Allergivänliga katter?

R

Rosett

Finns det såna? Som är lite mer allergivänliga? Inte såna där utan hår, utan andra:D
Hjälp mig, är så himla sugen på katt, älskar dom:love: Dom är så otroligt mysiga:D
Visa gärna bilder på raserna också! (om det finns förstås;))

Sv: Allergivänliga katter?

Har hört att det ska finnas en ras som heter Sibirisk katt, de ska tydligen allergiker kunna ha. Har inte kollat upp om det stämmer, men du kan ju söka på internet å kolla.

En del tål rex-raserna bättre, men det finns ju inga garantier.
Cornish rex och Devon rex heter de, de är bägge lockiga raser.

Juste :idea: Tror att min brorsa har en Devon Rex faktiskt

Vad gäller devon rex, som ofta marknadsförs som allergivänliga, vill jag lägga in att de sannolikt inte är allergivänligare än någon annan ras. De fäller rent generellt mindre än andra katter, men that's it. Deras päls är inte speciell på något annat sätt än att den är lockig. de saknar inte heller något specifikt allergen i saliven eller liknande.

De allra flesta allergiker jag känner tål INTE devon rex. Jag gör det, men jag är å andra sidan inte särskilt allergisk så en siames eller en korat hade antagligen funkat lika bra som en devon rex. Jag har dock besämt mig för att hålla mig till devon rex eftersom jag säkert tål dem BÄTTRE än de flesta andra katter.

Här är min unghona:

42_l.jpg

Sol skrev:
Vad gäller devon rex, som ofta marknadsförs som allergivänliga, vill jag lägga in att de sannolikt inte är allergivänligare än någon annan ras. De fäller rent generellt mindre än andra katter, men that's it. Deras päls är inte speciell på något annat sätt än att den är lockig. de saknar inte heller något specifikt allergen i saliven eller liknande.

De allra flesta allergiker jag känner tål INTE devon rex. Jag gör det, men jag är å andra sidan inte särskilt allergisk så en siames eller en korat hade antagligen funkat lika bra som en devon rex. Jag har dock besämt mig för att hålla mig till devon rex eftersom jag säkert tål dem BÄTTRE än de flesta andra katter.

:bow:

Trådskaparen:
Jag köpte två devon förra året då min sambo är allergisk, vi var hos uppfödaren och hälsade på flera gånger för att försäkra oss om att det var lungt. 2 katter hämtades i november, vid jul började han känna av allergin. I Januari hade jag bara 2 sambos -2 katter, det höll inte.

Rexar är INTE allergivänliga. Vissa individer tål vissa individer men man ska inte räkna med att dom är allergivänliga. Det kan stå dej och katten dyrt!

Allergivænliga katter

Jag har hørt en gång att allergiker reagerar lite mindre på honor æn hanar, men minns inte varfør.

Jag vet inte hur du bor, men om du bor så att du tørs låta den gå ut
så kan den ju nøja sig med att vara i hallen och køket.
Ge den en riktigt bekvæm liggplats, gærna høgt upp så att den har bra koll før det gillar næstan alla.
Det finns effektiva luftrenare med vattenrening som resar bort allergener av alla slag.
Sedan kan det ha betydelse om du rensar bort mest møjligt av andra
allergiframkallande saker. En sak som jag vet ær farlig, men som inte
tycks diskuteras så mycket ær bromerande flammskyddsmedel som
man inpregmerar syntetsmaterial med før att dom inte ska bli før brandfarliga. Anvænds æven till elektronik av samma skæl.
Min ex har lindrig astma. Han blev lite bættre då han børjade med selentabletter. Selen ær viktigt før imunførsvaret.
Men sæker kan du ju aldrig bli på att du kommer att tåla kissen i många år framøver.

Lycka till!

Jag är lindrigt allergisk, och har korater. Liksom Sol tål jag nog rexar, siameser och andra raser som fäller minimalt. Man bli mer allergisk mot fertila katter än mot kastrerade, ungar är värre än vuxna. Ska man ha katt så får man vara beredd på att duscha katten med jämna mellanrum, städa ofta och noga hemma, kanske inte släppa in katterna i sovrummet osv. Jag tycker inte man ska skaffa katt om man är mer än väldigt lindrigt allergisk. Hos vissa blir allergin lugnare efter ett tag, hos andra blir allergin sämre och katterna måste omplaceras.

precis så är det

själv har jag en cornish rex, och varken jag eller mamma känner av henne nämnvärt, båda är allergiska. men det är dumt att köpa katt om man Vet att man är känslig..

Min allergiska sambo känner inte av siameserna vi har hemma

74aab613.jpg

Nannarstt.jpg

Syskonkrlek.jpg

Det finns där emot andra i vår bekantskapskrets som är allergiska som har blivit lite "snuviga" av att vara hemma hos oss...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 589
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama