Allmänbildning?

Har ännu inte sett ett enda dokument skapat i Word som är i närheten av det man kan få med andra verktyg. Hela konceptet är lite trasigt.

Å andra sidan hyfsat lättillgängligt.

Det syns väl vilka ex-jobb som rapporterats med Word. Tyvärr.

Word är ett verktyg som är lätt att använda men nästan omöjligt att behärska. Andra verktyg har lite högre tröskel in men sedan behöver man aldrig fundera mer på hur man får dokument konsekventa och hur textformatering, innehållsförteckningar, sidnummer och referenser fungerar. Ej att förglömma den stora huvudvärken i Word att få bilder att hamna konsekvent och figurtexter att bli som de ska. Vips, en tillagd bild och hela dokumentet ändrar karaktär och måste putsas igen.

End of OT.


Jag kan hålla med om att word är lätt att använda men svårt att behärska och att många inte kan det. Med en hyfsat duktig person så är jag förvånad om du kan se vilket program som ett dokumentet är skapat i (om du inte får en wordfil) då personens kunskaper i design styr, inte aktuellt verktyg. Så svårt är det inte att få ett dokument konsekvent med word och bildhanteringen är mycket bättre nu än det var för 10-20 år sedan. Då var det en riktig mardröm.

Mängder av folk behärskar dock inte ens basic i word trots att de arbetet med word i många år, det är tveksamt om de klarat ett program med högre tröskel.
 
Senast ändrad:
De som vill ha specialkost och de som arbetar med livsmedel bör kunna området väl och använda stringenta begrepp. När inte ens de som bör vara intresserade är det, blir uppgiften svårare för folk i allmänhet.

Men det måste vara världens underbetyg att ha gått en utbildning i livsmedel och inte ha järnkoll på kostval och allergier. Det borde liksom nötas in och klarar man inte den tentan så bör man vara utan examen.
Visst är det så. Det är tråkigt, både att vissa vissa förstör för andra men också att alltför många inom restaurangbranschen som verkligen borde ha koll och borde vara intresserade anser att vegetarisk mat inte är så noga, varken med smak, innehåll eller ens att det verkligen är vegetariskt. Att man blir serverad animalier när man har beställt vegetariskt är verkligen inte kul. Vill jag vara garanterad att få äta riktig god vegetarisk mat ute och slippa otrevliga överraskningar går jag till en indisk restaurang. Där är den vegetariska maten värd att kallas mat, det är den sällan annars.
 
Förr fanns det ju typ bara vegetarianer och karnivorer. Eller, iallafall var veganer et.c inte etablerat. Då sa folk att de var vegetarianer men äter fisk, kyckling och jag vet inte vad. Man var alltid tvungen att fråga.

Nu är det liksom enklare, det finns namn på det mesta.

Jag fick för 35 år sedan på hemkunskapen lära mig flera olika vegetariska inriktningar. Lakto, Lakto-ovo, Ovo och vegetarian, senare har jag lärt mig begreppet vegan.
Så nog har begreppen funnits länge.
 
Visst är det så. Det är tråkigt, både att vissa vissa förstör för andra men också att alltför många inom restaurangbranschen som verkligen borde ha koll och borde vara intresserade anser att vegetarisk mat inte är så noga, varken med smak, innehåll eller ens att det verkligen är vegetariskt. Att man blir serverad animalier när man har beställt vegetariskt är verkligen inte kul. Vill jag vara garanterad att få äta riktig god vegetarisk mat ute och slippa otrevliga överraskningar går jag till en indisk restaurang. Där är den vegetariska maten värd att kallas mat, det är den sällan annars.


Än värre med allergier. Jag har ett glutenintolerant barn, det är svårt på många ställen. Enklast är snabbmatskejdjorna, de har fattat att man ska kunna hantera allt från veganer till multiallergiska.
Är man nishad köttrestaurang förstår jag att veganer kan bli lurigt, men jag tycker minimi ska vara att kunna veta vad maten innehåller.

Jag håller med om indierna, men tycker man kan få god vegetarisk mat på många ställen numer:).
 
Jisses! Första gången jag hört om någon som inte vet hur man skalar räkor, eller att någon kallar oskalade räkor för "räkor med ansikten"! :rofl: :laugh:
Jag är verkligen inte säker på att jag kan det :p Å andra sidan har jag ätit vegetariskt i 12 år nu så det kanske inte räknas då?
 
Typ så här?

ap,550x550,12x12,1,transparent,t.png
:rofl::rofl::rofl:

Exakt så! You nailed it :D
 
Om det är begränsat till dem som ska skriva rapporter men inte till Svante-som-bor-i-hålan så kan det inte vara allmänbildning du menar. Det är ju högst begränsat klientel du refererar till, kan jag tycka.
Och varför är det per automatik uteslutet att man inte kan tänkas skriva rapporter/behöva de kunskaper som diskuteras utifrån var man BOR?
Om Svante-lokalvårdare inte behöver kunskaperna kan jag förstå. Men att Svante-civilingenjör-som-bor-i-hålan inte skulle kunna ha kvalificerade arbetsuppgifter förstår jag inte?
 
Fast det skiter jag i, går man på restaurang och beställer en vegansk rätt så finner jag det en smula skrattretande när jag får klagomål på maten, för att den är just vegansk :D

Men om det står pasta så skulle jag förvänta mig vanlig (vegansk) pasta och inte zucchinipasta och skulle blir väldig förvånad om jag inte fick det. Det är ju inte så att veganer inte kan äta pasta?
 
Men om det står pasta så skulle jag förvänta mig vanlig (vegansk) pasta och inte zucchinipasta och skulle blir väldig förvånad om jag inte fick det. Det är ju inte så att veganer inte kan äta pasta?

Det var specificerat vad maträtten innehöll, så varför förvänta sig få något som rätten uttryckligen inte innehåller?

Så ytterst märkligt.
 
Jovisst, men fortfarande är det ju så att pasta traditionellt görs med ägg. Är man vegan är det väl då inte särskilt konstigt om man får något annat.


Beror kanske på vad det står? Jag ska inte gå in i @Gnists inlägg för det har jag ingen koll på.

Men vanligen är ju vegandelen av menyn märkt, (alt vegetariandelen) precis som fisk-, kött-, etc. Sedan kommer själva raddan med rätter. Står det då "pasta" tar jag för givet att det är veganpasta.

Men jag är kanske bortskämd med många restauranger som satsar rätt hårt på veganrätterna, för att det finns ett kundunderlag här som efterfrågar det.
 
Jisses! Första gången jag hört om någon som inte vet hur man skalar räkor, eller att någon kallar oskalade räkor för "räkor med ansikten"! :rofl: :laugh:

Jag är allergisk mot skaldjur, så att skala räkor är inte en färdighet jag har övat mig i. Gissar dock att det inte direkt behövs någon manual för att lista ut hur man gör. Men ”räkor med ansikten” var hysteriskt roligt faktiskt - fast bildligt sett mycket förklarande. Alla förstod ju direkt vad personen menade.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 433
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp