Allmänbildning?

Word! :D

Att kunna hantera en dator och ha baskunskaper ser jag som självklar allmänbildning. Enda undantaget är om du ytterst sällan behöver utnyttja en dator i arbetet och inte äger någon.

Jag har baskunskaper, men blir inte alltför sällan "den ofrivillige it-teknikern". Jag blir allvarligt förvånad över att folk inte kan göra en ominstallation av windows eller sätta en e-postregel. Folk som alltså äger en dator eller använder e-mail dagligen.
Alltså, på mitt jobb blir man sedd som IT expert om man kan installera en skrivare.

Jag har dumt nog blivit LVS för ett visst program (jag har något utökad behörighet och kan tex ta bort skrivskyddade dokument) vi använder och nu kommer dom till mig för ALLT. Och blir uppriktigt förvånade att jag inte kan lösa att typ halva göteborgs intranät kraschat....
 
Senast ändrad:
Ja, det kan man ju undra... :D

En nära vän till mig - intelligent och högutbildad - hävdade på fullt allvar att hennes syster, som är vegetarian, borde kunna äta blodpudding, för det är ju inte kött! :laugh:
Det finns nära släktingar till mig som tror att en vegetarian kan äta KÖTTfärs och korv? Jag har fått förklara att det handlar inte enbart om rött, helt kött...
 
Jag tvättar formateringsförorenade textmassor genom att kopiera textmassan in i notepad, och se’n tebax igen.
Går fortare än att försöka rätta till eländet inne i Word.
Har ni provat att stanna kvar i word och kopiera allt, ta bort originalet, välj redigera, välj klistra in special, välj oformaterad text. Borde funka?
 
Om alla ska känna till det oavsett ålder så kan nog inte så mycket mer än kunskapen hur man äter, sover och andas räknas dit ;):D
Så kan man också tolka vad jag skriver, åtminstone med lite fantasi ;) jag har dock mer krav på allmänbildning oavsett ålder och kön.

Det jag syftar på är annars att så fort man behöver lägga till reservationen att det är allmänbildning inom ett visst kön, en viss intresseriktning eller ålder så handlar det för mig inte om allmänbildning. Sen behöver kunskapen inte vara lika spridd/djup i alla grupper.
 
Det är allmänbildning att veta hur reproduktion hos människor fungerar. Att man kan bli gravid vid avbrutet samlag, att "säkra perioder" inte är så säkra...
Men ja! Så mpnga fattar inget alls av hur den egna kroppen fungerar. En kollega blev helt chockad häromdagen då en annan kollega berättade att hennes baby sparkade i magen. Kollega 1: "Va?! Kan man KÄNNA barnet? Gud va äckligt!"

Samma person visste inte om att man kan ta red på kön via nipt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 433
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 212
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 163
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp