så som redan gjorts.
Vad ÄR allmänbildning för något?

Uppenbarligen är det ett begrepp som är satt i ett socialt/kulturellt koncept.
Det vi anser som "allmänbildning" i Sverige är knappast samma sak som i USA, Norge, Spanien, Sydafrika, Australien, Indien.

Vilket i sig är intressant.
 
Egen erfarenhet.
Många asylsökande är analfabeter på eget språk och har jättesvårt att lära sig svenska.
Ett antal kvinnor som kommer nygifta från Kurdistan är analfabeter.

Sedan går det förstås att ifrågasätta "stort antal".
Men de är inte få.

Tyvärr.
Och det borde väl vara allmänbildning att veta att man inte uttrycker sig om sin egen erfarenhet av ett fåtal människor i en begränsad grupp på det sätt du just gjorde?
Eller har du träffat samtliga nygifta kvinnor från Kurdistan som kommit till Sverige?
 
Egen erfarenhet.
Många asylsökande är analfabeter på eget språk och har jättesvårt att lära sig svenska.
Ett antal kvinnor som kommer nygifta från Kurdistan är analfabeter.

Sedan går det förstås att ifrågasätta "stort antal".
Men de är inte få.

Tyvärr.

Men diskussionen om "allmänbildning" rör väl ändå inte asylsökande? :confused: Vi pratar väl ändå om människor födda och uppväxta i västerländska länder (därmed influerade av västerländsk kultur) och då specifikt Sverige. Givetvis är väl inte samma allmänbildning något världsomspännande, det låter ju helt verklighetsfrånvänt.
 
Nu kommer detta låta elitistiskt men jag blir fortfarande lite förvånad när jag träffar personer som inte kan grundreglerna i schack :o Jag spelar inte alls själv men det ingick i arsenalen av spel "alla" fick lära sig som små. På samma sätt som Fia med knuff, yatzy och monopol liksom. Det var inte tal om att bli bra på det eller ens förstå hur jävla svårt det är egentligen. Men vi visste hur pjäserna rörde sig och spelade ibland när inget roligare tillbjöds.
 
Nu kommer detta låta elitistiskt men jag blir fortfarande lite förvånad när jag träffar personer som inte kan grundreglerna i schack :o Jag spelar inte alls själv men det ingick i arsenalen av spel "alla" fick lära sig som små. På samma sätt som Fia med knuff, yatzy och monopol liksom. Det var inte tal om att bli bra på det eller ens förstå hur jävla svårt det är egentligen. Men vi visste hur pjäserna rörde sig och spelade ibland när inget roligare tillbjöds.
Skyldig, jag tycker schack är så tråkigt så klockorna stannar. Vet inte varför då jag gärna spelade andra tänkarspel som barn. Men schack, hua. Kan nog under knivhot säga vad de olika gubbarna heter, hur dom rör sig intresserar mig inte.
 
Egen erfarenhet.
Många asylsökande är analfabeter på eget språk och har jättesvårt att lära sig svenska.
Ett antal kvinnor som kommer nygifta från Kurdistan är analfabeter.

Sedan går det förstås att ifrågasätta "stort antal".
Men de är inte få.

Tyvärr.
Tja.
Min egen lilla mellansvenska kommun höjde sin utbildningsnivå när det kom många asylsökande från Syrien.

Min erfarenhet kommer från utbildning av dessa nyanlända. Jag har träffat många hundra genom åren. Analfabeterna kan räknas på handens fingrar (erfarenhet från fyra kommuner) och alla har lärt sig läsa och skriva svenska.

Att de inte kan läsa och skriva när de kommer som asylsökande kan ha förklaringar. Men när de fått asyl och hamnat i SFI (som alla behöver gå) så lär de sig. Jag lovar. Med andra ord är det en tidsfråga.

Antalet med läs- och skrivsvårigheter bland människor födda i andra länder är antagligen lika stort som i Sverige. Men de lär sig. Det tar olika lång tid. Det gäller oss alla.

(Hoppas innerligt att ingen förväxlar analfabetism med låg begåvning. Hur många framstående forskare, företagsledare och samhällsbärare har världen inte missat för att de inte lärde sig läsa).
 
Tja.
Min egen lilla mellansvenska kommun höjde sin utbildningsnivå när det kom många asylsökande från Syrien.

Min erfarenhet kommer från utbildning av dessa nyanlända. Jag har träffat många hundra genom åren. Analfabeterna kan räknas på handens fingrar (erfarenhet från fyra kommuner) och alla har lärt sig läsa och skriva svenska.

Att de inte kan läsa och skriva när de kommer som asylsökande kan ha förklaringar. Men när de fått asyl och hamnat i SFI (som alla behöver gå) så lär de sig. Jag lovar. Med andra ord är det en tidsfråga.

Antalet med läs- och skrivsvårigheter bland människor födda i andra länder är antagligen lika stort som i Sverige. Men de lär sig. Det tar olika lång tid. Det gäller oss alla.

(Hoppas innerligt att ingen förväxlar analfabetism med låg begåvning. Hur många framstående forskare, företagsledare och samhällsbärare har världen inte missat för att de inte lärde sig läsa).

Vi har olika erfarenheter.
En del lär sig läsa och skriva, ett antal inte.
Jag har träffat på ett antal vuxna analfabeter som bott i Sverige i 20-30 års tid. Och som fortfarande är analfabeter både på svenska och på hemspråket.

Det finns ju en begränsning i hur många timmars SFI som erbjuds (möjligt att det skiljer kommun för kommun) och inte alla hinner uppnå målet under de timmar de erbjuds.

Men det är ett sidospår.
Nej, @FrauleinLeo , jag menar inte att jämföra asylsökande med "svensk allmänbildning".
Sidospåret var utifrån någon åsikt om vissa datakunskaper som allmänbildning.
Jag vill påvisa att det kanske är ett högt krav att kalla det för allmänbildning att behärska vissa dataprogram.
Och valde ett extremt exempel.

Men, det är heller inte medan man är asylsökande som jag ser ett problem. Det är ju alla de personerna som faktiskt inte lär sig svenska.
Det är tydligt att jag på bara ett par års tid träffat fler än vad du gjort under hela din långa erfarenhet, @tanten . Och det är ju bra om det är en isolerad företeelse i den här orten, att vara invandrare och analfabet.
Eller att vara 70-75 år och inte kunna "allmänbildningen" behärska excel (som var ett av dataprogrammen som exemplifierades).
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 433
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 212
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 163
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp