Allmänbildning?

Men varför ens bli förvånad när det tydligt framgår av menyn att det är just pasta av zucchini och inte någon vanlig pasta :confused:

Det var ju det som jag fann roande, att folk blev purkna över att de fick exakt vad som stod på menyn, för att de förväntade sig något som inte öht ingick i rätten enligt menyn..

Förvåningen skulle komma sig av att det inte hade stämt med mina förväntningar. Om (vilket jag utgick ifrån i mitt svar till dig) det kort och gott stod ”zucchinipasta” så hade jag förväntat mig pasta med zucchini, och inte av zucchini. Särskilt inte när det explicit står ”pasta” (som betyder ”deg”). Hade det stått ”Zucchinitagliatelle” så hade jag inte förvånats i lika stor utsträckning om det kommit in remsor av zucchini. Märkligare än så är det inte.
 
Förvåningen skulle komma sig av att det inte hade stämt med mina förväntningar. Om (vilket jag utgick ifrån i mitt svar till dig) det kort och gott stod ”zucchinipasta” så hade jag förväntat mig pasta med zucchini, och inte av zucchini. Särskilt inte när det explicit står ”pasta” (som betyder ”deg”). Hade det stått ”Zucchinitagliatelle” så hade jag inte förvånats i lika stor utsträckning om det kommit in remsor av zucchini. Märkligare än så är det inte.

Eftersom nu tråden handlar om allmänbildning.. Zucchinipasta är en pasta-liknande grej gjort av zucchini. Sen kan det ju finnas i olika format. Det tror jag faktiskt de flesta vet idag, särskilt om vi snackar om vegetarianer/veganer som sannolikt är de som äter det i störst utsträckning. Ungefär som man bör veta att mandelmjölk inte är mjölk smaksatt med mandlar eller att havregrädde inte är grädde med havre i.

Jag antar fö att det inte enbart stod "zucchinipasta" på menyn och ingenting annat?
 
Eftersom nu tråden handlar om allmänbildning.. Zucchinipasta är en pasta-liknande grej gjort av zucchini. Sen kan det ju finnas i olika format. Det tror jag faktiskt de flesta vet idag, särskilt om vi snackar om vegetarianer/veganer som sannolikt är de som äter det i störst utsträckning. Ungefär som man bör veta att mandelmjölk inte är mjölk smaksatt med mandlar eller att havregrädde inte är grädde med havre i.
Jag anser att ovanstående inte är allmänbildning, utan mer särintresse.
 
Eftersom nu tråden handlar om allmänbildning.. Zucchinipasta är en pasta-liknande grej gjort av zucchini. Sen kan det ju finnas i olika format. Det tror jag faktiskt de flesta vet idag, särskilt om vi snackar om vegetarianer/veganer som sannolikt är de som äter det i störst utsträckning. Ungefär som man bör veta att mandelmjölk inte är mjölk smaksatt med mandlar eller att havregrädde inte är grädde med havre i.

Jag antar fö att det inte enbart stod "zucchinipasta" på menyn och ingenting annat?

Nu framgick det inte hur rätten var beskriven, utan @Gnist skrev kort och gott ”zucchinipasta”. Vilka förväntningar man får beror väl helt på hur man förstår ordet. Behöver det vara konstigare än så?
 
Och ja, att folk envisas med att lägga till ett s i mitten på skogkatt.

Nu vet jag ju att det heter skogkatt men jag fattar faktiskt inte varför. Antar att det är för att det är det den heter i Norge? Annars heter det ju skogskatt i Sverige och som med andra raser av olika djur försvenskar man ju namnet i många fall. Varför inte här?
 
Nu vet jag ju att det heter skogkatt men jag fattar faktiskt inte varför. Antar att det är för att det är det den heter i Norge? Annars heter det ju skogskatt i Sverige och som med andra raser av olika djur försvenskar man ju namnet i många fall. Varför inte här?

Fast det är ju väldig många som inte försvenskas också. ;)
Siberian husky
Cornish rex
Quarter horse
Skogkatt som ju ändå är rätt nära vårt eget språk känns väl lite onödigt att ändra på bara för att. Rent generellt vore det väl lättare om vi lät alla raser behålla sitt ursprungsnamn istället för att alla länder hittar på en egen variant.
Tycker jag då!
 
Nu vet jag ju att det heter skogkatt men jag fattar faktiskt inte varför. Antar att det är för att det är det den heter i Norge? Annars heter det ju skogskatt i Sverige och som med andra raser av olika djur försvenskar man ju namnet i många fall. Varför inte här?
Nåväl.
jag har i tidernas begynnelse varit på premiering där domaren gav utlåtande om New Foundlandshingsten XX också...;)
 
Jag känner en som inte hade en aning om vad fäbod var. Vi var tvungna att både bokstavera ordet och förklara innebörden för att han skulle greppa vad vi pratade om.

Sen känner jag en som när vi skulle plocka vilda blommor i dikeskanten frågade: "kan man plocka de där, eller är det ogräs?"
 
Fast det är ju väldig många som inte försvenskas också. ;)
Siberian husky
Cornish rex
Quarter horse
Skogkatt som ju ändå är rätt nära vårt eget språk känns väl lite onödigt att ändra på bara för att. Rent generellt vore det väl lättare om vi lät alla raser behålla sitt ursprungsnamn istället för att alla länder hittar på en egen variant.
Tycker jag då!

Jag både håller med och inte.......så var det sagt.;)
 
När jag förtydligat, inte bara en utan två (och nu tre) gånger att det stod Exakt vad som fanns i rätten (dvs INGEN vanlig pasta) i menyn och det ändå ifrågasätts, folk ändå tycker det är helt logiskt att förvänta sig vanlig pasta O_o
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 433
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 163
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp