Allmänbildning?

Nu vet jag ju att det heter skogkatt men jag fattar faktiskt inte varför. Antar att det är för att det är det den heter i Norge? Annars heter det ju skogskatt i Sverige och som med andra raser av olika djur försvenskar man ju namnet i många fall. Varför inte här?

Ja du, säg det :D
Nu ska jag erkänna att även jag trodde att det hette skogskatt när jag var liten, men det var på den tiden då jag inte ens visste att det var en riktig ras, utan trodde att det var lite som uttrycket "bondkatt".
Sedan kom internet in i livet och googlande lärde mig lite mer om hur det låg till :D
 
När jag förtydligat, inte bara en utan två (och nu tre) gånger att det stod Exakt vad som fanns i rätten (dvs INGEN vanlig pasta) i menyn och det ändå ifrågasätts, folk ändå tycker det är helt logiskt att förvänta sig vanlig pasta O_o

Och jag har två gånger - nu tre - förtydligat att jag angav vad jag hade förväntat mig, baserat på hur du uttryckte dig i ditt första inlägg. Du frågade ju efter min förvåning! Och jag skrev ett inlägg där jag förklarade den. Vad det stod att det fanns exakt i rätten är därför näppeligen intressant för förklaringen. Det är nämligen så att om du i första inlägget hade berättat att det framgick att det inte fanns pasta i rätten, ja då hade jag heller aldrig skrivit att jag hade blivit förvånad (om det var jag som serverades) för då hade jag knappast förväntat mig vanlig pasta.
 
SAOL:
skogs|katt
substantiv ~en ~er
• norsk skogskatt

Singular

en skogskatt obestämd form
en skogskatts obestämd form genitiv
skogskatten bestämd form
skogskattens bestämd form genitiv
Plural
skogskatter
obestämd form
skogskatters obestämd form genitiv
skogskatterna bestämd form
skogskatternas bestämd form genitiv
 
SAOL:
skogs|katt
substantiv ~en ~er
• norsk skogskatt

Singular

en skogskatt obestämd form
en skogskatts obestämd form genitiv
skogskatten bestämd form
skogskattens bestämd form genitiv
Plural
skogskatter
obestämd form
skogskatters obestämd form genitiv
skogskatterna bestämd form
skogskatternas bestämd form genitiv
Tack!
 
SAOL:
skogs|katt
substantiv ~en ~er
• norsk skogskatt

Singular

en skogskatt obestämd form
en skogskatts obestämd form genitiv
skogskatten bestämd form
skogskattens bestämd form genitiv
Plural
skogskatter
obestämd form
skogskatters obestämd form genitiv
skogskatterna bestämd form
skogskatternas bestämd form genitiv

Fast att de tar upp ordet skogskatt betyder inte att det är rätt sätt att uttala eller skriva rasnamnet på norsk skogkatt.
Siberian husky fanns inte alls vad jag kunde hitta, men lik förbaskat heter rasen så.
Shiba inu fanns inte heller, trots att det är rätt rasnamn.

Att skogskatt dyker upp är inte så märkligt, det är ju ett svenskt ord.
 
Fast att de tar upp ordet skogskatt betyder inte att det är rätt sätt att uttala eller skriva rasnamnet på norsk skogkatt.
Siberian husky fanns inte alls vad jag kunde hitta, men lik förbaskat heter rasen så.
Shiba inu fanns inte heller, trots att det är rätt rasnamn.

Att skogskatt dyker upp är inte så märkligt, det är ju ett svenskt ord.
Har aaaaaldrig träffat någon som säger "Skogkatt", då har namnet ändå dykt upp förvånansvärt många gånger.
Nu är förvisso inte skåningar kända för att uttala ord korrekt. I.o.m. denna tråden tänkte jag att det var dialektalt, men finns det i S.A.O.L. så. :angel:
 
Har aaaaaldrig träffat någon som säger "Skogkatt", då har namnet ändå dykt upp förvånansvärt många gånger.
Nu är förvisso inte skåningar kända för att uttala ord korrekt. I.o.m. denna tråden tänkte jag att det var dialektalt, men finns det i S.A.O.L. så. :angel:

Och det är just därför folk som faktiskt föder upp och äger skogkatter blir irriterade. För att nästan alla säger fel men hävdar att de har rätt. ;)
 
Problemet är bara att jag tror att SAOL kan ha fel och att de missat skillnaden mellan (det norska) rasnamnet "Norsk skogkatt" och "skogskatt" som betyder ungefär kattdjur som lever i skogen (SAOB). Men det är förstås bara en ren gissning :)
Och det är just därför folk som faktiskt föder upp och äger skogkatter blir irriterade. För att nästan alla säger fel men hävdar att de har rätt. ;)
Amehn! Nu måste jag lära mig säga "Skogkatt" och läxa upp alla att de säger fel. :down: ;)
Mvh Betterwittern
 
Amehn! Nu måste jag lära mig säga "Skogkatt" och läxa upp alla att de säger fel. :down: ;)
Mvh Betterwittern
Fast jag gissade enbart efter att bara hittat belägg för det allmänna skogskatt i SAOB. Så frågan är fortfarande öppen känner jag.
 
Sant! Det ligger inte riktigt rätt på tungan. Men jag tror det är lättare att komma undan med skokatt än skogSkatt. På Skelleftemål blev det nog så oavsett. :D
Och det norska ursprungliga namnet är väl skaukatt (som är lätt att säga)?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 433
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 163
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp