"Allergivänliga" raser

Freyja_bus

Trådstartare
Ja, vilka raser är det som anses vara "allergivänliga"? Jag vill så gärna ha hund, men min man är allergisk. Han är i o f s allergisk mot katter också, men två stycken har vi här hemma =)

//Julia

Sv: "Allergivänliga" raser

Vi har en kinesisk nakenhund. Sambon är mycket allergisk och kan inte klappa andra hundar och oftast inte sova i ett hus där det finns hundar även om det är städat. Han tål kinesen bra, han får tvätta sig efter han kelat med honom men känner ingen i luftvägarna.

Fördelen med kinesen tycker jag är att den bör badas ganska ofta. Vi badar vår en gång i veckan vilket såklart underlättar. Kläderna byts ofta och han får inte vara inne i sovrummet

Googlade runt lite på kinesisk nakenhund, men alla är ju inte nakna. Är det så att de har päls egentligen, men att man klipper dem, eller hur fungerar det?

Hur är de i lynnet?

//julia

edit: såg nu att en del föds med päls och andra inte. är de med päls lika "allergivänliga"?

Hej!
Pudel ar en bra allergivanlig ras... Om man inte gillar "pudelutseendet" sa ar de ju anda hemskt gulliga om man later bli att klippa dom rastypiskt... Da ar det ju bara en krullig hund =P (ursakta skrivandet utan de svenska bakstaverna, befinner mig utomlands)

Min mamma ar jatteallergiskt mot allt som har pals, fast hon klarar av var Golden Retreiver tik kanonbra!
Jag tror att ni ska akta er for korthariga raser som lamnar efter sig korta stickiga har overallt...

Slutligen sa tror jag en Briad skulle passa bra. Det ar en fransk ras, svart, medelstor, langharig. Gillar vatten och mycket motion =)

Lycka till! / Therese

Nej det är som sagt så att vissa föds nakna och vissa med päls. Jag tror inte dom pälsade är allergivänliga. Men vi har inte provat heller, det är en jätte trevlig ras iaf. En pigg och glad kompis helt enkelt

Allergi är knepigt…
Det som funkar för en allergiker funkar inte för en annan.
Därför är det svårt att tipsa ras, man får helt enkelt prova.

Men generellt så brukar korthårs hundar vara sämst ur allergi synpunkt likaså ullhåriga (typ spets, schäfer med flera)

Dom som brukar vara bäst är de hundar som inte har underfull tex york, afghan och alla klipp raser som kerry blue, bedlington, irish softcoated, cesky, dandie dimmont, terrier
alla pudlar (finns i 4 olika storlekar + en hel drös av färger kan också klippas efter tycke och smak)
även naken hund borde vara värt att prova.

finns säkert fler raser, men det var dessa jag spontant kom fram till.

Lättare om du berättar vilken typ av hund du vill ha, så tror jag nog att du kan få mängder med förslag!:D

Pudlar är så kallade allergivänliga. Båda min bror och mormor har kraftig allergi och astma. Båda två klarar av min pudel och kan ha den över natten utan att märka något. Det är ofta hundar som inte fäller som är allergi vänliga. De tappar då inte de hudpartiklar som ofta orsakar allergi.
Sådana raser är bla pudel, Softi, bichon, logotto, m.fl.

Sök här på forumet så kommer du få massor av svar. Har varit många liknande trådar innan :)

Annars kan jag rekomendera dv.schnauzer som allergivänlig för vissa allergiker.
Vuxna hundar har också mindre allergener än valpar så kanske är det bättre att skaffa en lite äldre hund.

KL

Tack för alla svar!

Angående vilken typ av hund jag skulle vilja ha...

Jag är väldigt aktiv och har häst, så jag skulle vilja ha en hund som orkar vara med ute i stallet, på några ridturer och orkar gå långa promenader (jag promenerar mycket). Jag vill ha en positiv och tillgiven hund som gillar att arbeta och tycker om utmaningar. Jag har hållt på en del med agility tidigare och tycker att sådant är roligt. Det är trevligt om hunden är lättlärd, lyhörd och vänligt inställd till människor. Vi ska ju skaffa barn inom några år, så det måste vara en hund som fungerar med barn. Det är också bra om hunden fungerar med katterna =)

Jag är själv en person som gillar utmaningar, älskar att arbeta fokuserat och mycket! Men det blir ju inte bara min hund, utan den måste fungera med maken också, som kanske inte är lika van vid hundar som jag är. Jag vill inte ha en för stor hund, den ska vara hyfsat lätt att ta med sig någonstans.

För många krav?

//Julia

En del säger att riesenschnauzer är allergivänlig,normalt fäller dom ju ej,möjligtvis när pälsen blir för lång!
Men har en släkting som är allergisk,dom har en portugisisk vattenhund!

Jag tycker nog en kines kan passa in på åtminstone de flesta av dina krav. En kines är en ras som är lättlärd men som inte är nån brukshund. Vill den inte så kan det var svårt att övertala. Däremot tror jag agility är en utmärkt kinesgren :) en kines springer gärna och mycket, det är absolut ingen lat ras! vår är ointresserad av alla andra djur, men det är ju mest träning. Kinesen ska vara en glad och positiv ras. Men där finns rädslor på vissa individer. Kolla din uppfödare nogrannt!

jag tycker oxå att det låter som en kines skulle passa dig perfekt. har en liten en själv som jag har som stall hund. jag ser bara fördelar med denna ras. inga problem med att den fryser på vintern som många kan påstå.. det är bara att klä den efter vädret precis som man gör med sig själv. på sommaren har den det ju betydligt mkt lättare än tex en långhårig svart hund.. min är med på stranden även när det är riktigt varmt.. så länge den kan gå å bada och det finns skugga som den kan lägga sig i om den vill. pigg och positiv och tycker att det är kul att få vara med och den är inteligent så det är en rolig hund att jobba med. min hund är även sån att ska jag tex upp och tävla med hästen skit tidigt så följer hon glatt med... sammtidigt som om man vill ta en lååååååååååång sovmorgon så gör hon det gärna oxå... försöker komma på nått negativt med rasen men kommer faktiskt inte på nått... kan säkert finnas men jag tror att villken hund eller ras det än är man skaffar sig så anpassar den sig efter sin matte/husse så länge den är sund i huvudet.
lycka till med hund letandet.:)

Vi (mina föräldrar...) har sålt flera dalmatiner till hundallergiker, och det har fungerat jättebra. Känner även en mkt framgångsrik dalmatineruppfödare som själv är hundallergiker, så det är en ras jag kan rekomendera (men som sagt, det gäller att prova sig fram, hälsa på uppfödare i hemmet och gosa med hundarna och se om mannen tål dem).

Låter i övrigt som dalmatiner stämmer in på vad du vill ha för hund:

Aktiv och uthållig (framavlad som vagnshäst som skulle följa med kuskekipagen, en riktig stallhund som umgås med hästar som den mest naturliga sak i världen)
Positiv, kärvänlig, gillar att ha en uppgift (jobba) och är en perfekt familjehund. Mina föräldrar hade dalmatiner redan långt innan jag o mina syskon föddes, men det har fungerat jättebra med oss, våra kompisar och släktingar/bekantas barn.
Vi hade hundar o katter tillsammans, och de brydde sig inte om varandra alls.

KL

Tack för alla svar!

Angående vilken typ av hund jag skulle vilja ha...

Jag är väldigt aktiv och har häst, så jag skulle vilja ha en hund som orkar vara med ute i stallet, på några ridturer och orkar gå långa promenader (jag promenerar mycket). Jag vill ha en positiv och tillgiven hund som gillar att arbeta och tycker om utmaningar. Jag har hållt på en del med agility tidigare och tycker att sådant är roligt. Det är trevligt om hunden är lättlärd, lyhörd och vänligt inställd till människor. Vi ska ju skaffa barn inom några år, så det måste vara en hund som fungerar med barn. Det är också bra om hunden fungerar med katterna =)

Jag är själv en person som gillar utmaningar, älskar att arbeta fokuserat och mycket! Men det blir ju inte bara min hund, utan den måste fungera med maken också, som kanske inte är lika van vid hundar som jag är. Jag vill inte ha en för stor hund, den ska vara hyfsat lätt att ta med sig någonstans.

För många krav?

//Julia

Pudel stämmer in utmärkt på alla dina krav. En pigg, glad, lättlärd och snäll ras.

Kan tillägga att min sambo inte tål pudel alls. Inte heller tex pumi som också ska räknas som allergivänlig. Så undersök era möjligheter! i vårt fall va nakenhunden det enda alternativet, och kinesisk passade oss bäst.

Kan tillägga att min sambo inte tål pudel alls. Inte heller tex pumi som också ska räknas som allergivänlig. Så undersök era möjligheter! i vårt fall va nakenhunden det enda alternativet, och kinesisk passade oss bäst.

Ja det är välldigt individuellt eftresom alla reagerar på olika saker som de inte tål. Vi funderade på att köpa en naken också med den fungerade inte alls med allergikerna i familjen.

jag har hört att om man är mcket allergisk känner man tydligare av hanhundarna (kineser, kanske gäller andra raser också) för de har något med deras starka urin att göra. vet inte om det stämmer men det är vad jag har hört.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 028
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 197
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka