Allergivänliga hundraser?

*tove*

Trådstartare
Jag alltid älskat hundar, men har inte kunnat skaffa någon nu när jag fortfarande bor med familjen, pga att lillebror är allergisk. När jag sedan flyttar hemifrån kommer jag antagligen skaffa hund om jag har tid, men nu är det så att jag misstänker att jag också blivit allergisk :( . Nu vill jag ha lite tips på allergivänliga hundraser. De raser som jag vet om som ska vara allergivänlig är Shih Tzu och Irish softcoated wheaten terrier. Men jag känner mig inte särskilt sugen på någon av de raserna. Vill gärna ha en lite större hund..

Så kom med tips!
 
Sv: Allergivänliga hundraser?

*tove* skrev:
Jag alltid älskat hundar, men har inte kunnat skaffa någon nu när jag fortfarande bor med familjen, pga att lillebror är allergisk. När jag sedan flyttar hemifrån kommer jag antagligen skaffa hund om jag har tid, men nu är det så att jag misstänker att jag också blivit allergisk :( . Nu vill jag ha lite tips på allergivänliga hundraser. De raser som jag vet om som ska vara allergivänlig är Shih Tzu och Irish softcoated wheaten terrier. Men jag känner mig inte särskilt sugen på någon av de raserna. Vill gärna ha en lite större hund..

Så kom med tips!
perro de agua espanol.. alltså spansk vatten hund är också allergi vänliga.. dom är som pudlar i pälsen ungefär :):smirk:
 
Sv: Allergivänliga hundraser?

Jag är lite lätt allergisk och jag klarar av vissa raser hur bra som helst och vissa inte alls.

Har en Norfolkterrier som jag inte reagerar på. Phaléne, Bichon Havanais, Pudel, Cotton de Tulear, Lhasa Apso tål jag med samt alla strävhåriga hundar jag har träffat. Ex. Tax, Tysk Jaktterrier, Parson Russel. Min pappa är likadan, tål de strävhåriga men inte de "vanliga" korthåriga eller långhåriga som fäller. Enda gången han har ont av min är när hon fäller och det är ju bara den tiden tills man har trimmat henne färdigt.
 
Sv: Allergivänliga hundraser?

okej, tack..

De dåliga är att jag gillar just de med "vanlig", slät, kort eller lång päls.. Helst av allt är jag sugen på en irlänsk setter eller en bullterrier, men jag antar att det aldrig skulle funka.. Har aldrig allergitestat mig heller, så det är ju inte 100% säkert att jag är allergisk mot pälsdjur, men det verkar så :(
 
Sv: Allergivänliga hundraser?

Jag har flera allergiska kompisar och ingen av dom har känt av min dvärgpinscher. Men sen är sånt där väldigt individuellt också. Det bästa är nog att du kollar dig för allergi för att se OM du är allergisk och hur pass allvarligt det är. För det hade ju inte varit kul att vara tvungen att lämna ifrån dig hunden för att du är allergisk.
 
Sv: Allergivänliga hundraser?

dvärgpinscher kanske vore nått :) . Självklart kollar jag upp det innan jag skaffa hund och om jag är allergisk så får jag umgås mycket med den rasen jag sen planerar att köpa innan jag köper en egen.
 
Sv: Allergivänliga hundraser?

Det finns inga allergivänliga hundar. du får helt enkelt testa dig fram. Fast först tycker jag du ska göra en allergitest.
 
Sv: Allergivänliga hundraser?

beror ju på VAD allergin är mot... päls? hud? saliv?
besök olika hunduppfödare och testa er fram......
jag har vänner som är allergiska dom har bla pudel och dvärgschnauzer... (pälsallergi)
 
Sv: Allergivänliga hundraser?

chihuahuan vi har reagerar alla pälsallergiker starkt på, däremot då vi hade flatten och pudeln reagerade dom inte alls.... så det är väldigt olika....
 
Sv: Allergivänliga hundraser?

självklart finns det hundraser som är mindre allergiframkallande än andra, alltså är de allergiVÄNLIGA. Dock inte allergiFRIA
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 804
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 478
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp