Allmänbildning?

Nåväl.
jag har i tidernas begynnelse varit på premiering där domaren gav utlåtande om New Foundlandshingsten XX också...;)

Ohh, har du varit med i tidernas begynnelse? :D:p

Ja, herregud...så länge det håller sig i djurtypen är det ju bättre. Sa new Forest till Welshponny idag. Jo.....för tungan slant men knappast lika varandra till varken namn eller utseende.
 
Att så många inte har koll på antenner, vad man ska använda var..
Vet man inte om man bor i ett lägenhetshus med com hem, telia eller annat får man väl kolla ägarens hemsida där det brukar stå.
Själv har jag bott i lägenheter där det är boxer och eget abonnemang som gäller.
Hur jag kollat det?
Stoppat i antennsladden, gjort en kanalsökning och då står det vilket som gäller

Jag ser en bild framför mig där du mig när du står på ett tak fullt med antenner och ställer in dem :)
 
När jag förtydligat, inte bara en utan två (och nu tre) gånger att det stod Exakt vad som fanns i rätten (dvs INGEN vanlig pasta) i menyn och det ändå ifrågasätts, folk ändå tycker det är helt logiskt att förvänta sig vanlig pasta O_o
Det är inte omöjligt att en del tolkar det som en pastarätt och att ser pastan som underförstådd.
 
Datorprogram, alltså de vanligaste, tycker jag tillhör allmänbildning att kunna hantera idag. Excel, word, outlook. Till exempel.

Har kollegor (ingenjörer, mfl) som inte vet hur man fixar innehållsförteckningar, sidnumreringar, rubriksättning osv i Word, tycker det skulle vara ganska pinsamt. För det man inte kan finns det ju en miljard how-tos (OCH VIDEOS) på exakt hur man gör, bara att googla fram!!

Word! :D

Att kunna hantera en dator och ha baskunskaper ser jag som självklar allmänbildning. Enda undantaget är om du ytterst sällan behöver utnyttja en dator i arbetet och inte äger någon.

Jag har baskunskaper, men blir inte alltför sällan "den ofrivillige it-teknikern". Jag blir allvarligt förvånad över att folk inte kan göra en ominstallation av windows eller sätta en e-postregel. Folk som alltså äger en dator eller använder e-mail dagligen.
 
Word! :D

Att kunna hantera en dator och ha baskunskaper ser jag som självklar allmänbildning. Enda undantaget är om du ytterst sällan behöver utnyttja en dator i arbetet och inte äger någon.

Jag har baskunskaper, men blir inte alltför sällan "den ofrivillige it-teknikern". Jag blir allvarligt förvånad över att folk inte kan göra en ominstallation av windows eller sätta en e-postregel. Folk som alltså äger en dator eller använder e-mail dagligen.
En för mig lite konstigt tolkning av allmänbildning med undantag beroende på livssituation, jag ser allmänbildning som en minsta gemensamma nämnare alla bör kunna (inte var detalj men i stort) .

Jag blir förvånad när folk kan installera om datorn ;).
 
Jag håller med dig om dator och baskunskaper.
Men förstår inte var föroreningarna Word, Excel och Outlook kommer in i allmänbildningsbilden.

*ubuntu-användare*
En gång i världen så var man begåvad om man kunde både Word, Word Perfect och Works.

(ASVHs stambok var skriven i Word Perfect på "den gamla goda tiden")
 
En för mig lite konstigt tolkning av allmänbildning med undantag beroende på livssituation, jag ser allmänbildning som en minsta gemensamma nämnare alla bör kunna (inte var detalj men i stort) .

Jag blir förvånad när folk kan installera om datorn ;).

Tja, få har den livssituationen att de aldrig kommer i kontakt med en dator så det är i princip inget undantag. Men faktum är att jag kan göra lite skillnad på kriterierna för allmänbildning beroende på ålder. Om du inte kan hantera en smartphone och dator om du är 98 år gammal - du kan vara mycket allmänbildad ändå. Om du är 25 - nej.
 
Skogkatt är svårare att säga på svenska än norska, på svenska blir det nog oftast "skokatt" eller "skogskatt".

I SAOL heter det skogskatt hittade jag :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Tja, få har den livssituationen att de aldrig kommer i kontakt med en dator så det är i princip inget undantag. Men faktum är att jag kan göra lite skillnad på kriterierna för allmänbildning beroende på ålder. Om du inte kan hantera en smartphone och dator om du är 98 år gammal - du kan vara mycket allmänbildad ändå. Om du är 25 - nej.
För mig handlar allmänbildning om det man förväntar sig att alla ska känna till oberoende av ålder och kön.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 433
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp