Allmänbildning?

Apropå skala räkor så är det inte något jag vet hur man göra tyvärr. Min syster är allergisk så vi åt aldrig det hemma och sen har jag aldrig lärt mig tycka om räkor så brukar undvika dom :p
 
Jovisst, men fortfarande är det ju så att pasta traditionellt görs med ägg. Är man vegan är det väl då inte särskilt konstigt om man får något annat.

När det gäller italiensk mat så finns det inte en tradition. Olika regioner har olika traditioner. I Ligurien och delar av Toscana så är traditionella (färska) pastasorter t.ex. trofie och pica, sådana som görs utan ägg.
 
När det gäller italiensk mat så finns det inte en tradition. Olika regioner har olika traditioner. I Ligurien och delar av Toscana så är traditionella (färska) pastasorter t.ex. trofie och pica, sådana som görs utan ägg.

Tack, men jag har liksom redan fattat grejen med pasta utan ägg efter typ 10 inlägg om pasta utan ägg. :up:
 
Har ni någon gång reagerat på att en annan vuxen person missat någon kunskap som ni uppfattar som grundläggande allmänbildning?

Jag blev extremt förvånad härom dagen när en vän till mig INTE hade någon aning om att vi i Sverige använder punkt som tusenavskiljare i ett tal och komma-tecken som avskiljare för decimaler och att vissa andra länder (här har jag inte koll, dock) är det tvärtom. Personen hade aldrig reflekterat över detta och arbetar i ett yrke där det dessutom ingår att hantera detta lite då och då.

Har ni några exempel där ni blivit förvånade?
Kanske inte allmänbildning i egentlig mening, men blir mycket förvånad när en hästtidning inte kan skilja på scoop och scope.
 
Liten kul grej helt apropå vegetarianer. Jag satte zucchinipasta (helt vegansk rätt) på menyn och en hel del av vegetarianerna blev purkna för att det inte var "riktig" pasta :D

Jag hade nog också blivit lite förvånad, för jag hade nog förväntat mig pasta med zucchini, inte av zucchini. Jag är dock övertygad om att din zucchinipasta var delikat och att gästerna inte hade några skäl alls att känna sig purkna. :d
 
Jag är verkligen inte säker på att jag kan det :p Å andra sidan har jag ätit vegetariskt i 12 år nu så det kanske inte räknas då?

Du menar att du träffat fler människor som inte vet hur man skalar räkor, just pga att de är vegetarianer? Sorry ifall jag missuppfattade, är något trög idag... :angel:
 
Jag är allergisk mot skaldjur, så att skala räkor är inte en färdighet jag har övat mig i. Gissar dock att det inte direkt behövs någon manual för att lista ut hur man gör. Men ”räkor med ansikten” var hysteriskt roligt faktiskt - fast bildligt sett mycket förklarande. Alla förstod ju direkt vad personen menade.

Jamen precis, det är kul vilka ord folk kan komma på! :D

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag vetat länge hur man skalat räkor/rensar fisk etc, vilket gjorde mig väldigt förvånad när jag läste om någon som inte kunde det. För mig är det ju självklart. Därmed inte sagt att jag tycker det är negativt, snarare intressant. Fokus bör ju inte ligga på hur man ska tillaga specifika rätter, utan att man kan laga mat! :)
 
Och varför är det per automatik uteslutet att man inte kan tänkas skriva rapporter/behöva de kunskaper som diskuteras utifrån var man BOR?
Om Svante-lokalvårdare inte behöver kunskaperna kan jag förstå. Men att Svante-civilingenjör-som-bor-i-hålan inte skulle kunna ha kvalificerade arbetsuppgifter förstår jag inte?

Nu skulle inlägget vara en ”illustration på vad som var allmänbildning. När vi i tråden tänker allmänbildning så verkar vi ju tycka att det är något ALLA ska kunna. Även den smartaste, dummaste, minst lärda, mest lärda.
Det har inget med var man bor. Jag vill påminna om att det är en högst fiktiv person i en högst fiktiv håla onödigt att bli kränkt å hans vägnar och nog finns det folk som är bättre på Word än just den som ska kunna. Men.....allmänbildning....nä.

När man då hänvisar till vissa yrkesgrupper, att allmänbildning bara gäller de som skriver rapporter kan det ju inte längre anses som allmänbildning. Möjligtvis allmänbildning inom yrkesgruppen.
 
När man då hänvisar till vissa yrkesgrupper, att allmänbildning bara gäller de som skriver rapporter kan det ju inte längre anses som allmänbildning. Möjligtvis allmänbildning inom yrkesgruppen.
Men handlar inte mycket av allmänbildningen om just det. Det finns saker som är 'universella' som att vi har val vart fjärde år, att det växer mycket skog i Sverige, att bilar släpper ut avgaser osv. Mycket handlar dock om kontext. Säger man att man är kunnig inom ett område så hänger vissa baskunskaper med på köpet som tex min chef som jag nämnde tidigare som ansåg sig vara expert på hästar och inte kunde skilja ett rastypiskt arabföl med en rastypisk mamma från varmblodstravare.
 
Nu skulle inlägget vara en ”illustration på vad som var allmänbildning. När vi i tråden tänker allmänbildning så verkar vi ju tycka att det är något ALLA ska kunna. Även den smartaste, dummaste, minst lärda, mest lärda.
Det har inget med var man bor. Jag vill påminna om att det är en högst fiktiv person i en högst fiktiv håla onödigt att bli kränkt å hans vägnar och nog finns det folk som är bättre på Word än just den som ska kunna. Men.....allmänbildning....nä.

När man då hänvisar till vissa yrkesgrupper, att allmänbildning bara gäller de som skriver rapporter kan det ju inte längre anses som allmänbildning. Möjligtvis allmänbildning inom yrkesgruppen.
Men det var ju du som började med att använda var man bor som argument? Men egentligen menade du alltså inte inte det då, om jag förstår dig rätt nu.
Oavsett om någon fiktiv blivit kränkt eller ej så reagerade jag på att jag inte fick ihop logiken i det hela. Men det verkar vara klargjort nu.
 
Men handlar inte mycket av allmänbildningen om just det. Det finns saker som är 'universella' som att vi har val vart fjärde år, att det växer mycket skog i Sverige, att bilar släpper ut avgaser osv. Mycket handlar dock om kontext. Säger man att man är kunnig inom ett område så hänger vissa baskunskaper med på köpet som tex min chef som jag nämnde tidigare som ansåg sig vara expert på hästar och inte kunde skilja ett rastypiskt arabföl med en rastypisk mamma från varmblodstravare.

Ja, varför inte liksom? Jag tycker nog du har rätt men att jag tänkte universellt.
 
I tonåren hade jag en brevvän som bodde i Medelpad. Själv bodde jag i Gällivare. Hon undrade om det låg nära Malå.
Hmm nej.

Och jag har aldrig ens hört talas om Malå :o

Jag har aldrig sett Star Wars, hela Titanic (jag somnar) eller vet speciellt mycket om Sveriges historia (eller historia i övrigt). Dels för att vi aldrig fick lära oss så mycket om det i skolan och dels för att jag har sämst minne och tycker att det är tråkigt med kungar, deras kusiner och vad dom åt. Men jag vet ju vem Gustav Vasa var...
Förintelsen läste vi ingenting om alls i skolan, inte så pass att jag har minne av det. Det har jag fått läsa om själv och det anser jag vara allmänbildning och något vi aldrig får glömma.
Gångertabellen har jag aldrig kunnat flytande och jag kan inte räkna procent. Men det finns ju hjälpmedel så det är inget som stör mig. Jag är väl varken mer eller mindre oallmänbildad, bara lite trög inom vissa ämnen ;)

Att bland annat ha koll på vad feminism står för anser jag som allmänbildning.
 
Jag hade nog också blivit lite förvånad, för jag hade nog förväntat mig pasta med zucchini, inte av zucchini.

Men varför ens bli förvånad när det tydligt framgår av menyn att det är just pasta av zucchini och inte någon vanlig pasta :confused:

Det var ju det som jag fann roande, att folk blev purkna över att de fick exakt vad som stod på menyn, för att de förväntade sig något som inte öht ingick i rätten enligt menyn..
 
Att så många inte har koll på antenner, vad man ska använda var..
Vet man inte om man bor i ett lägenhetshus med com hem, telia eller annat får man väl kolla ägarens hemsida där det brukar stå.
Själv har jag bott i lägenheter där det är boxer och eget abonnemang som gäller.
Hur jag kollat det?
Stoppat i antennsladden, gjort en kanalsökning och då står det vilket som gäller
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 433
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp